vijver omvormen naar rietveld

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: vijver omvormen naar rietveld

Bericht door Brit »

Hoi Tim,

Ik begrijp nu waar je aan denkt, maar ik heb geleerd dat je daar niet zo bang voor hoeft te zijn.
In tegenstelling tot dieren, die gifstoffen vasthouden in hun vetlaag en een aantal organen, nemen planten alleen stoffen op die het wil opnemen. De rest zal waarschijnlijk naar het grondwater toe stromen. Giftige planten worden niet giftiger en eetbare planten ook niet minder eetbaar. Als de stoffen echt niet goed zijn, zullen ze de groei(snelheid) voornamelijk beïnvloeden, of de kleur.
Maar mocht je van mijn verhaal nog niet echt overtuigd zijn, dan kan je het natuurlijk ook gewoon in je reitveld storten om te zuiveren. Maar dit zal de restjes medicijnen en hormonen er ook niet uit halen. Die verdwijnen toch echt uiteindelijk in het grondwater....... :?

Ik ben benieuwd of jij denk dat ik het bij het rechte end heb :D
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: vijver omvormen naar rietveld

Bericht door Tim »

Britt,

Ik denk dat je qua plant wel gelijk hebt, maar deze afvalstoffen in het grondwater, komen toch gewoon in de plant? Een krop sla is 95? % water. Dit water zuivert de sla niet. Ik kan me wel voorstellen dat ie alleen opneemt wat ie nodig heeft, maar de rest van de opgelost &^% zit er nog in.

Zo'n rietveld zet alleen organisch om in anorganisch en onderweg overleven de pathogenen niet.

Menselijk "afval" zal niet voor niets cat 1 zijn.

Tim
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: vijver omvormen naar rietveld

Bericht door Brit »

Hoi Tim,
Tim schreef: Een krop sla is 95? % water. Dit water zuivert de sla niet. Ik kan me wel voorstellen dat ie alleen opneemt wat ie nodig heeft, maar de rest van de opgelost &^% zit er nog in.
En daar zit 'm nou net de kneep. Die gifstoffen worden niet opgenomen door de wortels, omdat de moleculen te groot zijn voor de membramen (meestal). Hormonen en medische stoffen zijn dan ook altijd grotere en complexe moleculen. Er wordt wel gezegt dat je in vervuilde gebieden beter plantensap (van een niet giftige plant) kan drinken dan het water uit de sloot. Deze kunnen niet door de plant worden opgenomen via de wortels. Als ze in een plant voorkomen, dan zijn ze in de plant zelf samengesteld.

Dat het uiteindelijk wel het grondwater kan vervuilen, zal zeker waar zijn, maar dat is alleen intressant als je dat wil gaan gebruiken voor drinkwater (voor jezelf, danwel voor de beesten). Maar om het via je eigen geteelde groente of fruit binnen te krijgen hoef je niet bang te zijn. :mrgreen:

Groetjes Brit (met 1 t :lol: )
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: vijver omvormen naar rietveld

Bericht door Tim »

Brit,

Ik heb ook geleerd dat de plant zijn mineralen opname reguleert mbt osmose. Toch wordt er bijna altijd voor gewaarschuwd.

Bv bij de janks: http://www.environmentalpollutioncenters.org/food/

Tim
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: vijver omvormen naar rietveld

Bericht door Brit »

Ik kan niet achterhalen wat de site voor een achtergrond heeft, dus ik ben bang dat het toch een beetje een bangmaak-site zal zijn die niet al zijn 'feitjes' heeft onderzocht. Het blijkt zelfs dat veel info-sites van de overheid nog erg veel fouten bevatten, en dat verwacht je toch niet! :?

Tot die tijd blijf ik toch overtuigd van mijn biologie- en bodem-lessen waarbij kleurstoffen met kleine moleculen wel de kleur van de bloem/plant beinvloeden, maar die met grote moleculen niet, als je deze via de wortel laat opnemen.

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: vijver omvormen naar rietveld

Bericht door Albert van WdJ »

Wat Brit schrijft over opname door wortels is grotendeels juist. (Gif)stoffen gaan echt niet zomaar de plant in via de wortels.

Het meeste transport van stoffen gaat sowieso via oplossing, maar meestal niet met hele moleculen maar meer in de vorm van ionen.
En aangezien ionen (en moleculen) niet zomaar het celmembraan van een wortelcel kunnen passeren, worden ze aktief buiten gehouden, of juist naar binnen geloodst. Dat systeem gaat via het zogenaamde chemiosmose.

Daarbij moet de plant energie stoppen in het aktieve transportproces, want zouten (en moleculen) van een hoge concentratie naar een lage concentratie verplaatsen door een selectief celmembraan gaat niet vanzelf.

Er bestaat echter ook passief transport in de wortels. Maar voor wat betreft stoffen die wel het celmembraan kunnen passeren, is dat een zeer langzaam proces.

Hiermee is het dus niet uitgesloten dat er helemaal geen gifstoffen in de plant kunnen komen.
Maar om te zeggen dat gifstoffen uit een bodem 1:1 in de plant terecht komen is te kort door de bocht.

Er zijn meer factoren die meetellen. In het geval van een rietveld zal de zuurgraad bepalend zijn. Hoe zuurder de bodem, hoe makkelijker metaalionen vrij komen. Dus ook de giftige/ongewenste metalen.
Vochtigheid telt ook mee, maar die is vrij constant in een rietveld.

Als laatste moet je je ook realiseren dat planten levende wezens zijn. Zijn er (veel) gifstoffen in de omgeving, gaan ze gewoon dood, of op z'n minst treedt er groeistagnatie en verkleuring op.
Dat moet al een signaal zijn dat het niet helemaal goed zit.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vijver omvormen naar rietveld

Bericht door kockie »

Albert van WdJ schreef:
Daarbij moet de plant energie stoppen in het aktieve transportproces, want zouten (en moleculen) van een hoge concentratie naar een lage concentratie verplaatsen door een selectief celmembraan gaat niet vanzelf.
Moet dat niet andersom zijn?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: vijver omvormen naar rietveld

Bericht door Brit »

kockie schreef:
Albert van WdJ schreef:
Daarbij moet de plant energie stoppen in het aktieve transportproces, want zouten (en moleculen) van een hoge concentratie naar een lage concentratie verplaatsen door een selectief celmembraan gaat niet vanzelf.
Moet dat niet andersom zijn?
Nee, zout(er) water trekt minder zout water aan. Een cel die dat minder zoute water heeft ontvangen is dan zelf ook weer wat minder zout, waardoor het weer wat kan afgeven aan de zoutere cel aan de andere kant. Enz. Enz. Bij de bovenste cellen (de bladeren) wordt water verdamt om te koelen of verbruikt in de fotosynthese.

Het zit allemaal zo vernuftig in elkaar 8)
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: vijver omvormen naar rietveld

Bericht door Albert van WdJ »

Brit was me voor.
Maar ik zet m'n epistel er toch maar tussen.

Nee, in dit geval is de concentratie aan bepaalde (gif)stoffen buiten de plant hoger dan binnen de plant.
En dat blijft steeds het geval, want de wortelcellen sturen opgenomen stoffen direct door naar allerlei delen in de plant.
Daarbij zorgt het selectief celmembraan dat de stoffen niet ongehinderd de cel in en uit gaan.

Denk bijv. aan een kunstmestgift. Of een constante mineralenstroom in het afvalwater richting het rietveld.
Als die stoffen de plant in willen, dan stuiten ze op een selectief celmembraan.
En als de plant die stoffen wil opnemen, worden daar speciale transporteiwitten voor gebruikt.
En die transporteiwitten gebruiken weer energie.
Waarmee de plant weer zelf kan 'beslissen' wat er nou wel en niet in mag/kan.

Maar hiermee is nog geen zekerheid dat er helemaal geen gifstoffen in de planten komen.
Cadmium is bijv. zo'n stof die in te hoge concentraties in de groente kan voorkomen.
Die wordt dus blijkbaar wel opgenomen, terwijl die stof (volgens mij) geen enkele funktie heeft in het celmetabolisme.
Ook lees je wel eens berichten over lood etc. Maar of dat echt wetenschappelijk onderbouwd kan worden?
Ik heb er nog geen rapport over gezien, terwijl het toch best een belangrijk item is.

Albert
Change, before you have to.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: vijver omvormen naar rietveld

Bericht door Brit »

Als ik er wat meer over lees, is de bezorgdheid voor vervuiling van het grondwater meer gericht op de indirecte vervuiling van open water zoals rivieren en de zee, en de hoeveelheid gifstoffen die dan kunnen achterblijven als het gewas is besproeit met grondwater. Dan krijg je dus dezelfde risico's als het (te) snel oogsten van een gewas na gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen.
Door planten water te geven met een druppelsysteem, is dit prima te omzijlen. :)
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie