Pico hydro

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tommy
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2010, 21:58

Pico hydro

Bericht door Tommy »

Een goede avond allemaal,

Ik ben nieuw hier en had een vraag over waterkracht.
Ik heb een KOI vijver en de hiervoor benodigde pompen en filters.
Nu word het water via een pomp naar de filter gebracht, en met deze "kracht" word niets gedaan, dit verbruikt 125w per uur en doet voor de rest niets dan het water zuiveren.
Ik wil hier graag een mini waterkracht centrale van maken zodat de vijver self-supporting word.
Ik moet dus 125w aan energie opwekken.

Heeft iemand hier ervaring met dit soort installatie's? Ik ben zelf electricien, dus het elektrische gedeelte zal geen probleem zijn, maar nu moet ik nog een geschikte generator zien te vinden waarmee ik dit kan realiseren.

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen en meningen hierover!

Alvast bedankt voor de moeite,

Tom Kuijpers
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Pico hydro

Bericht door kockie »

Mijn mening: gaat niet lukken. Als het zou lukken om er 125 watt uit te halen, dan zou je een perpetuum mobile gemaakt hebben. Je zou een klein gedeelte van de energie kunnen terugwinnen, maar misschien is het handiger om uit te kijken naar een zuiniger pomp (of een andere hobby :mrgreen: )
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pico hydro

Bericht door Chicken Power »

Dag Tom,

Allereerst van harte welkom!

Als ik vragen mag, wanneer heb jij je je opleiding gehad?

Ik heb wel een ideetje voor je:
http://www.planetperplex.com/img/escher_waterfall.jpg

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Pico hydro

Bericht door Tim »

Tommy
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2010, 21:58

Re: Pico hydro

Bericht door Tommy »

Chicken Power schreef:Als ik vragen mag, wanneer heb jij je je opleiding gehad?
Ik weet niet waar dit op slaat? domme vragen zijn er niet, domme antwoorden wel!
En een waterval van 10meter heb ik nu ook weer niet in mijn tuin, dus die foto is niet bepaald realistisch!
@tim: deze pomp heeft een te kleine capaciteit, slechts 700liter per uur en ik heb 8000 nodig!
Dit is dus vele malen te klein! Wel een leuk idee, alleen 's nachts zal de pomp gewoon door moeten draaien!

Greetz Tommy
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pico hydro

Bericht door Chicken Power »

Tommy schreef:
Chicken Power schreef:Als ik vragen mag, wanneer heb jij je je opleiding gehad?
Ik weet niet waar dit op slaat? domme vragen zijn er niet, domme antwoorden wel!
Dag Tommy, ik ben het helemaal met je eens! Fantastisch mooi hoe of je dat weergeeft.

En ik dank je voor de stevige bevestiging van het vraag- en antwoordprincipe. Ervaar ik eigenlijk wel als een compliment. :wink:

Veel succes verder!

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Pico hydro

Bericht door account verwijderd »

Hoi Tommy,

Als jouw pompje 125 watt is, dan zou je het filterverlies in je netto opbrengst moeten incalculeren.

Als je water met dit pompje 10 meter omhoog zou pompen realiseer je een druk van 1 bar.
Deze energie sla je op, net als bij waterstof of een andere vorm van energiedrager.

Dit is niet wat je wilt, maar 1 meter zou wel lukken. Je hebt dan 0.1 bar met een storage vat.

Zo moelijk is het niet. Je hebt geen pertuum, maar wel een efficiente opossing van het geheel.
Al zou je het pompje minder water laten pompen, kost dit minder energie. Als je die liters per minuut nodig hebt, dan is het zeker een oplossing waard. Hou de filter dan zo hoog mogelijk in je systeem of net voor het oppompen.

Gr. michel
Verwijderd
Tommy
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2010, 21:58

Re: Pico hydro

Bericht door Tommy »

@ Michel,

De bedoeling is om de 8000liter uit de vijver te pompen, zoals nu gebeurt, d.m.v. een slang van 32.
Deze slang zal vervolgens mijn schuur in gaan, wat ook nu al het geval is, en ik houd hier behoorlijk wat druk over!
De bedoeling was, omdat je na het opwekken je waterdruk kwijt bent, om de filter wel boven de waterval te plaatsen maar onder energieopwekker.

Er zijn zuke systemen al op de markt, al dan bedoeld om achter een bootje te hangen!

Iemand een idee of ik met een permanente magneet generator zover ga komen? heb al hele leuke gezien maar krijg ze nergens gevonden waar ze te koop aangeboden worden!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Greetz Tommy
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pico hydro

Bericht door Chicken Power »

Mijn hemel,

Wie gaat dit natuurkundig is humaan euthanaiseren?

Als ik het doe wordt het ongetwijfeld pijnlijk en de veearts lukte het ook al niet.

Groet, Cp
Verwijderd.
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: Pico hydro

Bericht door ingmar89 »

Om achter een bootje te hangen???
Achter een zeilboot hoop ik dan, want anders moet de motor die energie er net zo hard bij draaien...


Verder: Het idee is niet realistisch.
Het meest optimale is in mijn ogen:
Dikke slangen, zodat je weinig weerstand hebt.
Geen waterval, zodat het water ook geen meter omhoog hoeft.
En dan een goede pomp erbij selecteren. Weet niet of er gelijkstroompompen zijn in de vijverwereld?
Plaats reactie