Zelf afvalwaterzuiveringsstation bouwen

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DaGro
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2011, 09:03
Locatie: Bovigny (BE)

Zelf afvalwaterzuiveringsstation bouwen

Bericht door DaGro »

Hoi iedereen,

Ik woon in de Belgische Ardennen en heb er een oude blokhoeve.

Onlangs ontdekte ik een put die destijds dienst deed voor het opvangen van de koeiedrek.
De vorige eigenaars hebben de put volgegooid met steenafval die ik nog moet verwijderen.

Na het opmeten kom ik op een totaalvolume van bijna 15m³.
Nu lijkt het me nuttig deze put om te bouwen om er een individueel afvalzuiveringsstation in onder te brengen en dit zonder teveel kosten, eventueel gekoppeld aan een zwemvijver ...

Gezien mij kennis hieromtrent net boven 0 hangt is jullie raad en eventuele concrete voorstellen (compartimentering, zuiveringsmethode, evt concreeet plan etc) natuurlijk van harte welgekomen.

Met immer vrolijke groet,

David
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Zelf afvalwaterzuiveringsstation bouwen

Bericht door Brit »

Hoi David,

Als eerste welkom op dit forum :D

Er is op dit forum al aardig wat te lezen over dit onderwerp, dus ik zou je eerst wille uitnogigen om een beetje te zoeken op (afval)water zuivering en helofyten filter.
Daarnaast vind ik dit persoonlijk een heel aardige draadje waarin één van de opties wordt besproken.
Als deze post je op ideeen brengt, laat dan zeker even je gedachten weten, dan denken we graag met je mee.

Die put is zeker een goede start, maar als je ook je wc-water wil zuiveren, dan raad ik het af om het eindproduct in een zwemvijver uit te laten komen. Hier kan je beter alleen (gezuiverd) regenwater voor gebruiken.

Verder is het handig als we weten of je veel ruimte hebt (voor bijvoorbeeld een rietveld) en op welk niveau de put is t.o.v. je huis en de rest van de tuin.

Vrolijke herfst groetjes.
Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
DaGro
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2011, 09:03
Locatie: Bovigny (BE)

Re: Zelf afvalwaterzuiveringsstation bouwen

Bericht door DaGro »

Hoi Brit,

Bedankt voor je reactie. De link naar de thread van wimapon ondertussen ook gevonden en dit lijkt me zéér interessant ! Andere voorstellen en détailplannen zijn steeds welkom natuurlijk ...

De bestaande put ligt al iets lager (ongeveer 60cm) dan de woning zelf en hoger dan de weide dei vna de wonong weg naar beneden afhelt. De totaaloppervlakte van mijn domein is 32a. Plaats zat dus voor een helofytenfiilter en eventueel zwemvijver. Het enige probleem is dat ik op rotsachtige grond zit ... Qua diepte kan dit voor problemen zorgen maar ik kan ook in de hoogte gaan werken gezien mijn terrein hellend is. In het slechtste geval kan het gezuiverde water gewoon naar de riolering, die op zijn beurt in een riviertje uitmondt ...

Kan je dat van het wc-water en regenwater eens toelichten ?

Alvast bedant,

David
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: Zelf afvalwaterzuiveringsstation bouwen

Bericht door Susanne »

Misschien is het een idee om je spoeltoilet te vervangen door een droogtoilet zoals bijvoorbeeld zoeen: http://humanurehandbook.com/humanure_toilet.html dan heb je verder alleen grijs water om te zuiveren. Dan is het meteen al minder eng om het uiteindelijk in een zwemvijver te laten uitkomen.
Zo ga ik het iig wel doen.

Groetjes, Susanne
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Zelf afvalwaterzuiveringsstation bouwen

Bericht door Brit »

DaGro schreef:Kan je dat van het wc-water en regenwater eens toelichten ?
Het gevaar van WC water is dat het ziekteverwekkers kan bevatten. In Theorie zouden die tijdens het zuiverings-traject moeten verdwijnen, maar 100% zeker kan je er niet van zijn. Zeker als het systeem wat zwaarder word belast door bijvoorbeeld visite, overmatige regenval en/of een lekkage, is er een redelijke kans dat deze ziektekiemen kunnen overleven tot en met het eindtraject.
Als dat water wordt gebruikt in een gewone vijver of wordt opgeslagen om later het toilet mee te spoelen of de tuin te sproeien, is er alsnog een zeer kleine kans dat deze ziekteverwekkers problemen opleveren, maar een zwemvijver is vroeg of laat vragen om problemen.
Regenwater is van zichzelf al redelijk zuiver (het zuiverste water wat in de natuur voor komt) en hoeft eigenlijk alleen maar ontdaan te worden van de oude blaadjes die het heeft opgepikt in je regengoot :)
Susanne schreef:Misschien is het een idee om je spoeltoilet te vervangen door een droogtoilet zoals bijvoorbeeld zoeen: http://humanurehandbook.com/humanure_toilet.html dan heb je verder alleen grijs water om te zuiveren. Dan is het meteen al minder eng om het uiteindelijk in een zwemvijver te laten uitkomen.
Is zeker een goede oplossing. Minder gevaar voor je eigen gezondheid en een nuttig eindproduct.
Ik ben zelf van plan om mijn gewone toilet te houden omdat ze hier in de stad het rioolwater zuiveren m.b.v. een vergistingsinstallatie die met het biogas electra opwekt (als alle schade van de aardbeving weer is gerepareerd :? )

Ook moet je goed uitzoeken hoeveel cuub water je ongeveer wil gaan zuiveren en hoeveel capatiteit je nodig hebt in piek dagen/weekenden/weken/maanden/enz. zodat je installatie niet gaat overlopen als er veel visite is of zo.
Dit moet kunnen worden opgevangen door de eerste fase van de zuiveringsinstallatie. Hierin wordt het afvalwater gekoeld, kunnen de vaste bestanddelen bezinken en kan daarna gelijkmatig naar de tweede fase overlopen/gepompt worden.
De 2de fase is de daadwerkelijke zuivering/rietveld. Deze kan op vele manieren worden ingericht, maar is al snel goed als het een combinatie is van planten en lekvrije bakken. Ik zou zeggen, laat je fantasie de vrije loop en daarna vullen we de details wel in.
De derde fase is die van de opvang of lozing van het gezuiverde water. Zoals al is aangegeven hangt dat voornamelijk af van keuzes in wat en hoe te zuiveren.

Ik ben erg benieuwd naar je gedachten, maar als ik niet snel reageer, kan dit komen doordat het internet momenteel niet zo betrouwbaar is hier :?

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
miramar
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 sep 2011, 21:06

Re: Zelf afvalwaterzuiveringsstation bouwen

Bericht door miramar »

Geweldig die toilet zonder water!! Want wat spoelen we veel "schoon" drinkwater weg. De naam is ook echt top, the loveable loo
Ik vraag me alleen af wat een makkelijk manier is om die containers schoon te maken, zeker als je in een rijtjeshuis woont. Stel, je hebt twee containers en die leeg je op de composthoop. Hoe maak je hem dan makkelijk schoon? Dat doe ik niet zo graag ff in de wasbak van me keuken.

De waterzuivering die je wilt maken ligt ook aan het te zuiveren water en wat voor eindproduct je wilt hebben. Er zijn zoveel mogelijkheden.
Onlangs heb ik voor een klant een wilgenfilter aangelegd. Die klant woont in een gebied waar drinkwateronttrekking plaats vindt. Er mag dus geen druppel water de grond in. Dat was de reden om de wilgen in te zetten. Een volwassen schietwilg verdamp dagelijks 1200 liter per dag. Daarbij komen nog een hele rits aan voordelen die deze gewassen hebben.

Als je in stenig gebied zit heb je een groot voordeel. Je hoeft geen bodembedekking neer te leggen zoals zeil of klei. Het enige dat je hoeft te doen is een dam te bouwen op een helling en je hebt een dam.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zelf afvalwaterzuiveringsstation bouwen

Bericht door benthuis »

miramar schreef: De waterzuivering die je wilt maken ligt ook aan het te zuiveren water en wat voor eindproduct je wilt hebben. Er zijn zoveel mogelijkheden.
Onlangs heb ik voor een klant een wilgenfilter aangelegd. Die klant woont in een gebied waar drinkwateronttrekking plaats vindt. Er mag dus geen druppel water de grond in. Dat was de reden om de wilgen in te zetten. Een volwassen schietwilg verdamp dagelijks 1200 liter per dag. Daarbij komen nog een hele rits aan voordelen die deze gewassen hebben.

Als je in stenig gebied zit heb je een groot voordeel. Je hoeft geen bodembedekking neer te leggen zoals zeil of klei. Het enige dat je hoeft te doen is een dam te bouwen op een helling en je hebt een dam.
Nu ook toepast in de Biesbos. Ziet er interessant uit! Oppervlakte valt me mee...

http://www.deopenbareruimte.nu/nieuws/d ... genfilter/
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie