Houten vloer met olie

Hier wordt het repareren van allerlei voorwerpen besproken

Moderator: Moderators

GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Houten vloer met olie

Bericht door GTV6 »

Wie weet raad,
Ik heb een parketvloer, was ooit in de lak gezet, was prima.
Maar goed slijtage en krassen kwamen vanzelf.
De vloer geheel geschuurd, en omdat ik al eens een vloer in de olie zag, ook deze vloer in de olie gezet.
Het leek simpel, maar ik heb er kennelijk teveel van die drogende olie opgedaan en nu ligt de olie er te dik op.
Het is droog maar een keer met je schoen er overheen en hij krast.
Het is een donkere tapisvloer. Dus je ziet al die strepen, schuiven met de keukenstoelen en het is geen gezicht.
Ik kan opnieuw schuren, maar dat is niet de bedoeling, hoe krijg ik die toplaag olie eraf?
Het is een mengsel van Tungolie en Lijnolie, waarmee is dat te verwijderen, er zijn hier vast kenners.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houten vloer met olie

Bericht door ritsaert snijder »

@GTV6,
Is het gedaan met Danish oil? Of is het hardwax? Hoe lang zit het er al op? Zit er een additief bij? Het kan er ook aan liggen dat je (hard) houtsoort niet goed geschikt is en dat het er niet intrekt?

Ik denk aan wassen met terpentijnolie (oplossen van de toplaag). Zou ik eerst proberen als het er nog niet heel lang op zit. En dan een dunne laag hardwax?
groet!

Ritsaert
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Houten vloer met olie

Bericht door swake »

Met wat geduld zal het er ook weer afslijten. Veel sneller dan met vernis natuurlijk, maar misschien is dat nog te traag voor jou.
Beetje opschuren (met grof staalwol misschien ipv schuurpapier) gaat het snelst natuurlijk. Maar ik begrijp dat je dat liever niet doet.

De bovenste laag er versneld afhalen met een chemisch product welke inwerkt op de olie zodat ze weer wat zacht wordt. Ik denk aan wasbenzine of aceton. Misschien ook terpentijn en white spirit nu denk ik dat deze 2 laatsten zelf ook wat vettig zijn en dus wel eens verkleuring kunnen achterlaten, maar bon dat zou hetzelfde effect als olie moeten geven. In ieder geval zeker eerst proberen om een plekje waar het niet zo zichtbaar is.

Nog mogelijkheden om dat goedje opgelost te krijgen: Methanol en cellulose thinner (en wellicht niet synthetische thinner)

Let wel, een weinig product op een vodje doen en dan gauw eens wrijven dat gaat niet helpen hé. Product ruim op de vod doen, boel inwrijven dat je een film vocht ziet en telkens een minuut of zo tijd geven om het te laten inwerken. Opboenen, en herbeginnen indien nog niet genoeg.

En dan ook goooeeeed verluchten tijdens het werken en liefst masker opzetten met actief kool erin als filter :fff .

Was het boenwas geweest dan zou ik er een thermische verfstripper naast gehouden hebben zodat die was dan dieper in het hout trekt, maar dat zal in dit gevel wellicht geen goed idee zijn.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houten vloer met olie

Bericht door ritsaert snijder »

je schuurpapier loopt gelijk vol! en het wordt ook niks.
groet!

Ritsaert
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Houten vloer met olie

Bericht door willem »

Mijn mening is, met welk oplosmiddel je het ook doet, het wordt één drama/fiasco.
Zelf had ik even aan een prof. stripper gedacht die men in de schoonmaakbranche gebruikt maar dat spul is te zwaar, is wel te verdunnen met water maar moet ook met veel water na gespoeld worden.
Elk ander oplosmiddel moet je ook weer weg zien te krijgen. Waarmee je het ook weghaalt, de middelen gaan ook in de naden van het parket zitten, zie het daar maar uit te krijgen, parket mag eigenlijk niet vochtig worden, anders dan bij een massieve houten vloer.
Op de ene plek gaat er meer weg dan een andere plek, dus wordt het bont en eind van het liedje kan je weer bij O beginnen, je raak op slopers hoogte is een gezegde hier.
Verluchten met oplosmiddelen ga je ook niet redden, er moet worden afgezogen met een afzuig installatie naar buiten toe + eigen beschermmiddelen.

Ik zit aan heel iets anders te denken, die olie vindt je mooi, alleen de toplaag wil je er af hebben zodat de olie alleen in het hout blijft zitten ( wat niet lukt met div oplosmiddelen)
Ik zit te denken aan op poetsen dmv een high speed één schijfs schrobmachine met poetspad. Er zijn ook low speed machine's maar dat werkt niet.
Een high speed met poetspad maakt de olie weer wat warm, wordt dus dunner krijgt een betere verdeling en wat te veel is gaat in de pad zitten.
Zie het als je wagen in de vaste was zetten en met de hand uitpoetsen/wrijven,
alleen nu met een machine.
Die machine's zijn te huur, de pads zijn meestal Ø 400. Ga je dit doen, ga dan even oefenen op een plek waar geen spullen staan want ze kunnen raar reageren bij foutief
handelen. Ik denk dat je een mooi resultaat krijgt bij niet haastig werken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houten vloer met olie

Bericht door ritsaert snijder »

het is nog steeds niet duidelijk wat er op zit!
groet!

Ritsaert
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houten vloer met olie

Bericht door GTV6 »

De olie die erop zit is van aquamarijn, genaamd corcol. En er was ook een kleurtje aan toegevoegd van hetzelfde merk.
En de olie zit er twee jaar op dus is ook echt droog zeg maar.
De houtsoort is purperhart, dit is idd erg hard en neemt niet veel op, maar ik heb een andere vloer van hetzelfde hout waar het wel goed is gegaan alleen zonder kleurstof.
Ik wil wel met iets van staalwol of zo schuren, maar niet een volledig schuren met een parketschuurmachine, het is een tapisvloer en dan raak ik teveel dikte kwijt.
Met alcohol, amoniak en citroenzuur heb ik al geprobeerd.
Het mag best wat nat worden maar niet te gek.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Houten vloer met olie

Bericht door Blijfhopen »

Al geprobeerd met hun product Clien s intensiefreiniger ?
Zie technische informatie van Aquamarijn. Heb je hen al gevraagd ?
GdeJ denkt met u mee.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houten vloer met olie

Bericht door ritsaert snijder »

Lijnolie, tungolie en een siccatief. Die olie moet er helemaal intrekken en dan polymeriseren. Er ligt nu een laag op. Oplossen wordt een zooitje. Ik denk dat het met een poetsmachine (ook een snelle) ook een zooitje wordt. De olie is na 2 jaar gepolymeriseerd en zal met opwarmen niet zacht worden. Je kan het aquamarijn vragen of houtolie.nl (Ron van Zaltbommel).
groet!

Ritsaert
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houten vloer met olie

Bericht door GTV6 »

Dank voor de antwoorden.
Ik heb hun intensiefreiniger geprobeerd idd, dat haalt niks uit.
Een vertegenwoordiger van Aquamarijn is ook geweest, het advies volledig schuren en opnieuw beginnen.
Tja gevalletje pech.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houten vloer met olie

Bericht door GTV6 »

Oke op houtolie gelezen verfafbijt, tja lekker spul is dat.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houten vloer met olie

Bericht door ritsaert snijder »

ik denk dat het beter werkt dan schuren omdat je schuurbanden heel snel zullen vollopen.
groet!

Ritsaert
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Houten vloer met olie

Bericht door Sputnik »

Als je een emulgator voor water en olie (afwasmiddel?) gebruikt, moet het ook lukken. Een gedeelte van onze kamer zat ook te dik in de olie. Het duurt ff voordat het indroogt, maar de standtijd is langer. Betreft een massief einken vloer.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Houten vloer met olie

Bericht door Blijfhopen »

Isopropanol 92 of meer % al aan gedacht ?
GdeJ denkt met u mee.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Houten vloer met olie

Bericht door willem »

Schuren is het laatste redmiddel wat je moet willen.
Met div oplosmiddelen is het één na laatste wat je moet willen,
je haalt alles uit de houtnerf vandaan wat nu net niet de bedoeling is.
Er is nu pas bekend dat het er al 2-jaar opzit, dus een poetsschijf heeft dan geen zin.
Zie de link hier onder, div pads voor boenen - schrobben - polijsten,
Mijn keus: veel info binnen halen voordat ik aan de gang ga, schuren kan altijd nog
als laatste redmiddel.
Als de pad vol loopt is die gemakkelijk schoon te maken en weer te gebruiken.

http://www.parketcentrale.nl/contents/n ... rhuur.html
Plaats reactie