Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Beukwood
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2018, 17:24

Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door Beukwood »

Beste Forumleden,

Om water tot mijn beschikking te hebben op mijn moestuintje (en uiteindelijk automatisch mijn landje te beregenen m.b.v. een zonnepaneeltje) ben ik op het idee gekomen om een grondwaterput te spuiten. Poging 1 bestond uit eerst het graven van een kuil van ongeveer 1 meter diep en ongeveer 80 cm in diameter waarmee we al op het grondwater zaten. Hier zat na een dag of 2 ongeveer 200 liter water in wat d.m.v. een dompelpomp door een 50mm buis pompten om op die manier de buis de grond in te krijgen. Op 8 meter diepte waren we gestopt en op dit moment sijpelt er ongeveer 3 liter per uur in de buis. Ik laat op dit moment elke 2 uur een 12 volt pompje 30 seconden aangaan waardoor dit water wordt overgeheveld in een reservoir en op die manier haal ik ongeveer 60 a 70 liter water per dag binnen. Positief nieuws... is dat er water binnenkomt maar een hoop te verbeteren.. Het oppervlak waardoor het water naar binnen kan sijpelen is te klein.. dus dit moet verbeterd worden.

Na deze eerste amateuristische poging, YouTube erop nageslagen en gezien dat de professionals het doen door eerst een buis met een grotere diameter de grond in te spuiten... Hier vervolgens een 2de buis met een geperforeerde onderkant in te laten glijden en dan vervolgens de buitenste schacht eruit te trekken.

Gisteren hebben wij daarom poging 2 gedaan... weer een kuil gegraven.. met deze droogte inmiddels tot 2 meter diepte om grondwater te bereiken. Vervolgens met een dompelpomp 4 lengtes van 2,5 meter aan 75 mm buis de grond in gekregen. Kostte ongeveer een uur. Dat was het positieve nieuws... Aangezien ik op zandgrond zit was ik me al bewust dat de schacht snel zou kunnen instorten... Daarom heb ik tijdens het spuiten de hele tijd gecontroleerd of de buis nog beweegbaar was en zelfs met 10 meter diepte kon ik de gehele buis op en neer bewegen met 1 hand.. Hij was dus vrij en beweegbaar tijdens het spuiten... Dit betekende wel dat het water dat aan de buitenkant erlangs stroomt ook ervoor zorgt dat de buis vrij blijft.

Ik heb nadat we de 10 meter gehaald hadden nog ongeveer 15 minuten het water door laten stromen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk zand afgevoerd werd en de buis zoveel mogelijk vrij bleef. Zodra ik de watertoevoer afkoppelde van de 75 mm buis in de grond, stroomde een enorme hoeveelheid aan water door overdruk door de buis omhoog. Ik denk dat het daarna nog ongeveer 10 minuten duurde voordat we de geperforeerde binnenbuis erin kregen en deze kregen we ook niet verder dan een meter of 7. Wat naar mijn idee betekende dat de onderste 3 meter van de buitenbuis inmiddels was gevuld met zand.

Toen we vervolgens de buitenste buis eruit probeerde te trekken zat deze muurvast en na een enorme inspanning hebben we hem niet meer dan een meter omhoog kunnen trekken. Eindresultaat: een buis van 75mm 9 meter in de grond en een binnenste geperforeerde buis 7 meter in de grond maar die dus niet functioneel is omdat de buitenste schacht eromheen zit. Vandaag nogmaals geprobeerd de buis eruit te krijgen maar dit draaide op niets uit. De binnenste geperforeerde buis (die een stuk prijziger is) er gelukkig wel uit gekregen.

Nu is ons plan om deze week opnieuw een derde (en hopelijk laatste) poging te wagen om een buitenste buis 75 mm 10 meter de grond in te spuiten en vervolgens 63 mm geperforeerde buis erin te laten zakken om vervolgens de buitenste eruit te trekken.

Hebben jullie tips om te voorkomen dat de buitenste buis vast komt te zitten? Betekent dit gewoon snel werken nadat de waterflow van de buitenste buis wordt afgekoppeld? Moet ik voorkomen dat de overdruk aan water direct aan de bovenkant uit de buis stroomt omdat hiermee heel wat zand vermoedelijk naar boven komt in de buis. Of betekent dit dat er misschien ergens al iets mis gaat?
Mijn schoonvader had het idee om de buis in te smeren met vet om op die manier ervoor te zorgen dat de buitenste buis er makkelijker uitgaat... Is dit een goed idee of beter van niet? Theoretisch kan ik me erin vinden..
Nadat wij de 10 meter hadden gehaald ben ik op dezelfde hoogte ongeveer 15 minuten door blijven spuiten... Kan ik dit beter niet of wel doen?

Ik hoop dat jullie me wat tips willen geven om het instorten te voorkomen en dit tot een succesverhaal om te zetten.

Groeten,

Ruben
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door Rob van Rotterdam »

Beukwood schreef: 15 jul 2018, 17:50 'Toen we vervolgens de buitenste buis eruit probeerde te trekken zat deze muurvast en na een enorme inspanning hebben we hem niet meer dan een meter omhoog kunnen trekken.'
Het verhaal is gedetailleerd, maar ik mis hoe je de buitenste buis terug naar boven hebt geprobeerd te krijgen. Toch niet met de hand, hoop ik, maar met een katrol met behoorlijke overbrenging, zoals een 'derde handje' of een 'vierloper.'
Rob
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door JantjeV8 »

De buitenste buis, meestal rond 70mm, moet er een zijn met sleuven. Ik geloof dat ze dat filterbuis noemen. Aan de onderzijde daarvan moet een dop zitten, dus die bodem moet dicht zijn.
Die buis moet je de grond in zien te krijgen. Dus spuiten groter dan rond 70, spuitlans er uit, buis met dop aan de onderzijde er in.
Het witte zand wat uit het gat is gekomen, doe je terug rondom de 70mm filterbuis. Daarna hang je een 40mm buis met voetpomp of voetklep in die 70mm buis. De voetklep of voetpomp moet ongeveer 50cm boven de bodem van die 70mm komen te hangen.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door willem »

Ik weet niet hoever je nu bent, maar kijk uit dat je geen ijzerhoudend water omhoog pompt,
niet alleen voor de stank maar alles waar dat water tegenaan komt slaat bruin uit.
Wat ook verstandig is om grof betonzand of fijn split om de buitenkant filter te storten
om verzanding van evt. fijn zand te voorkomen zowel buitenkant als binnenkant van de filterbuis.
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door sjoerdb »

Is een ramfilter de oplossing voor je derde poging? Eventueel beginnen met een gat boren met verlengstukken zodat je de eerste winst hebt.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door Lieve »

Hoe ver sta je nu?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door jwardenier »

Hier is een bron gepulst ,eerst boren tot je niet veder meer kon ,dan mantelbuis er in ,water er in en pulsen maar ,buis met klepje .
Ondertussen werd de mantelbuis mee naar onderen geraaid ,eerste stuk getand .
Een paar keer werd de mantelbuis even omhoog gehaald om vast zuigen te voorkomen ,hiervoor gebruikte men een 3 poot met een ijzeren stang en ketting ,ketting om de buis ,3 poot als liftsteun stang als lift ,op 11 m hadden we water in overvloed al begon dit al op 6 m .
Helaas kan onze pomp maar 7 m aanzuigen en hebben we wel water maar niet een volle straal om te beregenen .
Binnenkort de pomp maar in een keldertje zetten hopelijk komt er dan meer water .
Alles is met handkrach gebeurt .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door Lieve »

Een diepte pomp is niet meer zoveel duurder. Ik heb geen idee wat dit betekend in gebruik, maar het lijkt me een oplossing.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door jwardenier »

Ik heb er naar gevraagd ,men vertelde mij dat deze omdat ze in de filterbuis zit ,te veel aanzuig kracht hebben en hierdoor het filterzand naar binnen zuigen ,het zou meer iets zijn voor een filterbuis met grotere diameter .
Om de aanvoerhoogte goed te krijgen adviseerde men mij om de pomp in een kelder te zetten
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door Lieve »

Nu iedereen zo aan het klagen is over een gebrek aan water, vandaag even nagekeken hoe de waterstand hier is.
In de put die +/- 9m diep is, hebben we een waterstand op 3 meter. Dus dat komt nog wel een tijdje goed.
Hier staat de pomp ook in de kelder, dus ongeveer 2m lager, betekend dat we het water op ruim 6m opzuigen. Put is ongeveer 80cm diameter.
wateropslag
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2018, 14:12

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door wateropslag »

jwardenier schreef: 02 aug 2018, 22:35 Ik heb er naar gevraagd ,men vertelde mij dat deze omdat ze in de filterbuis zit ,te veel aanzuig kracht hebben en hierdoor het filterzand naar binnen zuigen
Dan zou ik eens ergens anders vragen,
het gaat dan over een bronpomp, die in de bron laat zakken.
Deze zijn er in ontzettend veel modellen, en capaciteiten, er zit vast wel een type bij waar jij mee uit de voeten kunt.

Bronpomp of tiefbrunnenpump intikken in google, je weet niet wat je ziet, aan keuze.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door martijn1984 »

Een bovengrondse pomp kan max 9 meter zuigen.
In de meeste gevallen voldoende tenzij je grondwaterstand een aantal meters weg is dan krijg je meer verlies.
Een bronpomp/onderwaterpomp is een pomp die je onderin je bron hangt en alleen maar hoeft te persen , hier zijn ze ook goed in afhankelijk van het aantal waaiers.
Ze zijn er vanaf een paar m3 per uur.

Zand in je filter trekken gebeurt als het filter gedeelte(stuk geperforeerde buis) in fijn zand staat , of er niet goed omstort is met het juiste grind.
Het mooiste is grind 0.8 tot 1.2 , zakjes zijn bijv verkrijgbaar bij de zwembadenshops voor in het zandfilter van je zwembad.

Terug te komen op TS

Je kan middels spuiten op grotere diepte komen door te zorgen dat je boorgat “los” blijft staan.
Dit red je door overdruk op je grondwaterstand te creeren

Ten tweede moet je het materiaal uit je boorgat om zien te krijgen ook op grotere dieptes, hiervoor is een pomp benodigd en niet de slang vanaf je gewone wateraansluiting.
Kijk even bij boels naar een goede vuilwaterpomp op benzine of diesel of de beregeningspomp van een boer.

Het gat van 1x1 wat je gegraven hebt is een goede basis.
Net ernaast ga je je boorgat spuiten met een lans/buis aan die grote pomp met een dikke slang.
Het gat dient vol te zijn met water en als hij overloopt dient dat te gebeuren in je boorgat.
Je boorgat blijft dus vol water staan tot op maaiveld nivea , dit geeft overdruk op je boorgat waardoor hij los blijft staan.
Je gaat spuiten en het water met materiaal uit je boorgat loopt in het grote gat.
De grote pomp zuigt het op uit je grote gat en perst het via je spuitlans weer terug in je boorgat.
Er is dus een kringloop.
Het zand en overige boormateriaal bezinkt in het grote gat.
Als je op diepte bent , het grote gat is nog steeds vol water en het kan in je boorgat lopen ben je gered.
De spuitlans eruit en je kan je filter plaatsen.
Stort een paar zakjes grind rondom je filter en vul hem verder aan zand uit t grote gat.

Plaats ongeveer max 3 a 4 meter aan filter en verder blinde buis zonder perforatie.

Hang de zuigbuis van je pomp 9 meter er in , is je bron minder diep hang hem minimaal 1 meter vanaf de bodem.

Heb je een hydrofoorpomp zet je voetklep of terugslagklep dan aan het pomphuis en niet onderaan de slang in de bron.

Voor verdere info hoor ik t wel 😉
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door JantjeV8 »

vergeet de dop niet onderaan de filterbuis.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door Albert van WdJ »

@martijn1984,

Bedankt voor de duidelijke beschrijving. Daar kan je wat mee.
Volgens mij heb ik zo'n bronboring zoals jij beschrijft wel eens op youtube gezien. Ik kan helaas even niet vinden waar.
Maar de werkwijze zoals jij aangeeft is al voldoende lijkt mij.
Change, before you have to.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Zelf een bron spuiten... ik ben er bijna maar zoek de gouden tip voor poging 3

Bericht door martijn1984 »

@Albert

Overdruk op je boorgat en je kan zo diep als je wilt.
Bijna dan. Olie zal niet lukken haha
Op youtube is uiteraard veel hierover te vinden.
Heb je geen mogelijkheden tot het graven van een gat en geen zin in een grote modderpoel dan word t pulsen.
Dit is echter tijdrovend en zwaar , als je t laat doen ook nog eens duur.
Plaats reactie