Wasmiddelen ed.

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Wasmiddelen ed.

Bericht door Lunch »

Ik probeer bewuster (af) te wassen en gebruik nu de producten van Ecover. Prima spul maar schreeuwend duur, weet iemand alternatieven?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door deleted »

Huishoudmiddeltjes zijn samen met verf een nog wat blinde vlek op het forum.

Hier vind je alvast de basics: http://zeep.vanderleden.com

Ze hebben er ook een forum, maar wel terug naar hier komen hé ? We horen graag wat het geworden is !

Onze huis-alchemist zal trouwens ook nog wel met enkele recepten komen aandragen ...

G
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door omweg »

Is dit draadje waar het boekje mengen en roeren beschreven wordt dan ook geen ingang tot het zelf maken van wasmiddelen.
The planet of my dreams is bulging at his seems
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door 12much »

Geen alternatief maar wellicht een nuttige aanvulling? Omdat ik een espresso-addict ben, heb ik een harsfilter in mijn waterleiding hangen om verkalking van mijn boiler tegen te gaan. Dit zorgt er als neveneffect voor, dat ik nog maar een derde gebruik aan Ecover wasmiddelen en afwasmiddel!! De glazen gebruiksvoorwerpen kunnen bijna straffeloos aan de lucht gedroogd worden, het douchewater veroorzaakt bijna nooit kalkafzetting op de badkamermuur en/of in het bad.

Nadelen zijn er natuurlijk ook:

Het water bevat t.g.v. het regenereren van het filterhars (ionenuitwisseling) meer zout, dus dat moet in de overweging meegenomen worden. Het hars gaat bij zorgvuldige behandeling 15-20 jaar mee. En het (al dan niet automatisch) terugspoelen kost water, maar kan klakkeloos in je grijswatercircuit en hoeft dus niet verspild te worden. Dat betekent dus dat de wcpot last blijft houden van kalkspoortjes;-)

Succes, Boy.
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door kockie »

12much schreef:... heb ik een harsfilter in mijn waterleiding hangen...
Kun je daar meer over vertellen? Eventueel in een nieuw topic?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door 12much »

Hallo Hotglass,

dit draadje is al zodanig vervuild, dat ik straks een (nieuwe?) mod of de topicstarter op mijn dak krijg.. :fff

Ik heb een nieuw topic aangemaakt onder de volgende link:

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=4&t=1950
Never burn faster than your Wocket.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door deleted »

Alle mods zijn al oud of versleten. :fff
Maar bij deze is de rest van de koffieklets ook naar je eigen draad verhuisd.

En om terug on topic te gaan:

Hier heeft iemand het al allemaal netjes uitgezocht:
Hoofdstuk 23 zijn de afwasmiddelrecepten.
PWS - Afwasmiddel (Alinda).doc

Enne .. de oude middeltjes die het altijd gedaan hebben, doen het ook nog steeds:
soda, azijn en groene zeep.
G
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door Lunch »

12much schreef:Hallo Hotglass,

dit draadje is al zodanig vervuild, dat ik straks een (nieuwe?) mod of de topicstarter op mijn dak krijg.. :fff
Afbeelding

Ter informatie, hoe interessant het ook is ik ben niet op zoek naar recepten om zelf zeep ed. mee te maken, dat laat ik voorlopig nog maar aan de fabriek over. Ik ben op zoek naar alternatieve middelen voor de (af)was die een geringe of geen milieubelasting hebben.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door 12much »

Hoi Lunch,

het toepassen van een ontharder zal je dus een significante milieubesparing geven van zo'n 60% aan (af)wasmiddelen. Het kost afgezet tegen de afschrijvingskosten van het hars over 15-20 jaar en de terugkerende kosten van een kilo zout een ietsje meer. Gebruik je ook wasverzachter? Kan je ook achterwege laten, ruikt alleen niet meer "beertjes"fris vanzelfsprekend:-)
Never burn faster than your Wocket.
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door Lunch »

12much schreef:Hoi Lunch,

het toepassen van een ontharder zal je dus een significante milieubesparing geven van zo'n 60% aan (af)wasmiddelen. Het kost afgezet tegen de afschrijvingskosten van het hars over 15-20 jaar en de terugkerende kosten van een kilo zout een ietsje meer. Gebruik je ook wasverzachter? Kan je ook achterwege laten, ruikt alleen niet meer "beertjes"fris vanzelfsprekend:-)
Ik gebruik geen wasverzachter en hoe mooi ik het ook vind een waterontharder is helaas geen optie voor mij. Ik kan hem nergens kwijt en ik gebruik op jaarbasis minder dan 50 kuub.

Ondertussen was ik vrolijk verder (af) met Eco-ver, de lokale Jumbo heeft het nu ook in het assortiment en dat scheelt behoorlijk in de prijs.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door Chicken Power »

Hallo Lunch,

Niet echt vlotte reactie, maar ik was de namen even kwijt. In Nederland hebben we nog de volgende bedrijven in zeep, en hebben ook eco varianten:

http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Klok_(bedrijf)

http://www.klok-eco.nl/Zeep-die-klinkt-als-een-klok.htm

Evenals Ecover geen eigendom meer van de oprichters. En dit is de andere; Senzora met Tricel:
http://www.senzora.nl/NL_nieuws.asp

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of die producten je “eco” genoeg zijn, maar misschien kun je er wat mee.


Groet, Cp
Verwijderd.
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door Lunch »

Bedankt voor de links, ik zal ze eens goed doorlezen.

Wat ik belangrijk vind is een minimale mileubelasting en een product wat helemaal afgebroken kan worden.
Block
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2012, 15:11

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door Block »

Misschien is deze radio aflevering wel interessant gaat echter puur over afbreekbaarheid van sommige onderdelen in waspoeder.

http://www.radio1.be/programmas/peeters ... len?page=2
karen
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2012, 14:21

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door karen »

Ik gebruik (bijna) alles van Ecovision, eerst kocht ik ze bij eco-logisch maar nu heb ik ze nog iets goedkoper en minder verzendkosten gevonden hier: http://www.eigentuinenhuis.nl/c-1800653/schoonmaak/
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wasmiddelen ed.

Bericht door ritsaert snijder »

@12 much,
Ik dacht ook aan ontharden van water om zeep te verminderen, kalkaanslag, enzovoorts. Maar klopt het dat het heel duur is om te ontharden?

Ps, hoorde dat je een 177 hebt gekocht, ik open binnenkort een topic voor toepassingen, doe je mee?
groet!

Ritsaert
Plaats reactie