Kwaliteit grondwater en hoeveelheid ijzer

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Kwaliteit grondwater en hoeveelheid ijzer

Bericht door prensel »

Hallo,

Ik ben van plan om (zelf) twee grondwaterbronnen te gaan boren van ong 28m diep voor het gebruik als open-bron voor een warmtepomp installatie en voor het grijs-water circuit zoals wc, douche, vaatwasser, tuin etc.

Op de site van TNO /DINOLoket heb ik twee analyses van grondwaterboringen gevonden die links en rechts van mijn lokatie liggen op ong 200m afstand. Ik neem dus aan dat die metingen ook de waarden op mijn lokatie vertegenwoordigen.

De metingen zijn gedaan op een diepte van 28m en 27m en daaruit blijkt dat er een ijzergehalte aanwezig is van 3mg/l bij de ene meting en 4,5mg/l bij de andere meting. Het mangaangehalte is resp 1,3mg/l en 1,4mg/l. Ik neem aan dat als ik 28m aanhoudt als onderkant van mijn bronfilter ik dan ong ook de waarden van Fe 3mg/l en Mn 1,3mg/l krijg.

Vooral het ijzergehalte is wat aan de hoge kant heb ik inmiddels gevonden. Voor drinkwater voor mensen mag dit maximaal 0,2mg/l zijn en voor drinkwater voor dieren 2-5mg/l.

Nu wil ik het water niet gaan drinken maar wel gaan gebruiken voor warmtepomp, douche, vaatwasser en wc.

Vraag is wat de gevolgen zullen zijn van het hoge ijzergehalte ?
Voor de warmtepomp zal ik toch gebruik moeten maken van een platenwarmtewisselaar.
Wie kan mij vertellen of ijzer en in hoeverre dan schadelijk is voor de ww. En hoe daar mee om te gaan ,bijv jaarlijks schoonspoelen ?

Dezelfde vraag voor douche en wc ?
Wordt alles na verloop van tijd bruin (roest omdat het ijzer in aanraking komt met lucht) ?


Groet,

Paul
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Kwaliteit grondwater en hoeveelheid ijzer

Bericht door Brit »

prensel schreef:Op de site van TNO /DINOLoket heb ik twee analyses van grondwaterboringen gevonden die links en rechts van mijn lokatie liggen op ong 200m afstand. Ik neem dus aan dat die metingen ook de waarden op mijn lokatie vertegenwoordigen.
Dit kan je niet zomaar aannemen. Er bestaan ondergrondse rivieren, al zijn die redelijk zeldzaam in Nederland, en door poldering en drinkwaterwinning zijn er ondergrondse stromingen. Ook is het heel gebruikelijk in Nederland dat de samenstelling van het grondwater veranderd over enige perioden.
prensel schreef:Dezelfde vraag voor douche en wc ?
Wordt alles na verloop van tijd bruin (roest omdat het ijzer in aanraking komt met lucht) ?
Hier moet je zeker rekening mee houden. De vraag is ook of je dit zelf erg vindt? Voor je wc kan het niet veel kwaad en voor de tuin alleen in grotere hoeveelheden. Voor de laatste is dat goed op te vangen door er zo veel mogelijk regenwater voor te gebruiken, en pas als allerlaatste naar dit water te grijpen.
Voor je leidingen en de ww weet ik het niet zeker.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Kwaliteit grondwater en hoeveelheid ijzer

Bericht door prensel »

Als ik de aanvoer en retour van het grondwater alleen over de warmtewisselaar laat lopen dan komt er geen tot vrijwel geen lucht bij.
Ik heb ergens gelezen dat als je er voor zorgt dat het grondwater niet aan lucht wordt blootgesteld er weinig kans tot roestvorming is, wat mij ook logisch lijkt, ook al is je ijzergehalte wat aan de hoge kant.

Wat is de kans van aanhechting van ijzer/roest deeltjes aan een rvs pomp, een kunstof leiding en aluminium of koper warmtewisselaar zonder lucht ?

Bij een wasbak of wc kan ik me voorstellen dat dit na verloop van tijd bruin wordt of je bruine neerslag krijgt op wit keramiek maar geldt dit ook voor een anti-kalk douchekop, die zijn toch van een materiaal gemaakt om zo weinig mogelijk aanslag te kunnen krijgen ?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Kwaliteit grondwater en hoeveelheid ijzer

Bericht door Tim »

Prensel,

Ik heb in het verleden wat zuiveringen mogen uitrekenen/bouwen, die ook vaak grondwater, 1e pakket of 2 pakket onttrokken. 3-5 mg/l is dan erg veel. In die zuiveringen was de beluchting (=oxidatie) optimaal, 2" ledingen groeien in 1 jaar bijna compleet dicht met ijzer. Deze beluchting is te vergelijken met je douche straal. Je douche wordt trouwens snel en vies rood. Zoals Britt aangeeft is het slimmer regenwater te gebruiken.

Indien je je bron goed afsluit, komt er weinig aanslag op de pomp en leidingwerk. Maar met zulke gehaltes heb ik nog nooit een pomp uit de grond zien komen, welke er niet een beetje last van had gehad. Je zou de wisselaar periodiek kunnen spoelen met zoutzuur verdunning.

Als je op de bron (meestal 125mm) een flenskraan lijmt, aan de bovenzijde ook een flenskraan, lijm je daarin een verloop naar je persleiding maat. In zo'n verloop zit bijna altijd een stud rand, welke je eruit moet vijlen. Nu kun je de opgaande persleiding erdoor drukken en vastlijmen. Kabel door een PG plug, onder de eerste flens. Nu kun je met de beide flenzen de bron afsluiten, zonder dat het lastig wordt de pomp te inspecteren of vervangen.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kwaliteit grondwater en hoeveelheid ijzer

Bericht door kockie »

Tim schreef:
Als je op de bron (meestal 125mm) een flenskraan lijmt, aan de bovenzijde ook een flenskraan, lijm je daarin een verloop naar je persleiding maat. In zo'n verloop zit bijna altijd een stud rand, welke je eruit moet vijlen. Nu kun je de opgaande persleiding erdoor drukken en vastlijmen. Kabel door een PG plug, onder de eerste flens. Nu kun je met de beide flenzen de bron afsluiten, zonder dat het lastig wordt de pomp te inspecteren of vervangen.
:pp
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Kwaliteit grondwater en hoeveelheid ijzer

Bericht door Tim »

Ok ok,

Ik zal morgen even een putdeksel eraf trekken. Er zit hier nog 1 in de buurt. Ik snap even niet hoe ik bij flenskraan kom, dat moet natuurlijk flenskraag zijn.

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Kwaliteit grondwater en hoeveelheid ijzer

Bericht door Tim »

Bij deze.

Excuses voor de slecht kwaliteit foto's, gemaakt met een zeer eenvoudig en off the road telefoon.

De flens waar je tegenaan kijkt, zit dus aan een zelfde flens op de bron. De 2" pijp gaat door de flens heen, richting Brit.

Tim
Bijlagen
2.jpeg
2.jpeg (4.3 KiB) 16262 keer bekeken
1.jpeg
1.jpeg (4.17 KiB) 16262 keer bekeken
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Kwaliteit grondwater en hoeveelheid ijzer

Bericht door prensel »

En ik inmiddels maar zoeken naar flenskraan.... ;-)

Maar ik had zelf ook al zoiets bedacht inderdaad en de firma W*kamp kan dat soort materiaal zo leveren heb ik al gezien.

Hoe diep is die pompput trouwens ivm bevriezing ?

Overigens heb ik maar besloten (maar ook dat kan in de huidige creatieve modus zo weer veranderen) om maar 1 grondwaterput te laten maken van 20 meter diep en het grondwater door een ontijzering cq waterzuivering heen te pompen en te gaan gebruiken. Het schone water wat ik overhoud nadat het langs de warmtewisselaar van de warmtepomp is geweest stort ik gewoon terug in de sloot achter mijn tuin. Dit scheelt met een hoop geld aan diepe en dubbele boringen waarbij ik waarschijnlijk no steeds teveel Fe in het grondwater heb zitten en alsnog moet gaan zuiveren/ontijzeren. Een 'putje' van 20 meter kost me maar 350 euri en twee putten van 40+ meter diep ruim 3000 euri....
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Kwaliteit grondwater en hoeveelheid ijzer

Bericht door ligth011 »

Ik heb toevallig ook een wel geslagen van een mtr of 20.

Ook ijzer dus ik kan er niet mee mijn tuin sproeien.

Zelfs plastic van de tuinsproeier is bruin geworden.
ontijzerings installatie zijn erg kostbaar.
Zelf had ik bedacht om een sloot af te dammen, daarin het water uit de wel in te laten lopen en dan 1 niveau in te maken.
eerst het ijzerwater laten bezinken en dan daar een niveau lager later gaan.
Maar weet niet wat als dat ijzer in de grond doet.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Kwaliteit grondwater en hoeveelheid ijzer

Bericht door Tim »

Hey,

Ontijzeren is ook een erg vies klusje, krijg je rood haar van. Ik ben eens bij iemand geweest die een cascade wou maken, met aan het eind een bak grof zand (in de ontijzeringen die wij gebouwd hebben ging altijd 2-3mm). Deze laatste bak moest dan overlopen in zijn vijver.

Als je de ruimte hebt is dit wel een optie.

Die put op de foto, zit de leiding ongeveer 50cm onder het maaiveld. Denk erom bij het lozen op een sloot, dit officieel niet mag. Ik weet het niet meer precies, maar geloof dat de norm 0,5gr/l was, ongeacht de staat van de sloot.

Tim
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Kwaliteit grondwater en hoeveelheid ijzer

Bericht door Brit »

@ Prensel,

Het water uit de well in de sloot dumpen, gezuiverd of niet, is geen goed idee. Grondwater is namelijk 'dood'water, en dat kan veel kwaad doen in een sloot. Daarnaast kan het problemen geven met je grondwater als je wel veel water oppompt maar niets terug geeft. Het kan zelfs de grond instabiel maken met grote verzakkingen in de tuin of zelfs het huis tot gevolg.
Om een lang verhaal kort te maken, laat je goed voorlichten. Het klinkt als redelijk eenvoudige materie, maar ik heb links en rechts wel wat gehoord van deskundige (ingenieurs) en dan zet het je toch wel een beetje aan het denken :fff

Heb je eigenlijk bij de gemeente of het waterschap nagevraag over de do's en don'ts?

Maar als je een slootje achter je huis heb, zou je daar dan niet water van kunnen gebruiken om je tuin mee te sproeien en misschien ook je toilet van water te voorzien. Even door een zandfilter en dan heb je het beste water dat je maar kan gebruiken voor de tuin, zuurstofrijk en met goede mineralen en voedings-elementen.

Denk er maar eens over.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kwaliteit grondwater en hoeveelheid ijzer

Bericht door Dutch John »

Prensel,

Je geeft aan dat je het water deels wilt gebruiken voor het grijs water circuit. Hoeveel dakoppervlak heb je? Regenwater zou voor het grijze circuit een goed alternatief zijn. Regenwater voor het toilet heeft zich hier inmiddels bewezen en een verdere uitbreiding staat op stapel.

Ook ik heb het probleem van ijzerhoudend grondwater. Een ontijzeringsinstallatie is duur in aanschaf en bedrijf. Het roesthoudende spoelwater dumpen in de sloot, zoals veel boeren hier doen, lijkt me geen optie voor de lange termijn.

De installatie van regenwateropvang en distributie is wat gecompliceerder dan een bronpomp die schoon water levert, maar minder ingewikkeld en kostbaar dan een bronpomp met ontijzeringsinstallatie.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Kwaliteit grondwater en hoeveelheid ijzer

Bericht door ligth011 »

@Brit
Als ik zoveel water oppomp dat de boel begint te verzakken heb ik heel Gelderland van water voorzien.
Maar ben het er mee eens dat het geen optie is om het vervuilde water achter te laten in de sloot.
Bij mij is deze sloot 8 vd 12 maanden nagenoeg droog.
Als je regenwater gebruik om te sproeiers ed moet je er dan nog wat mee doen?
Behalve opslaan.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Kwaliteit grondwater en hoeveelheid ijzer

Bericht door Tim »

Heu,

In de meeste gemeentes mag je grondwater oppompen, zonder vergunning, tot 10m³/h. Je hebt wel een meldingsplicht, dus je moet ze wel vertellen dat je het doet. Neem maar van mij aan dat de bodem in Nederland behoorlijk geperforeerd is. En dat zijn dan de bronnen die wel gemeld zijn.

Regenwater is naar mijn mening ook een betere optie.

Tim
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Kwaliteit grondwater en hoeveelheid ijzer

Bericht door prensel »

In Gelderland mag je tot 10m3/h grondwater zonder vergunning ontrekken.
Lozen in de sloot heb ik geen idee van maar dan vraag ik me af wat het verschil is tussen eerst bijv 3m3 over de tuin uit te sproeien die afloopt naar de sloot of het rechtstreeks storten van 3m3 in de sloot. Het is overigens geen sloot maar een A-watergang die bemaald wordt dus overlopen (of droog staan) zal nooit gebeuren.

Wat kost ong een ontijzeringsinstallatie voor bijv 3m3/h ?

Wat zijn de bezwaren om het retourwater in het riool te storten ?
Plaats reactie