Hoe werkt dit biogas systeem precies?

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door Tim »

Michel,

Je expansie is een gasbuffertje? Gaat die mengklep werken op basis van thermosifon dinges? Je vulpijp moet minimaal 20cm hoger en je expansie loopt zo vol met condensaat. En je kan nog niet mixen.

Aandachtpunt is toch ook het verwijderen van water en H2S. In india staat men veelal nog te branden op zo'n grote wokbrander, met gaatjes van 2mm. Je ikae fornuisje heeft veel kleinere gaatjes. Deze rotten zo dicht zonder voorbehandeling.
Dutch John schreef:Want zeg nou zelf. Het is leuk om over huis tuin en keuken biogassystemen te discussiëren, maar hoeveel gaan er gebouwd én doorontwikkeld worden direct na uitkristallisering van deze topic? Het blijft meestal bij praten en dromen.
Dj, Ik ga er wel een maken, maar als zoveel van die projecten neemt het "gewone" leven al zoveel tijd dat er weinig overblijft voor hobby.

Plus dat het hier beslist nog geen noodzaak is. Niemand zal zo'n ding gaan maken om lang te gebruiken, op één of andere kluizenaar met een rode Volvo na :mrgreen:.

Ook is zo'n systeem dynamisch, wat doe je als je een tijdje niet thuis bent?

Tim
Die gister wel zijn thermosifonboilertje heeft afgelast...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door Dutch John »

Tim schreef:Dj, Ik ga er wel een maken, maar als zoveel van die projecten neemt het "gewone" leven al zoveel tijd dat er weinig overblijft voor hobby.
Tsja, hoeveel tijd ben je kwijt op het internet? Doet mij altijd denken aan de wijze woorden van Vesa Mikkonen. "Alle tijd die ik achter een computer doorbreng, ben ik niet in m'n werkplaats."
Plus dat het hier beslist nog geen noodzaak is.


Als je denkt dat er nooit een noodzaak komt, dan niet aan beginnen. Als je denkt dat er ooit een noodzaak komt, dan had je al bezig moeten zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door Helmich »

michel schreef:Tim,
Die temperatuur van 40 graden, zou je die met een zonnecollector precies in stand kunnen houden?
Een zonnecollector zonder pomp met een mengventiel met externe voeler erop?
Een plaatje ter verduidelijking, even snel gemaakt dus let niet op onvolmaaktheden qua toegepaste techniek.
Of je dat warm kunt houden met een zonnecollector ligt o.a. aan hoe goed je de tank isoleerd, hoe groot je zonnecollector is en hoeveel zon je hebt....

Stel je hebt een ronde tank van 1.5mtr diameter en 1,7 mtr hoog/lang. (de inhoud is dan 3000ltr.)

diameter 1.5 m
lengte 1.7 m
inhoud 3.004 m3

oppervlak kopse kanten: 3.53 m2
oppervlak wand: 8.01 m2
totale oppervlak: 11.55 m2

binnentemp: 40 celcius
buitentemp: 0 celcius
temp.verschil: 40 celcius/Kelvin

dikte steenwol (mm) | Rd (m2.K/W) | Warmteverlies(watt)
80mm | 2 | 230.9W
100mm | 2.5 | 184.7W
150mm | 3.75 | 123.2W

In de winter heb je, mits het niet hard vriest en je de tank redelijk tot goed isoleerd, dus in de ordegroote van 200W aan warmte nodig. Dat moet je zonnecollector dus kunnen leveren in die periode. 24h per dag, 7 dagen per week. Nog even los van het feit dat je dus ook nieuw organisch materiaal moet toevoeren.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door Tim »

Dutch John schreef:Tsja, hoeveel tijd ben je kwijt op het internet? Doet mij altijd denken aan de wijze woorden van Vesa Mikkonen. "Alle tijd die ik achter een computer doorbreng, ben ik niet in m'n werkplaats."
Eigenlijk had ie toch even op spritmonitor moeten kijken, had ie nog meer tijd (en hout) gehad :wink:. Ik heb niet de luxe van een eigen werkplaats, dus moet het meeste van huis doen. Maar het klopt zeker wat ie zegt.
Dutch John schreef:Als je denkt dat er nooit een noodzaak komt, dan niet aan beginnen. Als je denkt dat er ooit een noodzaak komt, dan had je al bezig moeten zijn.
Daarom denk ik dat biogas voor thuisgebruik eigenlijk geen potentie heeft. Je kan met wat groenafval net genoeg maken om op te koken. Mocht er noodzaak zijn, heb je sowieso minder GFT. Blijven alleen de wc resten over.

Om alleen te koken denk ik dat 200L al voldoende is. 3000l moet je ook al behoorlijk met organisch materiaal slepen.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door deleted »

Tim schreef:
Dutch John schreef:Als je denkt dat er nooit een noodzaak komt, dan niet aan beginnen. Als je denkt dat er ooit een noodzaak komt, dan had je al bezig moeten zijn.
Daarom denk ik dat biogas voor thuisgebruik eigenlijk geen potentie heeft. Je kan met wat groenafval net genoeg maken om op te koken. Mocht er noodzaak zijn, heb je sowieso minder GFT. Blijven alleen de wc resten over.

Om alleen te koken denk ik dat 200L al voldoende is. 3000l moet je ook al behoorlijk met organisch materiaal slepen.

Tim
De dag dat de nice to haves terug noodzaak zijn, wordt ons vervoer en onze trekkracht misschien wel terug te paard geproduceerd (en anders blijft het een leuke hobby).
De paarden produceren al aardig wat mest per dag ...

G (die terug zijn werkplaats induikt)
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hoe werkt dit biogas systeem precies?

Bericht door account verwijderd »

Tim,

Bij onderstaand plaatje een hand mixer toegevoegd.

Je kunt de dop van de buis eraf draaien en dan kun je op de vierkante stang die in de buis zit er een handmix hendel opzetten en draaien maar.
Ik weet niet hoelang je moet draaien en wat de intervalperiode is? Eenmaaldaags of tweemaaldaags?
Ik weet dus niet wanneer de bacterieen hun tanden willen poetsen?

De collector werkt op natuurlijk verloop van kou en warmte. Het mixventiel is puur een thermostaat rem die bij 40 graden dichtgaat en dan over de bypass loopt, gestuurd via een externe temp. voeler (bijenwas) die in de tank zit opgenomen.

Een afsluiter onderin de tank zodat je hem leeg kan laten lopen. Ook weet ik niet wanneer je de tank leeg moet laten lopen.
Kun je dit zien aan de gevormde hoeveelheid drap in de tank?

Ook een idee om via een pv paneel de tank op de ideale gasdruk te houden.

Heb nog een plaatje van een stalmest principe erbij gedaan.

Raar dat je biogas met gras kunt maken en ook met stalmest.
De nuttige schakel ertussen is de koe waar wij het melk en het vlees van nuttigen.
De koe is dan een soort hybride schakel in dit systeem.
Bijlagen
biogazz.jpg
biogas.JPG
Verwijderd
Plaats reactie