Helofytenfilter

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hinke
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2006, 13:41

Helofytenfilter

Bericht door Hinke »

Hallo allemaal,

Poosje geleden dat ik hier was, lees wel af en toe de berichtjes maar heb nu een vraag.
We hopen deze zomer ons helofytenfilter aan te sluiten, de bak staat al klaar met steenwol en in de herfst zijn er wel al wortels van riet in gedaan maar alle aan en afvoeren etc. zijn nog niet gelegd. Nu wil ik alvast meer riet gaan planten, gele lis en als ik er aan kan komen lisdodde.
Maar kan ik daar ook andere planten bij planten, ik heb nog een gras soort staan, weet de naam niet (misschien een zegge soort?) komen straks zwarte pluimpjes in, deze soort woekert wel heel erg. En aan de rand van het filter wil ik eigenlijk wel rietorchis planten. Deze laatste 2 zijn voor zover mij bekend geen helofyten.
Mijn vraag is dan ook of het wel kan en/of verstandig is om planten die niet helofyt zijn bij de helofyten te planten, iemand een idee?

groet, Hinke
djanodive
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2008, 16:49

Re: Helofytenfilter

Bericht door djanodive »

Het enige dat ik kan bedenken is dat je rendementsverlies zal hebben omdat er een deel van de oppervlakte minder zuiverend zal werken, maar als het geheel groot genoeg is, denk ik dat het geen probleem is.

Hou er wel rekening mee dat bepaalde plantsoorten de andere zullen domineren en overgroeien, maar ik zou het proberen. Je weet maar nooit.

Ik ga zelf binnenkort een rietveld aanleggen met gewoon riet en gele lis, terwijl gele lis kleiner is en eventueel kan gedomineerd worden door het riet. Maar ik ga het ook proberen.

Wie niet waagt, niet wint.

Groetjes

Ik vind trouwens dat er op het wereldwijde web soms heel weinig te vinden is voor iemand die zelf een helofytenfilter wil maken. Welke planten kunnen waar gebruikt worden, hoe diep en zo...
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Helofytenfilter

Bericht door Brit »

djanodive schreef:Ik vind trouwens dat er op het wereldwijde web soms heel weinig te vinden is voor iemand die zelf een helofytenfilter wil maken. Welke planten kunnen waar gebruikt worden, hoe diep en zo...
Helemaal mee eens 8)

Ik kan hier nog aan toevoegen dat eigenlijk alle planten helofyten zijn, allen op/in een klein vlak kan je het beste alleen de meest actieve zuiveraars zetten voor het beste resultaat.

Groeten brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: Helofytenfilter

Bericht door Rudy Martens »

Hinke schreef: "de bak staat al klaar met steenwol"

Welke materialen kan men nog gebruiken als wortelgrond? Ik dacht o.a. aan fijn wit zand.

Ik hoorde dat men er ook fijne bazaltkorrels voor gebruikt.

Hinke: Kan je iets meer vertellen over welke soort steenwol het hier gaat en waar die eventueel te koop is (of een merknaam ervan)?
Laatst gewijzigd door Rudy Martens op 16 apr 2008, 22:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: Helofytenfilter

Bericht door Rudy Martens »

Een link waar meerdere planten vernoemd worden:
http://www.gedachtenboek.nl/wiki/Helofytenfilter
Een plant die ook geschikt is voor dit doel is o.a. "watermunt".

Een link waar bondige uitleg staat over te gebruiken wortelmediums is:
http://www.aqualogic.nl/site/view.php?p=75
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: Helofytenfilter

Bericht door Rudy Martens »

Dag allemaal,
Steenwol leek mijn heel aantrekkelijk als materiaal enkel al vanwege het lage gewicht dat je moet gaan versjouwen om het in je systeem in te brengen.
Heb ondertussen via Google eens info gezocht bij leveranciers van steenwol.
Wat mij verontrust is dat men bij gebruik van steenwol als wortelgrond men spreekt over kwaliteiten voor 1 jaar, voor 2 jaren en voor "meerdere" jaren.
Hoeveel "meerdere" jaren men mag verwachten is echter niet te vinden (3 - 4 - 6...10 jaren?).

Is het in die zin dan toch niet beter om met basalkorrels of basaltsplit te werken?

Iemand hier ervaring meer?
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Helofytenfilter

Bericht door Brit »

Rudy Martens schreef:Is het in die zin dan toch niet beter om met basalkorrels of basaltsplit te werken?
Deze zijn teminste wel te reinigen en her te gebruiken! Bij een goed werkend filter hoef je overgens alleen de planten af te knippen en dode delen te verwijderen.

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: Helofytenfilter

Bericht door Rudy Martens »

Dianodive vroeg: "Hoe diep..."
Die heliofytenfilters zijn meestal 60cm diep.

Weet iemand hiervan of iemand reeds ervaring mee
Zou het niet mogelijk zijn om zuiver wit zand te gebruiken als wortelmedium?

Voordelen:
-Zuiver en herbruikbaar materiaal.
-Verkrijgbaar in diverse korrelgrootten.
-Belgische fabrikant (wordt o.a. ontgonnen in de streek van Dessel in Belgie).
-Leverbaar via elke handel in bouwmaterialen in zakken en big-bags.
-Thuis geleverd met de camion met kraan.
-Relatief prijsgunstig materiaal.
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Helofytenfilter

Bericht door Brit »

Rudy Martens schreef:Weet iemand hiervan of iemand reeds ervaring mee
Zou het niet mogelijk zijn om zuiver wit zand te gebruiken als wortelmedium?
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het klinkt me niet gek in de oren. :|
Het gebruik van zand als wortelmedium zal geen probleem zijn voor de planten zolang het geen zee-zand is, het is alleen ook erg zwaar, waardoor een eventuele omkisting ook veel steviger moet zijn.

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: Helofytenfilter

Bericht door Rudy Martens »

Een link waar heel wat nuttige informatie te vinden is:
http://www.helofytenfilter.nl/
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
Hinke
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2006, 13:41

Re: Helofytenfilter

Bericht door Hinke »

Sorry, allemaal, een poos hier niet geweest en lees dus nu pas de berichtjes over het filter. Wij hebben het filter gekocht, dus niet zelf gemaakt. De maker leverde ook het steenwol. Zelf heb ik voor de planten gezorgd, o.a. rietgras, riet en gele lis. Het filter werkt nu 2 jaar en is door studenten van een MBO opleiding vorig voorjaar getest. Het water bleek toen (nog) te veel fosfaat te bevatten. Het filter was toen ook nog niet goed begroeid. Ca. 2 weken geleden is het water opnieuw getest maar daar heb ik nog geen uitslagen van. Ondertussen is het filter mooi vol gegroeid en zeker met de droogte dit voorjaar (Friesland) kan ik heel wat water hergebruiken voor de tuin. Ik heb alleen maar helofyten in het filter gedaan en heb heb wel ooit een lijst met planten die geschikt waren voor zo'n filter op internet gevonden, maar ben hem nu even kwijt :(

groet, Hinke
max.enschede
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 nov 2008, 23:29
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Helofytenfilter

Bericht door max.enschede »

Beetje late reactie (net pas lid)...

In een helofytenfilter wil je toch zoveel mogelijk ruimte voor water. Nadeel van zand, zeker fijn zand, is dat dit een grote dichtheid heeft waardoor er bar weinig ruimte voor water over blijft.
De kans is groot dat het water uiteindelijk zijn weg zoekt via enkele specifieke kanaaltjes die zijn ontstaan door afgestorven stengels en wortels in plaats van een gelijkmatige verdeling.
Met zand maak je het jezelf ook moeilijk voor wat betreft het drainage systeem (verstopping risico).
Materiaal als gravel of vijversubstraat en ook tuinderssteenwol biedt veel meer ruimte voor het water.

Voordeel van steenwol is dat het licht is, nadeel is dat het niet beloopbaar is. Dus voor grotere filters zul je wel gravel moeten gebruiken.

Ik heb zelf alleen ervaring met steenwol van Grodan, dit bestaat uit stevig geperste stroken en ik zie geen enkele aanwijzing dusver waarom dat niet 10 jaar mee zou gaan. Ik kan me voorstellen dat losser samengestelde steenwol matten misschien na een tijdje hun structuur verliezen en de planten dan te weinig steun bieden, alhoewel er tegen die tijd al een fikse wortel wir-war verwacht mag worden waarvan je de nodige steun mag verwachten. In kwekerijen wordt het spul anders gebruikt dan in een helofytenfilter, dus de levensduur indicatie zegt niet zoveel voor ons.

Schoonmaken beperkt zich tot af en toe eens wat dood plantmateriaal verwijderen. Ik doe dat met een plastic harkje uit een strandspeelsetje van de kinderen, om het steenwol niet kapot te krabben. ( Daaruit mag je concluderen dat ik kleine filters heb ja 8) )

Je zoekt vooral planten die tussen de wortels zuurstofweefsel vormen zoals bijv. riet, lisdodde, mattenbies, gele lis en zegge. Liefst ook planten met holle stengels. Kalmoes is ook wel een handige plant. Meest van deze planten vinden het best als ze ergens tussen 0 en -10 cm staan. Grote lisdodde staat liever wat minder diep, kleine liever wat dieper. Gele lis is wat toleranter, van 0 tot -30 cm.
Dit soort plant-aardigheden vind je overigens gemakkelijk op bijv. wikipedia.

Je kunt natuurlijk best wat sierplanten toevoegen zolang ze maar robuust genoeg zijn en niet woekeren.

Max
"De apparaten om dingen sneller te kunnen doen waren verdwenen. Wat we overhielden, was tijd.."
djanodive
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2008, 16:49

Re: Helofytenfilter

Bericht door djanodive »

Ik heb nu wel een ander vraagje: de enige "nuttige" plaats in mijn tuin voor een dergelijk filter is aan de noordzijde (N + NW) van een notelaar. Daar staat ook nog een hazelaarstruik die horizontaal uitgegroeid is.

Daaronder heb ik nu al een put gemaakt voor mijn waterzuivering van zo'n 3 meter op 6 meter (maar nog niet afgewerkt en nog niet functionerend).

De vraag is nu of die schaduw van vooral de notelaar (ik kan die hazelaar wel wegdoen) voor problemen kan zorgen inzake de goede werking van de bacteriën. Want het riet zal vermoedelijk minder snel groeien door de schaduw van die notelaar. Alhoewel dat ik vind dat een notelaar nogal meevalt van doorlatende zon.

Ik kan wel mijn filter aan de zuikant plaatsen onder de notelaar, maar dan verlies ik wel veel bruikbare grond voor mijn moestuin en ik heb al niet veel grond.

Graag jullie reacties.

En een ander vraagje: is het niet interessant om de het riet in een ondergrond te zetten van grof zand en aarde? Ik ken iemand die ze rechtstreeks in aarde heeft gezet en zijn systeem voldoet perfect aan de norm. Het grof zand kan dan de grond een beetje luchtiger maken.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Helofytenfilter

Bericht door Blijfhopen »

Mensen,
Ga eens naar de site van de twaalf ambachten. Zoek op het forum en je bent een stuk wijzer.
Groeten,
Gerard
GdeJ denkt met u mee.
max.enschede
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 nov 2008, 23:29
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Helofytenfilter

Bericht door max.enschede »

Schaduw is niet zo'n punt. Filter is hier direct achter de woning geplaatst (ook noordzijde) en dat werkt prima. Zonnige plekjes benut je inderdaad beter voor de moestuin.
Planten en wortels groeien misschien iets trager, maar dat maakt na een jaartje ook niets meer uit. (Waarschijnlijk daarvoor ook niet :roll: )

Tuinaarde kun je wel gebruiken (mix van humus, zand, kleideeltjes), daar extra zand aan toevoegen zou de eigenschappen alleen maar verslechteren (het verdicht juist).
De grond mag maar weinig leem en klei bevatten, anders is de doorstroming al snel te slecht.

Zuiver zand zou wel kunnen maar is niet zo'n geweldig medium. Het laat maar weinig ruimte voor water over en slibt snel dicht.

Succes, Max
"De apparaten om dingen sneller te kunnen doen waren verdwenen. Wat we overhielden, was tijd.."
Plaats reactie