Drinkwaterbehandeling.

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door account verwijderd »

Expresso addict en een harsfilter, die combinatie is een eigen draad waard.
Verwijderd
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door hotglass »

@ Michel,

Om mee te beginnen iets over de term expresso die je gebruikt!
Origineel gestolen uit Wikipedia:
^ a: While the 'expresso' spelling is recognized as mainstream usage in most dictionaries,[22][23] its inclusion is controversial, with many outright calling the 'x' variant illegitimate.[24][25][26][27] The Oxford dictionary states, "The spelling expresso is not used in the original Italian and is strictly incorrect, although it is common."[28]



Wie het weet mag het zeggen

groet van
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door Chicken Power »

hotglass schreef:Wie het weet mag het zeggen
Ik dank je voor de toestemming, ikke dus.

Het is vrij simpel, Michel ziet dat niet, letterlijk en figuurlijk niet. Al zet je het in koeien van letters voor hem neer (zo heb ik dat ook ontdekt). Zo zijn er nog wat van die woorden, ik heb intussen aardig door wat ie meestal bedoelt. Het is niet besmettelijk, kleine ongemak dat waarschijnlijk ruimte schept voor grote creativiteit elders.
hotglass schreef:"The spelling expresso is not used in the original Italian and is strictly incorrect, although it is common."
Hele volksstammen die misschien het woord espresso goed schrijven, maar in woord en uitspraak hopeloos in de war raken bij “Texel”.

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 15 aug 2011, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door 12much »

Ah Joh, laat nou zitten, dat doet ie expreszo...:-)

Deze grapjes doen bij ons al heel lang de ronde en je wilt niet weten hoeveel duur betaalde collega's in even zoveel vergaderingen de agenda moeten vervuilen met eindeloze debatten over de spelling van Capuchino, Cappuchino of zelfs Kapuchino op onze machines. En dit naar aanleiding van specifieke wensen van klanten (groothandel). Hoe groter de afnemer, des te groter is de kans dat het invoeren van zo'n foute spelling uitgevoerd word, met het risico dat een grote groep eindgebruikers een foute spelling voorgeschoteld krijgen....

En nu weer ontopic: apart draadje van wat?-)

PS:
@Omweg: hartelijk dank voor het "Mengen en Roeren" linkje, ik heb er van genoten!!
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door Chicken Power »

Hallo Boy,
12much schreef:Ah Joh, laat nou zitten, dat doet ie expreszo...:-)
Doe mij dan maar dan maar een dubbele! :wink:
12much schreef:En nu weer ontopic: apart draadje van wat?-)
Waterbehandeling m.b.v. ionenuitwisseling, in waterbehandeling hebben we hier nog niet zoveel.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door 12much »

Hoi Cp,

altijd weer apart om iemands Alias te gebruiken indien je hem/haar bij voornaam kent. Nu vermoed ik dat je de mijne niet gebruikt omdat het eigenlijk 12many zou moeten zijn...:-)
Doe mij dan maar dan maar een dubbele!
In Nederland vaak volgens zeggen naar Italiaans gebruik een doppio genoemd, terwijl ze in Frankrijk en Italië altijd over een double (fonetisch: doeble) spreken. Daar krijg ik steevast twee single shots na het vragen van een doppio, zal wel aan mijn uitspraak liggen.....

De volgende forumklusdag neem ik een Vibiemme Espressoapparaat mee, andere Maarten weet vast wel een lieve koe in de buurt voor de Cappu's, maar dan is de eerste dubbele espresso voor jou!

Dan weer ontopic: Ik zal mij even over mijn harsfilters buigen en het RVS een beetje poetsen voor mooie foto's. Verhaal met uitleg erbij en de nodige grootmoeders tips erbij om b.v. de hardheid voor- en achteraf te kunnen vergelijken zonder dure meetapparatuur of weg te gooien teststrips die altijd weer over datum zijn als je ze nodig hebt. (groene zeep tip overigens niet van een oma gekregen maar van een medeforumgenoot van het thuisbaristaforum).

Tot later, Boy.
Never burn faster than your Wocket.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door deleted »

12much,

Jouw voorliefde voor wireless apparaten en de wocket/rocket cookers had ik toch gedacht dat je espresso op deze manier tot stand zou komen:
espresso.jpeg
Of zijn die electrische toestellen dan toch beter ?

Die van het foto'tje is in ieder geval te onderhouden met gewone wasmiddelen.

G
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door 12much »

Hahaha :lol:

hallo Gandalf, de truc in dit tijdsgewricht, is te genieten van de geneugten van dit leven en alle overdaad die zich hierin bevind, te compenseren. Ik betaal dus vrijwillig ecotax als ik vlieg, rijdt ongeacht het geldelijk gewin altijd op Lpg omdat ik 55-75.000km per jaar rijd, en mijn redelijk oude Volvo repareer ipv van vervang (bijna 670.000km op de teller) en probeer mijn mondiale voetafdruk zo laag mogelijk te houden door zo min mogelijk zuivel en vlees van grazende dieren te nuttigen etc. (Ook al is dit mijn lievelingsvoer..) en daarnaast, niet geheel onbelangrijk, regelmatig dit forum bezoek...

De (dubbele) espresso die ik bemin, wordt in een tijd van 22-25 seconden bereidt, bij een temperatuur van 92 graden Celsius voor tenminste 75% van de bereidingstijd, met 12-16gram uitgezochte arabica bonen die niet eerder dan 10 seconden voor de bereiding op de juiste korrelgrootte gegrind zijn. Deze substantie word met een kracht van 13-15 kg licht convex aangedrukt in het voorverwarmde portafilter en eigenlijk alleen maar in een espressomachine die voorzien is van de befaamde E61 Brewgroup gezet. Dan ontstaat een doppio van 60ml met een lichtbruin cremalaagje van zo'n 5-7mm dik. De smaak is iets noga tot vaag chocoladeachtig in de nadronk en met een puntje ongeraffineerde melassehoudende suiker een bonbon qua smaak, kortom, even met gesloten ogen genieten, zeg maar....

Helaas zit daar een dikke stekker aan, ja!
Never burn faster than your Wocket.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door deleted »

12Much,

Nog goed dat je niet veeleisend bent ...
Maar misschien is het bovenstaande model nog voor verbeteringen vatbaar en dan als extra optie op de wocket ?
Er is er zo ook al eentje voor cuppudinges.
G
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door hotglass »

Beste 12much

Mijn door mijn omgekeerde osmose installatie gekuiste water heb ik nog nooit toegepast in mijn
espresso brouwproces (Olympia Cremina '73). Dit zeer zuivere water, zonder kalkresten en andere smaakbedervende restanten
schijnt juist in een dergelijke vorm erg agressief te zijn. Beter gezegd erg corrosief. Wat verwijderd jou harsinstallatie nog meer
buiten de haren op de benen en het kalk (welk percentage) in het water?

Groet van
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Drinkwaterbehandeling.

Bericht door 12much »

Hallo Hotglass,

n.a.v. de afsplitsing van het wasmiddelen topic....
espresso brouwproces (Olympia Cremina '73).
Met recht een brouwproces genoemd, zie daar, de andere vorm van het bereiden van een perfecte espresso. Dat is een mooie machine, waarbij de bereiding buiten mijn uitgebreide beschrijving ook nog eens een meditatief element toevoegt: het op het juiste moment en met de juiste traagheid overhalen van de hendel, waardoor de drank de uitlopen met een mooie tijgerstreep verlaat...(ik heb zelf een aantal Pavoni pro's gehad)

Allee, terug naar de vraag: dit is wat mijn harsfilter doet (geknipt en geplakt van de volgende bron: http://www.horepa.nl/ontkalker.htm)
Harsgevulde waterontharders zijn specifieke ionenuiwisselaars die ontworpen zijn om positief geladen ionen te verwijderen.
Ontharders verwijderen vooral calcium (Ca2+) en magnesium (Mg2+) ionen. Calcium en magnesium worden ook wel de 'hardheid mineralen' genoemd.
Soms worden ontharders ook toegepast om ijzer te verwijderen. De onthardingsapparaten kunnen tot 5 milligram opgelost ijzer per liter (5 mg/L) verwijderen.
Ontharders kunnen zowel automatisch, semi-automatisch als manueel opereren. Elk type wordt ingedeeld naar de hoeveelheid hardheid die het kan verwijderen voordat regeneratie nodig is.
Jaren geleden ontstonden er allemaal hoaxes die melding deden van verdwenen glazuur en ontkalkte gebitten en zelfs botten na het nuttigen van onthard water. Tegenwoordig zal geen enkele zichzelf respecterende fabrikant geen clausule opnemen in de garantievoorwaarden die de garantie laat vervallen bij het ontbreken van een onthardingsinstallatie. Ik ga naar een DH van rond de 1, door met één van de kranen bij te mengen omdat dat mijn lief heel erg gerust stelt, maar zelfs 0 is geen probleem omdat de voor een levend wezen noodzakelijke mineralen gewoon aanwezig blijven.

Is onthard water veilig om te drinken?

Onthard water bevat nog steeds alle natuurlijke mineralen die mensen nodig hebben. Het is alleen ontdaan van zijn calcium en magnesium bestanddelen, en tijdens het onthardingsproces wordt er wat natrium toegevoegd. Daarom is onthard water in de meeste gevallen veilig genoeg om te drinken. Het is het beste als onthard water slechts 300mg/L natrium bevat. In gebieden met een grote waterhardheid, is het beter om dit water niet te gebruiken voor het bereiden van babymelk, vanweg het hoge natriumgehalte van het water na het ontharden.
Dus van percentage's kan ik niet echt spreken zonder verder onderzoek, maar ik zou zeker die mooie dame van je schone water voorzien en je zult zien dat het benodigde ontkalken vele malen uitgesteld kan worden. Ik heb, tegen beter weten in, een machine zonder filter uitgeleend en na een kleine 1200 espressootjes zat de brewgroep dicht!! Dat gebeurt in mijn machines na 1200 liter nog niet!

Wordt vervolgd..
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Drinkwaterbehandeling.

Bericht door 12much »

nog even een update;

als je de eerder genoemde link volgt, vindt je de rvs 8 liter waterontharders van ongeveer 120 euro. Daar heb ik er twee van. Ze kosten mij ongeveer een kilo zout per jaar en de harsvulling gaat, mits goed behandeld, 15-20 jaar mee. Dat betekent: niet laten bevriezen of droog laten staan, zorgvuldig handen wassen en het reservoir niet onnodig open laten staan tijdens het regenereren en geen gewoon keukenzout gebruiken. Dat kost me per jaar 4x 10 minuten werk. Het regenereren zelf duurt iets langer omdat je niet te snel moet terugspoelen. Meer stelt het eigenlijk niet voor.

Wordt vervolgd.
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Drinkwaterbehandeling.

Bericht door Chicken Power »

Ha Boy (ik gebruik die naam omdat je hem zelf vermeld, en ik vindt het tiktechnisch gezien makkelijker)!

Erg leuk om wat uit een andere hoek van de voedings- en genotmiddelenindustrie te leren! Ik heb gelijk een abonnement genomen!

Voorts wil ik graag, zuiver en zeer duidelijk stellen, daar waar dit elders als 'koffieklets' benoemd werd (indien te simpel van geest abusievelijk te interpreteren als denigrerend, anti- reclame), ik zeer onder de indruk ben van alle aspecten die van invloed zijn op een correcte en smakelijke bak pleur (010)!

Qua dat gewone keukenzout, doel je waarschijnlijk op JOZO. Dat is geen gewoon keukenzout, maar NaCl dat uit volksgezondheidsaspecten ter vermijding van kroep aangevult is met een fractie jodium, ook wel "bakkerszout" genoemt. Opdat de bevolking 'ter vermijding van' maar genoeg binnen krijgt.

Naar mijn, uiteraard, zeer onbescheiden mening, is het in een dergelijke ionenwisselaar, derhalve geen probleem om NEZO zout te gebruiken, dat is pure NaCl met slechts een fractie anti- klontermiddel.

Daar ontbreekt dus het jodium component dat die ionenuitwisseling of het regeneratieve vermogen van de kunsthars negatief zouden kunnen beinvloeden.

Grootste verschil met 'officiëel' regeneratiezout, zal niet meer zijn dan de aanschaffingsprijs, of heb ik dat mis?

Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Drinkwaterbehandeling.

Bericht door deleted »

Chicken Power schreef:indien te simpel van geest abusievelijk te interpreteren als denigrerend, anti- reclame
Dat zou best kunnen. Kan ik eigenlijk niet beoordelen.
Zoals degenen weten waarvoor de gestelde voorwaarde niet opgaat:

koffieklets (de ~ (m.))
gezellig babbeltje bij een tas koffie


en "tas" is kopje.

http://www.vlaamswoordenboek.be/definit ... offieklets

G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Drinkwaterbehandeling.

Bericht door Chicken Power »

Gandalf schreef:
Chicken Power schreef:indien te simpel van geest abusievelijk te interpreteren als denigrerend, anti- reclame
Dat zou best kunnen. Kan ik eigenlijk niet beoordelen.
Zoals degenen weten waarvoor de gestelde voorwaarde niet opgaat:

koffieklets (de ~ (m.))
gezellig babbeltje bij een tas koffie


en "tas" is kopje.

http://www.vlaamswoordenboek.be/definit ... offieklets

G
Hap!
Verwijderd.
Plaats reactie