Wasmiddelen ed.

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door Anne2 »

Ik ben jaren actief geweest op zeepsite hierboven genoemd en kan je vooral aanraden dit aan Jan te vragen van Hekserij.nl. Hij verkoopt grondstoffen, weet heel veel en is een no-nonsens man.

http://www.hekserij.nl/Webwinkel/Recept ... iddel.aspx
Hier staat recept voor afwasmiddel maken, maar vraag dan aan Jan of die milieu vriendelijk is en of hij daar anders een alternatief voor weet.

Ik ben daar ook wel in geinteresseerd.

Ik geloof niet zo in Ecover. Omdat ik zelf zeep maak was ik heel nieuwsgierig wat hun stukken zeep ecologischer zou maken dan mijn eigen zeep (dus niet met andere fabriekszeep). Zeep heeft tenslotte maar een paar basis-ingredienten. Ik kreeg een vaag antwoord dus doorgevraagd. Uiteindelijk was het antwoord dat het bedrijf zelf ecologisch werkte, met energie enz. Ik geloof daarom dat eigen zeep maken ecologischer is dan uit een fabriek met alle vervoer, verpakkingen enz.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door 12much »

@12 much,
Ik dacht ook aan ontharden van water om zeep te verminderen, kalkaanslag, enzovoorts. Maar klopt het dat het heel duur is om te ontharden?

Ps, hoorde dat je een 177 hebt gekocht, ik open binnenkort een topic voor toepassingen, doe je mee?
op de eoa manier heb ik deze gemist.....

Hier (zie bijlage) staat hoe vaak het nodig is om te regenereren met dit filter bij een gegeven hoeveelheid water van bepaalde hoeveelheid hardheid. Ik gebruik de schaal van Graden Duitse Hardheid. De getallen kloppen wel met mijn beleving. Ik heb twee 8 liters, DH=7.0. Na 24-2500ltr water heb ik een kilo zout nodig om beide filters weer schoon te krijgen. Op ons huishouden (2 p) is dat tussen de 30-40 dagen. Ik doe meestal 2,5 jaar met een zak van 25kg regeneratiezout (wat dus volgens CP ook NEZO mag zijn, al weet ik niet wie dat verkoopt JOZO zou ik vanwege het jodiumgehalte niet prefereren maar kan ook gebruikt worden) dus de totale kosten?

120 euro voor het filter, als je er niet netjes mee omgaat, zeg 12 jaar=10 euro p/j (de volgende 12 jaar - 40 euro voor de harsvulling)
10 kg zout per 2 volwassen personen (of grofweg 25 kuub water)
10x 15-20ltr water om terug te spoelen. (ik sluit 's morgen meestal de kraan van het toilet en spoel het water daarin terug en/of in het buffervat voor grijs water)
10x 10 minuten van je tijd.

AntwPs: ik doe mee, maak foto's van het gehele proces die ik in een Picasa webalbum zal publiceren.



Hier een screenshot uit de Gloria Espresso Manual van DECS:
Bijlagen
Waterontharder - GebrAW.png
Never burn faster than your Wocket.
Plaats reactie