versleten tandwielen

Hier wordt het repareren van allerlei voorwerpen besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

versleten tandwielen

Bericht door jwardenier »

Ik heb een erg oude machine ,maait graan maakt vervolgens een bosje en bind er een touwtje omheen .Paard getrokken zelfbinder merk J F
Na wat storingen werkte het ding aanvankelijk goed ,vervolgens kwam ik er achter wat de storingen veroorzaakte .
De tandwieltjes zijn op , geen probleem dacht ik koop ik nieuwe ,jammer dan, ze zijn er niet volgens de handelaar in tandwielen ,wel kan ik een setje krijgen die iets kleiner zijn ,maar of dit gaat werken?
Het zijn conische tandwieltjes een hoofdas laat nog 2 andere tandwieltjes draaien ,dus 3 totaal .
Nu zouden ze opgelast kunnen worden ,maar aangezien dit voor mij onbetaalbaar wordt vraag ik me af hoe kan ik dit zelf doen .
Ik heb een groot lasapparaat 380 electroden ,kan dit? welke electroden zou ik moeten gebruiken
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: versleten tandwielen

Bericht door Pietje »

Lastig er iets over te zeggen zonder foto, en dat is weer lastig voor jou... ;-)

Tandwielen lassen is in theorie mogelijk, maar in de praktijk eigenlijk niet. Ze moeten passen op de as, anders zijn ze niet gecentreerd en uitgelijnd. Verder kan de ijzerstructuur aangetast worden (koudversteviging, geharde lagen) wat de werking van de tandwielen niet ten goede komt. En het ooit vervangen van de tandwielen lijkt me er niet beter op geworden...

Lassen met een 400V converter is verder prima te doen; hoe kleiner de electrode, hoe lastiger het lassen is. Met zo'n zware jongen moet dat geen probleem zijn...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: versleten tandwielen

Bericht door nck »

Ik zou niet aan het oplassen beginnen voordat ik duidelijk heb wat het materiaal is.
Is het staal dan dan is het goed mogelijk, met veel geduld de tandvorm er weer in vijlen.
Is het een gietijzer- of gietstaal soort wordt het een heel stuk uitdagender.
Conische tandwielen namaken is ook niet echt een optie, Ik weet niemand in de buurt die een steekbank hiervoor heeft.
Rechte tandwielen zijn eenvoudig na te maken op een freesbank met verdeelmogelijkheid, conische worden altijd gestoken.

Eigenlijk zie ik maar 1 echt goede oplossing, en dat is vernieuwen.
Vind iemand in de buurt die het moduul zo goed mogelijk kan bepalen en kijk bijvoorbeeld op onderstaande site voor een set stalen vervanging-tandwielen.
https://www.tandwielen.com/conische-tan ... 16-16.html

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: versleten tandwielen

Bericht door JantjeV8 »

Als ik het goed begrijp draait het niet heel erg veel toeren en zijn de krachten beperkt. Dan hoef je niet in exotische legeringen of hardingsprocessen te zoeken. Blijf je in een 'gewone' stalen uitvoering, dan zullen de nieuwkosten te overzien zijn.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: versleten tandwielen

Bericht door jwardenier »

Bedank voor jullie antwoorden ook die per p b gegeven zijn .
De tandwielen zijn ingemeten door een deskundige ,en die heeft uitgezocht wat er nieuw te krijgen is .
Er is een setje ,maar deze is een fractie kleiner ,met de kans dat er speling tussen de tandwieltjes is waardoor ze weer over elkaar gaan lopen .
Via p b kwam de oplossing opvulringen te gebruiken ,dit ga ik onderzoeken .
de tandwielen staan allemaal aan een uiteinde van een asje dus wellicht kan dit opgelost worden.
Alles draait op een laag toerental ,een beetje speling zal er blijven .
gezien de reacties zal het oplassen van de tandwieltjes een uitdaging zijn , ik heb ooit een tand in een tandwiel gelast dit was al een hele onderneming ,de machine toen draaide er wel weer mee .
De man achter de balie bij de tandwielboer kon me niet verzekeren of het gietstaal dan wel gewoon ijzer was .
Het tandwiel uit een soortgelijke machine waar ik een nieuwe tand ingezet heb was van een soort gietstaal , wel te lassen met electode maar je brand er makkelijk een gat in .
.groeten John
Plaats reactie