Wat kost een ³M water in Nederland tegenwoordig?

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Wat kost een ³M water in Nederland tegenwoordig?

Bericht door Johndc »

De titel zegt het al, ben benieuwd. Het gaat natuurlijk over leidingwater.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wat kost een ³M water in Nederland tegenwoordig?

Bericht door Pietje »

-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat kost een ³M water in Nederland tegenwoordig?

Bericht door Dutch John »

Is niet uit te rekenen, omdat een heel groot deel van de kosten uit vaste lasten bestaat. Hetgeen betekent dat de zuinige gebruiker gestraft wordt zijn ambitie.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wat kost een ³M water in Nederland tegenwoordig?

Bericht door Sandman79 »

ik zie hier : http://www.cijfernieuws.nl/waterprijzen/ prijzen tussen 0,84 en 1,64 euro per kuub. en een vast recht van een 42 tot 82 euro per jaar . Prijzen van 2014

Dit is inclusief hun btw en hun waterbelasting, maar blijkbaar betaal je per gemeente daar eventueel nog een extra heffing op. Ook zit hun rioleringskost /Afvoerkost er niet bij inbegrepen, bij ons wel.

Uiteindelijk betaal je in 2016 bij ons ongeveer 4,3 euro per kuub, alles inbegrepen.
Waar ik woon kost het voor een gezin van 4 voor 127 kuub (standaardgebruik) op jaarbasis een
528 euro, waar jij woont een 460 euro)

Een 1 persoonsgezin dat 48 kuub verbruikt kost bij jou een 248 euro, bij mij een 272 euro. Als ik met mijn gezin van 4 50 kuub ga verbruiken, dan ligt dit bedrag nog lager, daar er wat kortingen zijn voor extra gezinsleden.

Cijfermaterieel via https://www.vmm.be/data/gemiddelde-wate ... 7-154.xlsx

In het kort is het heel lastig vergelijken, want in Belgie zit de gemeentetaks en de rioleringsheffing erbij inbegrepen, in Nederland niet. Ook de infrastructuurkosten zijn totaal anders, Nederlanders wonen veel meer geconcentreerd als wij in België, om over het reliëf niet te beginnen. een waterleiding leg je ook makkelijker in zand en grond dan in steen...
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Wat kost een ³M water in Nederland tegenwoordig?

Bericht door fireblade »

heb zojuist de rekening binnengehad, hier 1,54 per m3 incl btw en vastrecht bij een verbruik tot 100m3
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Wat kost een ³M water in Nederland tegenwoordig?

Bericht door mro »

Volgens mij kan drinkbaar water niet duur genoeg zijn.

Maar dan wel met een stijgende prijs per m³ naargelang je meer verbruikt.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wat kost een ³M water in Nederland tegenwoordig?

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij moet drinkbaar water een voorziening zijn die voor iedereen bereikbaar moet zijn. Een bovengrens waar het kostbaarder wordt zou een logische optie zijn.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat kost een ³M water in Nederland tegenwoordig?

Bericht door jwardenier »

De prijs zal niet te veel stijgen ,in de wet oppervlaktewater staat een casus waar een bedrijf toestemming gegeven wordt wanneer zij zelf goedkoper kunnen zuiveren dan ,bij de berekening wordt rekening gehouden met aankoop prijs water kosten zuivering enz.
Het lijkt op een afspraakje dus ,zou drinkwater duurder worden dan worden automatic de zuiveringskosten hoger en zullen grootverbruikers uitwijken naar een alternatief ,hierdoor vallen inkomsten weg bij de waterzuivering ,en door hergebruik ook bij de water win maatschappij .
Voor kleinverbruikers valt hier niet veel te verdienen ,zuiveringslasten zijn ingedeeld per inwoners getal ,in ons geval 3 en dan het je nog de zuiveringslasten die bij het water ingedeeld zijn ,rioolbelasting betaal je per aansluiting .
Het terugverdienen kan wel lucratief zijn door een i b a met hergebruik , zo heb je minder inkoop water ,geen zuivering s lasten ,staat wel een investering tegenover in mijn geval 3.500 euro i b a wateropvang en pomp hergebruik .
Bij deze oplossing kun je zeker ......jaar rekenen als terug verdientijd ,het maakt je tevens bewust met het gebruik van chemicaliën .
Niet alles is in geld uit te drukken ,het zelf kunnen doen geeft veel voldoening ,en als er weer eens een storing bij het w win bedrijf is komt er bij ons wel water uit de kraan ,de storingen in het drukriool raken ons ook niet ,helaas valt de stroom ook wel eens uit en valt ons ook systeempje stil .
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Wat kost een ³M water in Nederland tegenwoordig?

Bericht door hanskraayeveld »

Niet alles is in geld uit te drukken
Dat ben ik wel met je eens. Ik vang mijn regenwater op en hergebruik het voor vaatwasser, wasmachine en wc.
Tegenwoordig heb ik ook de douche erop staan. Ik heb nu alleen nog van de keukenkraan en 2 andere fonteintjes de koude op het net staan.

Behalve dat het een paar cent scheelt (zonder de investering mee te rekenen) scheelt het wel enigszins! waspoeder, shampoo, kalkaanslag en nog wat bijkomende zaken.

Wat het vooral veel geeft, is vergenoeging :lol:

Dus wat we "drinken" is nog leidingwater, de rest is regenwater (voor zover de voorraad strekt). Ik vraag me trouwens sterk af of het niet beter is gewoon ongezuiverd regenwater te drinken, ipv leidingwater. "Wij" zitten vlakbij dordrecht en het is al een paar keer in het nieuws geweest dat er (in kleine hoeveelheden) kankerverwekkende genX in ons drinkwater zitten. Ook in het oppervlaktewater. Door een bedrijf dat anti aanbaklagen in pannen maakt. Hopelijk is het voor mn lichaam ook anti aanbak...
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wat kost een ³M water in Nederland tegenwoordig?

Bericht door JantjeV8 »

Ja, maar de regen 'wast' ook de onderliggende luchtlagen schoon. Ik denk dat 'hier' (de driehoek Rotterdam-Antwerpen-Ruhr) zwaar bepalend is.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Wat kost een ³M water in Nederland tegenwoordig?

Bericht door Joepie »

Regenwater spoelt eerst over een oppervlak heen voordat het in je opslagvat zit. Je dak, je regengoot. Daar wordt het nodige aan dood en levend materiaal mee weggespoeld. Microben, larfjes, vogelfecaliën, detritus (rottend organisch materiaal). In opslagvaten voor regenwater zie je soms een boeiende fauna rondzwemmen. Je kunt microbieel materiaal er uit zuiveren door een fijn filter of door het water te koken. Daarnaast lost er ook in de lucht het nodige op in regenwater, zoals Jantje al opmerkte. Ik persoonlijk zou blijven steken op zuiver leidingwater, wat doorgaans heel goed op kwaliteit is en wordt gecontroleerd.

De milieubelasting door drinkwater is niet overal even hoog. Dit verschilt per gebied. Een groot deel van Nederland wordt voorzien met drinkwater dat wordt gewonnen uit de Rijn en de Maas. Regio Dordrecht in ieder geval: de Biesbosch bekkens.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Re: Wat kost een ³M water in Nederland tegenwoordig?

Bericht door Lewieke »

In Vlaanderen betaal je tegenwoordig bij een normaal verbruik, belastingen, taksen, heffingen, afvalwater, meterhuur, btw inbegrepen ongeveer 5€/m3 . Persoonlijk vind ik dat best wel prijzig, dat is dan ook de reden waarom ik zo veel mogelijk doe met regenwater en een bron liet aanleggen voor sanitair en bewatering van de moestuin.

L.
Plaats reactie