Regenwaterfilter

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Regenwaterfilter

Bericht door Dutch John »

Ga binnenkort een 2 kuubs kunststof vat ingraven als regenwateropvang. Het water is een eerste instantie bedoeld om de moestuin mee te gieten, maar misschien ook om mee te wassen of zelfs te douchen. 135 vierkante meter dak is gepland als regenopvang. Nu zitten we rondom in het hout en hebben daardoor veel blad en berkenzaad. Ook vogels mijden het dak niet om hun behoefte te laten vallen. Het water moet dus nodig gefilterd worden. Bacteriën kunnen we niet niet filteren, tenminste niet snel, maar het is wel de bedoeling om algengroei of andere ongewenste vermenigvuldigingen zoveel mogelijk tegen te gaan. Het vat gaat bijna geheel de grond in. Alleen het mangat blijft boven maaiveld. Het vat krijgt een standpijp, een vulpijp en een waterslot.

Graag ideeën over de filtering. Ik denk zelf aan een grof bladfilter in de regenpijp en daaronder een 120 liter dekselvat met grind en filterzand. Zou schelpengrit nog iets toevoegen? Of eigenlijk: opnemen/neutraliseren? Houtskool? Het filtervat krijgt onder een aansluiting om het onder druk terug te spoelen.

Ideeën iemand?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Regenwaterfilter

Bericht door gerard »

Hallo DJ,

Helaas kan ik je niet helpen aan zelf opgedane ervaringen, ik heb een kennis die al jaren regenwater opvangt voor toiletspoeling. Zal hem eens aan de jas trekken.
Mijn eerste idee was zand, houtskool en grind. Dit wordt in één van de links bevestigd.
Hier een filter http://www.dbcom.nl/regenwaterfilters.htm als je iets wilt kopen, maar ik heb zo het vermoeden dat je dat niet gaat doen....

Hier nog een paar links in 't Engels:
http://www.greenbuildingforum.co.uk/for ... 1148192259
http://www.chelseagreen.com/content/pro ... d-filters/
http://www.builditsolar.com/Projects/Wa ... estSystems.

Hoop dat je er wat aan hebt.
groet,
Gerard

Nog een aanvulling: Mijn moeder heeft een vijverfilter met een UV-lamp, de volgende link werkt ook met zo'n lamp om drinkwater te maken.
http://web.mit.edu/invent/www/ima/gadgil_bio.html
hier nog een pdf:
http://losalamosextension.nmsu.edu/docu ... esting.pdf
Laatst gewijzigd door gerard op 26 jul 2011, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Regenwaterfilter

Bericht door omweg »

Bij het helofyten filter wordt schelpen grit toegepast om het nitraat te binden en ik kan me voorstellen dat het ook de zuurgraad omlaag brengt. Met koolstof kun je volgens mij de bacteriologische verontreiniging bestrijden.
Als ik het water voor het huishouden zou gebruiken zou ik het door een lang zand filter laten stromen, filter tijd is dan wel lang en het nadeel is dat je een tweede tank nodig hebt, maar bacteriologisch schoon water is wel belangrijk zeker in een opslagtank kan van alles groeien.
Peter
The planet of my dreams is bulging at his seems
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Regenwaterfilter

Bericht door Tim »

DJohn,

Ik heb deze ertussen voor blad:
Afbeelding

Geen speciale reden voor, ik heb ze gekregen. Werken wel goed voor grotere delen. Hieronder ga ik alleen een grof zand filter doen, 2-3mm, welke bij geen regen ook echt leeg loopt. Dit zand kun je kopen bij bv de wildkamp, doen ze ook om bronfilters. Uiteraard kun je het ook zelf spoelen of zeven, mits je ergens een zandbult of rivier in de buurt hebt.

Ik doe alleen voor het afname punt een actief koolfilter, maar dit zou je ook tussen 2 filterzand lagen kunnen doen. Wel eerst de kool uitspoelen :mrgreen:.

Hoe ga je het water omhoog halen?

Tim

Edit: mijn ouders en een maat van me hebben ook regenwater als plee en tuinwater, beiden alleen met een rvs zeefbochtje ertussen. Deze zit dat in de kop van de put. Zie bijlage. Ik vind deze veels te duur.
Bijlagen
thumbnail.aspx.jpg
thumbnail.aspx.jpg (7.15 KiB) 12895 keer bekeken
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Regenwaterfilter

Bericht door Brit »

Hee DJ,

Bij alle filter-foefjes wil ik alleen even "het oude t-shirt over een rol gaas welke uit de pvc-buis steekt", toevoegen. Dit houd al het grove, maar ook het meeste fijnere spul al tegen.
Daarnaast heeft het geen zin om zand én grind te gebruiken, tenzij je de twee gescheiden kan houden met vilt of zo. Het grind zou je ook kunnen vervangen voor lava-gruis of korrels. Dat heeft een extra filterende werking.

Daarnaast wil ik even aangeven dat je goed moet nadenken over de capaciteit van je filter. Als er 1 mm regen valt, krijgt deze al ongeveer 100 liter water te verwerken, en bij elke mm meer nog eens 135 liter (als je tenminste het plattedak oppervlak bedoelde).
Er is dan weinig fantasie nodig om te bedenken dat de filterbak er moeite mee gaat krijgen als er een stortbui valt, welke al snel 20 mm kan bedragen.
Misschien kan je de filter-bak vervangen voor een filter-vijver :D

Suc6, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Regenwaterfilter

Bericht door deleted »

Zal wel vloeken in de kerk zijn maar ...

...als je het water nu eens gewoon in de grond laat trekken en een boer vraagt om even een gronwaterput te persen ?
Handpomp erop en klaar.
Zand en kleilagen genoeg tussen je infiltratie en aftappunt ...
Die-hard doehetzelvers kunnen het zelfs met de hand inslaan of spoelen onder druk van leidingwater ...

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Regenwaterfilter

Bericht door Dutch John »

G,

Ik heb twee grondwaterputten op 4 (zelf gespoeld) en op 16 meter (gepulst). Beide sterk ijzerhoudend. Geen optie. De grond bevat hier zoveel ijzer, dat we in slechte tijden nog aan Corus kunnen gaan leveren...

Brit,

Het filter krijgt een overloop die bij flinke buien ongetwijfeld een deel verloren laat gaan. Ik wil onderin een laag vilt over gaas voor de uitloop leggen, dan een laag grind, vilt, scherp zand. De grind is gedacht als verdeler. Evt grind vervangen door schelpengrit.

Tim,

Zoiets, of Brit z'n T-shirt over gaas zal het worden. Van deze constructie had ik nog geen idee; bedankt jullie beiden.
Het water wordt met de bronpomp omhoog gehaald. Gewoon een derde kraan ertussen.

Omweg,

Ik heb gelezen dat je bacteriën niet met zand kunt uitfilteren. Hun voeding wel grotendeels.

Gerard,

Bedankt. Ik zal me eens gaan inlezen. Ik gebruik al regenwater voor de toiletspoeling, maar met slechts vliegenhor als filter en een bezinkbak. Werkt nu een dik jaar naar tevredenheid, maar het water kan schoner, zeker na een lange droge periode.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Regenwaterfilter

Bericht door deleted »

IJzerhoudend water vernevelen (door sproeikop)[-> ijzer oxideert] en door een ton met zand voeren [geoxideerd ijzer slaat neer]. Is misschien eenvoudiger en bacterievrij ?

Mwoaa,... maar daar had je wellicht ook al 7 testvesies in 4 varianten van afgerond ...

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Regenwaterfilter

Bericht door Dutch John »

Heb het wel overwogen. En laten varen ivm de extra pompen en besturingen. Regenwateropvang is veel eenvoudiger.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Regenwaterfilter

Bericht door Albert van WdJ »

In de buurt waar ik opgroeide gebruikte men voor regenwaterfiltering een stuk oude panty, direct geklemd op de regenpijp.
Dat water was daarna vaak ook kraakhelder.
Hoe meer vuil de panty afvangt, hoe verder die uitrekt.
Na een tijdje werd deze gewoon losgemaakt en weggegooid. (meestal na een maand of 3-4.)

Er werd vanzelf maar één van de twee beenstukken voor gebruikt. Maar je kunt het zo mooi maken als je wilt :mrgreen:

Toen er nog geen fatsoenlijke verffilters verkrijgbaar waren, gebruikte we ook panty's om verf te filteren. Daar kun je verf echt (weer) heel zuiver mee krijgen.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Regenwaterfilter

Bericht door Chicken Power »

Ha John,

Zo simpel als Alberts of Brit's oplossing is er natuurlijk geen andere. Maar in aanvulling op Gerard’s links, vooral onze zuiderburen maken veelal gebruik van regenwater uit de put.

“Echte zuivering” is idd pas op het moment van gebruik aan de orde. Debiet van een hoosbui is nogal onvoorspelbaar. Daarbij komt nog is dat er zich op de putwand ook een biofilm gaat ontwikkelen min of meer een klarende werking heeft. Zaak is wel dat dit in evenwicht blijft. Meest van belang om algen tegen te gaan is het vermijden van lichttoetreding in het vat. Ik ben bang dat bovengrondse droogvallende filters eigenlijk de bacteriële druk gaan verhogen, met een beetje geluk wordt zoiets een broeinest.

Je komt dus met de afloop van je dak niet verder dan een grove mechanische voorzuivering. Het is een overweging om de eerste afloop met de meeste vogelfeaces en pollen direct af te laten lopen naar de tuin. Denk hierbij aan een bovengronds vat met een vlotter, vat vol dan naar de ondergrondse tank.

Ik kwam toevallig op ecobouwers een oude kennis van Tim en mij tegen (Soapwater) die momenteel met het zelde item bezig is:
http://www.ecobouwers.be/forum/post/aan ... iening#new

Daar stond ook wat over filters, en daar lijkt me door jouw wel wat van na te bouwen. Als daar beetje verder kijkt en googled op merknamen kom je nog wel meer bruikbare tips, trucs en producten tegenkomen. Vaak ook via tussenstapjes als Livios en Bouwinfo.be
http://www.pipelife.com/media/be/produc ... filter.pdf

http://www.dyka.com/be/nl/ontwikkeling/ ... nl_net.htm

Ook op de rest van de sectie "water" van ecobouwers is er nog zat te vinden, zelfs ook nog niet gerubriceerd in "archief".

Veel studeer plezier! En laat ons nog weten wat het geworden is.

Groet, Cp
Verwijderd.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Regenwaterfilter

Bericht door gerard »

@DJ

Nog een link naar een cycloonfilter, misschien kun je zoiets zelf "naprutsen"....
http://www.wisy.de/ger/wff1xx.htm
Ben je al iets verder in hoe je het denkt aan te pakken?

groet,
Gerard
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Regenwaterfilter

Bericht door Dutch John »

Gerard,

Ben nog maar een weinig verder. Leemstuc vakantiewerk vraagt de laatste weken de meeste aandacht.
ik heb zo het vermoeden dat je dat niet gaat doen....
Toch wel... Heb het T-50 filter inmiddels geplaatst en ben onder de indruk van het rendement ondanks het zeer fijne filter. Het zelfreinigende karakter spreekt me ook aan. Beste leesvoer vond ik dit document: http://www.builditsolar.com/Projects/Wa ... dition.pdf

En zo gaat het in grote lijnen uitgevoerd worden:
-Regenwaterfilter T-50
-Overlooptank om het eerste stoffige water af te voeren.
-Zandfilter met terugspoelmogelijkheid.
-Voorraadvat

Totale kosten zullen zich tussen 150 en 200 euro gaan bewegen. Ik zoek nog een adres voor betaalbare pvc kogelkranen rond 40 en 50 mm.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Regenwaterfilter

Bericht door Chicken Power »

Stond voor een jaaar of twee terug een kerel op de zwarte markt in Cuyk, adverteerde ook op MP.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Regenwaterfilter

Bericht door 12much »

nog net geen 40mm maar wel betaalbaar?

http://www.wildkamp.nl/wildkamp/Geka-ku ... _pr_625189

Groet, Boy
Never burn faster than your Wocket.
Plaats reactie