Hoe werkt dit biogas systeem precies?

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door account verwijderd »

Weet iemand hoe dit biogas systeem precies werkt?

Wellicht is het handig om een schets te posten.
Wat ik mij afvraag is hoe je bijvoorbeeld een drukopbouw van 20 millibar kunt realiseren voor transport van het gas naar een gas kookplaat.
Bijlagen
biogas_small.jpg
Verwijderd
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door Tim »

Michel,

Het trechterje bovenop het blauwe vat, daar zit waarschijnlijk een buis aan tot onder het vloeistof niveau. De vulpijp. De druk is het gewicht van het blauwe vat, wat over de kop in de biomassa drijft. Wil je meer druk, leg je er meer gewicht op.

Hoe het werkt? Gewoon elke dag je gft fijn maken en erin gooien. Vergeet alleen niet dat het in India lekker warm is. Hier zul je moeten verwarmen om wat productie te halen. De overloop op de zijkant in je groentetuin uit laten komen.

Tim
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door account verwijderd »

Op de foto zie ik geen vuldeksel om je gft in te gooien.

Kun je hier ook afgemaaid gras in gooien, zou dit ook biogas opleveren?

De minimale gasdruk is 20 millibar zelf gebruik ik voor de combiketel 50 millibar, hoeveel gewicht zou je dan op het drijvende deksel moeten leggen?

Dat wordt rekenen.
Verwijderd
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door Tim »

Michel,

Je zie een zwart trechtertje op de gashouder. Dit is ongeveer net zo groot als mervouw haar hoofd, dus ik schat het op rond 160. Dat moet genoeg zijn. Gras kan prima, hoe verser hoe beter. Het vergist niet zo snel als gft, er zit wat meer structuur in.

Je kan gasopbrengst inschatten door naar de hoeveelheid water in het product te kijken. Uit water komt geen gas. Ook moet je hem niet ineens de hele grasmat voeren, dan gaat ie kapot. Je eet zelf ook niet 1x in de week 4 kilo nasi.

Je hoeft aan die gasdruk niet te rekenen hoor, zet een doorzichtige slang aan de gasleiding, maak een U buis van een meter en vul die met water. Gaskraan open en vervolgens net zo lang tegels oid er bovenop leggen tot je bv 30cm (=30mbar) verschil in niveau hebt. Misschien iets meer, tijdens afname komt de drukval uit je leiding er nog bij.

Let op: Condens!! Zorg ervoor dat je nergens lage punten krijg waar zich condens ophoopt. Het mooiste is omhoog naar verbruikers. Evt. tussenliggende condensafvoer altijd buiten doen!! Na je wintersport is je waterslot opgedroogd en je huis vol gas :fff

Groet,
Tim
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door account verwijderd »

Tim,

Ik zag het hier al :
http://www.convertworld.com/nl/druk/Bar.html

20millibar = 0.2m waterkolom

Het systeem met de doorzichtige slang zou er dan nog op moeten komen voor Nederland.

Hoe voorkom je dat je gas wegloopt/ontsnapt tijdens het bijvullen van de ton?
Vul je hem onder het waterniveau?
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door Chicken Power »

michel schreef:zelf gebruik ik voor de combiketel 50 millibar
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er ergens iets niet goed zit/gaat!

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door account verwijderd »

CP,

Verklaar nader svp, het werkt al 3 jaar perfect, een combiketel remeha, 50millibar i.c.m. LPG.

Daarvoor nog 5 jaar op een geiser gedraait, dezelfde opstelling.

Totaal 8 jaar en nog nooit één probleem gehad.
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door Chicken Power »

Ha michel,
michel schreef: 50millibar i.c.m. LPG.
Dan is er al een mouw in het zicht, nou die aap nog.

Is dat echt LPG of propaan? Kan wel op LPG, maar dan moet je vloeistof uit je tank via een gepaste verdamper naar een reduceerventiel brengen ivm met de ontmenging van propaan/butaan. In de winter kan het ontbreken van dit systeem levensgevaarlijk zijn!

Naar de druk; is die 50 mB niet de eerste van meerdere reduceer toestellen of het aantal grammen per uur?

Voor de ombouw vanaf aardgas worden alleen de inspuiters veranderd. Gasregelblokken in toestellen kunnen max. 25 mB aan....

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door account verwijderd »

Is dat echt LPG of propaan? Kan wel op LPG, maar dan moet je vloeistof uit je tank via een gepaste verdamper naar een reduceerventiel brengen ivm met de ontmenging van propaan/butaan. In de winter kan het ontbreken van dit systeem levensgevaarlijk zijn!

Naar de druk; is die 50 mB niet de eerste van meerdere reduceer toestellen of het aantal grammen per uur?

Voor de ombouw vanaf aardgas worden alleen de inspuiters veranderd. Gasregelblokken in toestellen kunnen max. 25 mB aan....
100% Lpg met een camping reduceer 50mbar, dit is een rode. Groen is volgens mij 20 millibar.
Mijn gas stel en combi ketel is voor butaan geschikt.

Ik zal de aap vertellen,

Ik heb geen verdamper nodig. Want het geheim zit hem in de tank.
Je moet a een shell kraan kopen a 25 euro en deze schroeven op plaats van de vulkoppeling.
De vulkoppeling zet je op plaats van de stijgbuis wat normaal de lijn naar de verdamper is.

Je moet nooit de tank op zijn kop neerzetten, maar altijd op zijn pootjes, voor de slimmerikken onder ons.

Gr. Michel
Verwijderd
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door Tim »

michel schreef:Hoe voorkom je dat je gas wegloopt/ontsnapt tijdens het bijvullen van de ton? Vul je hem onder het waterniveau?
Ja, op deze manier. Let op dat het vleoistofniveau in deze buis ook 30cm (mbar) hoger staat dan in het vat.
Waterslot in tank.JPG
Waterslot in tank.JPG (5.37 KiB) 5585 keer bekeken




Tim
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door account verwijderd »

Tim,

Mooie films.

Het nadeel van een gesloten vat is dat je niet kunt zien hoeveel gas je hebt geproduceerd. Bij een omgekeerd glas kun je
zien hoeveel gas er aanwezig is, en je kunt de gasdruk regelen door verzwaring van het glas.

Of zou je dan gelijk een 20 millibar reduceer op je kogelkraan cq gas uitgang zetten?
Wellicht kun je via een ballon laten tonen of er genoeg gas aanwezig is.

Laat ik vrijdag nou toevallig een 3000 liter rvs vat op de kop hebben getikt in de vorm van een tuinwerkbank,
de bankschroef zit er zelfs nog op. Dit zou een ideale tank zijn om gas te produceren. Mijn grasveld is 500m2.
De tank is vierkant en in de hoogte heeft hij de vorm van een L. Er is dus ook nog plaats om een sleutelbord op te hangen.

Deze rvs tank komt uit een zeecontainer en is gebruikt als watervoorraad voor een 1000 bar hogedrukspuit.
Ze vroegen wil je de container ook nog hebben? Ik zei nee, transport is duur.
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 22 mei 2011, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door kockie »

je kunt bovenstaand systeem natuurlijk ook combineren met een "vat in vat" systeem uit jouw link. Het systeem wat Tim voorstelt laat je het gas maken, het "vat in vat" systeem laat je het gas opslaan. Door de hoogte van het vat kun je zien hoeveel gas erin zit. Door stenen op het bewegende vat te leggen kun je de druk bepalen.

Hoeveel druk kunnen de "little buggers" eigenlijk aan?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door account verwijderd »

je kunt bovenstaand systeem natuurlijk ook combineren met een "vat in vat" systeem uit jouw link. Het systeem wat Tim voorstelt laat je het gas maken, het "vat in vat" systeem laat je het gas opslaan. Door de hoogte van het vat kun je zien hoeveel gas erin zit. Door stenen op het bewegende vat te leggen kun je de druk bepalen.
Met 2 vaten wordt het weer een uitgebreidt systeem. De eenvoud van 1 vat is juist zo mooi.
Toch doen ze bij waterstof altijd nog een bubbler ertussen, dit kun je vergelijken met het 2e vat en dient als waterslot ter voorkoming van een backburn, niet geheel onbelangrijk voor dit periodieke element H, je ziet de vlam niet maar je hoort hem wel..... Ping pong, en dan was het te laat.

Hoeveel gasdruk is acceptabel bij een gesloten systeem voor het fermatatieproces of komt de hogere druk juist ten goede van het fermatatieproces? Ik kan dit wel is bij een klant vragen, die spuiten bacterien de grond in en die eten olie op.
Een oliedrum bijvoorbeeld kan 1 bar drukverschil wel aan, met 2-zijdig een massief kruis op de deksels gelast kun je wel tot 3 bar gaan.

Ik denk dat een gesloten vat efficienter is dan een open vat met omgekeerd drijfconstruktie.
Rechtstreeks een camping reduceer erop van 20 millibar en een ballon of iets dergelijks die aangeeft of de gasdruk voldoende is.
Je kunt ook een gewichtsbelaste luchtcilinder nemen die de gasdruk aangeeft middels een schaalverdeling, ik noem maar wat oplossingen.
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 22 mei 2011, 21:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door frans »

Overigens de site van de leverancier moet mensen van dit forum wel aanspreken.
Hij verteld dingen die DJ (en mij) zeker aanspreken..
http://www.tinytechindia.com/appealtoeu ... lites.html
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door account verwijderd »

Eyyyy,

Niet alles gelijk verklappen van de tempel van energie, hihi.
Een beetje spanning erin houden kan geen kwaad, anders wordt men lui hier op het forum.
Verwijderd
Plaats reactie