Mijn prive afvalwaterzuiveringsinstallatie met helofytenvijv

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Mijn prive afvalwaterzuiveringsinstallatie met helofyten

Bericht door Paide »

Wat een mooi systeem zeg!
Hou je nog op een of andere manier rekening met dit systeem in je huishouden? Gebruik je bijvoorbeeld andere schoonmaakmiddelen? Ik kan me zo voorstellen dat wc eend, chloorhoudende middelen en andere aggressieve spullen een slecht effect hebben op je vijver?
wimapon
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2010, 12:11

Re: Mijn prive afvalwaterzuiveringsinstallatie met helofyten

Bericht door wimapon »

Hoi Paide,
Ja ik houd terdege rekening met wat voor chemicalien ik gebruik.
Ik gebruik dus geen chloor en andere heftige middelen.
Maar soms moet het gewoon wel. Ik zet dan de pomp, die het water van het verzamelputje
naar de vijver pompt uit en ga dan aan de slag met die middelen.
Als ik ermee klaar ben, pomp ik een paar duizend liter slootwater in de verzamelput.
Dit water loopt dan via de oude weg naar de sloot terug en ondertussen verdwijnen
dan alle foute chemicalien weer.
Als ik denk dat alles verdwenen is zet ik de pomp weer aan en is het weer klaar.
Ik heb dus bij het ontwerp van de pompput de boel zodanig ingericht dat als de pomp
ooit zou uitvallen terwijl ik dat niet in de gaten heb, de pompput vol loopt met
het huiswater, en dan weer in de oude buizen kan gaan lopen die naar de sloot gaan.
(dus de situatie die bestond voordat ik de vijver in gebruik nam)

Je ziet, je moet overal aan denken.

Wim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Mijn prive afvalwaterzuiveringsinstallatie met helofyten

Bericht door jwardenier »

Wim , zoals je misschien gelezen heb zuiveren wij ons afvalwater ook via een helofyten filter ,bij dit filter gaat het zwarte afval water via septy tank en het grijze water via een vet vang naar de pompput en dan door inspuit verticaal door het filter naar een controle of bemonster put waarnaar het naar een vijver loopt .Vanuit de vijver word het voor her gebruik terug gepompt .
Zoals ik uw filter gezien heb lijkt mij dit een vloeiveld en ik ben dan ook erg geïnteresseerd naar uw zuivering resultaten.
Mijn vorige zuivering met een werking zoals hierboven beschreven had een verbluffend goed resultaat , er zaten volgens de analyse wat meer zwevende delen in, maar vergelijkbaar met kraan water . Voor ons huidige filter verwacht ik een zelfde resultaat .
Bij een vriend hebben we een zelfde zuivering gebouwd , deze werkt nu een 20 jaar ,gangbaar melkvee bedrijf , hergebruik spoel was en toilet water . Deze werkt met bijna het zelfde resultaat .
Wij gebruiken geen gemische middelen , zelfs met de kaasmakerij kan het met zand zeep en soda en uitkoken van de materialen.
Toilet schoon maken gebruiken we soms biologisch product voor, meestal groene zeep .
Het lijkt mij erg omslachtig om gemisch verontreinigd water apart weg te pompen , dit zou bij ons snel aan onze aandacht ontsnappen ,vandaar dat we hierop besloten hebben geen gemische producten te gebruiken .
Nog even terug komend op het zand in de pompput , met was spoel en schrob water komt er zand in de pomp put ,bij mij wordt dit afgevangen in de ventvang ,we hebben de pomp een 10 cm boden de bodem van de pomp put hangen, zand slijt de waaier van de vuilwaterpomp . John
wimapon
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2010, 12:11

Re: Mijn prive afvalwaterzuiveringsinstallatie met helofyten

Bericht door wimapon »

Beste Jwardenier,
Het is volgens mij geen vloeiveld. Bij een vloeiveld loopt het water gewoon over de grond.
In mijn filter zie je geen water. Het water komt niet hoger dan zo'n 10 cm onder de oppervlakte
Ik heb geen chemische resultaten, want ik heb nooit onderzoek laten doen.
Het water dat er uit komt ziet er schoon uit alhoewel ik het niet zou drinken.
Het is bekend dat het filter wat jij gebruikt betere resultaten geeft, maar voor mij
is het een soort kosten/baten plaatje geweest waardoor ik tot deze opstelling kwam.
Ik vond het al duur genoeg zo, zeker als ik zie hoeveel troep de boer die het land
om mijn huis heen bezit, over zijn land gooit......

Ik ben tevreden en denk dat ik ruimschoots onder de eisen zit.
(Ik hoor namelijk van mijn buren , die zo'n 3 traps IBA van de gemeente tegen forse
betaling gebruiken, dat
die dingen absoluut niet werken.......je wilt niet waten wat daar allemaal uit komt en
zo de sloot in gaat. )

groetjes
Wim
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Mijn prive afvalwaterzuiveringsinstallatie met helofyten

Bericht door Bauke »

Dag forummers,

Ik ben bezig met de aanleg van een beerput/pompput en een helofytenvijver. Heb met groot ontzag het verslag van wimapon gelezen en bestudeerd. In grote lijnen doe ik hetzelfde als hij, maar ...

De toevoer van de beerput is een rioolbuis waar zowel regenwater, huishoudelijk water en toiletwater samen op lozen. Heb een tekening gemaakt - een variant op die van wimapon - daar kom ik wel uit, met een overloop en een vetafscheider.

Een ander probleem dient zich aan. Het uiteinde van de riolbuis ligt erg diep, namelijk -0,80 m (onderkant buis). Het hele beerput/pompputverhaal komt dus behoorlijk diep te liggen. Daarna moet het water zeker een halve meter omhoog om in de helofytenvijver uit te komen.

Ik wil liever geen elektrische pomp gebruiken. Ik heb mij enigszins verdiept in de werking van de waterram (of de Breurram). In de teksten, illustraties en filmpjes die allemaal te vinden zijn op internet kom ik niet de toepassing tegen die ik hier nodig heb, namelijk: het omhoogbrengen van (gefilterd) zwart water met circa 50 cm. Het tempo van de waterstijging lijkt mij niet van belang.

Is hier op het forum een techneut die hier een beetje inzicht in heeft? Of eventueel een werktekening/schets kan fabriceren?

Groet!
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Mijn prive afvalwaterzuiveringsinstallatie met helofyten

Bericht door jwardenier »

Vandaag maar een eigen brouw genuttigd ,we konden vieren dat we geen zuivering lasten gaan betalen
op mijn bezwaarschrift kregen we de uitspraak gegrond verklaard
Een bedrag van 180 en een paar centen gaan we per jaar uitsparen en ook gaan we minder aan drinkwater betalen een korting van 22 euro op het maandelijkse voorschot .
Het gebruik van het filter met terug winning van water was uit idealisme ,we zullen nog jaren moeten sparen om de kosten weer boven water te krijgen ,maar deze uitspraak helpt ons weer een eind op weg .
Volgende bezwaarschrift geld de rioolheffing.

Proost . gr John
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Mijn prive afvalwaterzuiveringsinstallatie met helofyten

Bericht door Brit »

gefeliciteerd John! :D
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mijn prive afvalwaterzuiveringsinstallatie met helofyten

Bericht door Tim »

Hey John,

Eindelijk. Ze zullen gesmaakt hebben.

Volgens mij heb ik post van jou, geen bezwaarschrift :mrgreen:

Tim
Plaats reactie