grondwater testen; waar/wi of hoe kan ik dat organiseren?

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pee de Bee
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2010, 22:35

grondwater testen; waar/wi of hoe kan ik dat organiseren?

Bericht door Pee de Bee »

Hallo Allemaal,

mijn naam is Paul en woonachtig in Asten. Ik heb een leuk gezin met 4 kinderen en uiteraard de nodige huisdieren.
Ik probeer bewust om te gaan met mijn omgeving. enerzijds vanuit verantwoordelijk besef, anderzijds vanuit kostenoverweging.
Afval netjes scheiden, compostbak in de tuin, grondwater voor de tuin.

Al lezende op dit forum lees ik dat er voorbeelden zijn van mensen die het grondwater gebruiken voor het doorspoelen van het toilet en om de wasmachine (en vaatwasser) te laten draaien. :-) Dat wil ik ook, nooit eerder aan gedacht.
Mijn eerste stap is het laten meten van mijn grondwater of het wel geschikt is voor bijv. wasmachine of wellicht consumptie. Ik kan echter geen info vinden waar ik of hoe ik dat als particulier kan (laten) doen. Hebben jullie info over bedrijven die grondwatermonsters testen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Paul
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: grondwater testen; waar/wi of hoe kan ik dat organiseren

Bericht door kockie »

De "gezondheidsdienst voor dieren" kan dat en een willekeurig laboratorium zal het ook kunnen (onder andere silliker, prohealth)

Wat je bijvoorbeeld kunt doen is aan een dierenartsenpraktijk in de buurt vragen (die landbouwhuisdieren behandelen) of ze water naar de gezondheidsdienst voor dieren willen sturen.

Richtprijzen:
http://www.gd-winkel.nl/GD-winkel.storefront schreef:Volledig pakket water

Artikelcode: P209 € 62,10

Onderzoek bestaat uit: Organoleptisch onderzoek, pH, ammonium, nitriet, nitraat, ijzer, mangaan, natrium, chloride, sulfaat, hardheid en bacteriologisch onderzoek (totaal aëroob kiemgetal bij 22 ºC en E-coli/mL).
Beoordeling op geschiktheid als veedrinkwater, IKB varkens en bij gezondheidsproblemen.
Met dit pakket heb je een hoop info. Als varkens het kunnen drinken, kun je er ook je was mee doen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: grondwater testen; waar/wi of hoe kan ik dat organiseren

Bericht door Tim »

Pee,

Vooral mangaan (zwarte aanslag), ijzer (rode aanslag) en kalk (verkalking) zijn problemen voor de was. In normale concentratie kun je het dan wel drinken. Hoog mangaan maakt het wat er zacht van smaak, ik vind dat smerig, maar aqua is aqua.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: grondwater testen; waar/wi of hoe kan ik dat organiseren

Bericht door kockie »

Tim schreef:Pee,

Vooral mangaan (zwarte aanslag), ijzer (rode aanslag) en kalk (verkalking) zijn problemen voor de was. In normale concentratie kun je het dan wel drinken. Hoog mangaan maakt het wat er zacht van smaak, ik vind dat smerig, maar aqua is aqua.

Tim

Mangaan en kalk is hier het probleem helaas. Er komen soms echt stukjes mangaan uit de leiding . Wassen is een no-go :(
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pee de Bee
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2010, 22:35

Re: grondwater testen; waar/wi of hoe kan ik dat organiseren

Bericht door Pee de Bee »

De tip van de dierenarts was zeer oke. In de kennissenkring wat rondgevraagd en enkele wijsheden opgedaan.
Een theezakje in het water en het water wordt zwart houdt in dat er ijzer in het water zit.

Ik kreeg nog een goede tip: in een dorp nabij zit een waterlab wat ook test voor particulieren.
http://www.robagroep.nl/cms/index.php?o ... Itemid=124
Dus hier gaan we wat meer info opvragen. Allen bedankt voor de wegwijzers.

groet,

Pee
Plaats reactie