Echo SRM3800 bosmaaier

Hier wordt het repareren van allerlei voorwerpen besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Echo SRM3800 bosmaaier

Bericht door Broekhoest »

Beste allemaal,

via marktplaats heb ik een Echo SRM3800 bosmaaier overgenomen voor een paar tientjes. Bosmaaier liep stationair ok, maar sloeg af bij vol gas.
Leek me wel een te fixen probleem. Luchtfilter en benzinefilter gereinigd, geen verbetering. Brandstoftank leeg, verse Aspen 2takt erin, geen verbetering.
Carburateur reinigen zag ik niet zo zitten en de "dealer" van mijn Husqvarna zagen wilde dit in de avonduren wel even doen.
Carburateur schoon, nieuwe bougie erop en nu start de bosmaaier helemaal niet meer.
"Dealer" had geen idee waar hij een nieuwe carburateur voor dit type bosmaaier vandaan moest halen.

Iemand nog suggesties? Is het wel de carburateur?
Gegokt en verloren?

groeten, Harold
swift
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2013, 16:02
Contacteer:

Re: Echo SRM3800 bosmaaier

Bericht door swift »

heb je een vonk? hoe ziet de bougie er uit?

carb :roll:
http://www.kettensaegen-saegeketten.de/ ... se-srm3800
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Echo SRM3800 bosmaaier

Bericht door Erikvr »

Benzinefilter kun je niet reinigen, vervangen dus.
Is de carburateur ook goed afgesteld? basisinstelling is L/H helemaal indraaien en dan 1 slag uitdraaien.
Volgas niet meer willen lopen is bijna altijd een brandstoftoevoerprobleem. Check of er geen gaatje in de benzineslang zit.
Nieuwe carburateur is zelden nodig maar het membraamsetje vervangen kan nooit kwaad, is 10 min werk. http://www.ebay.nl/itm/Mower-Carburetor ... 2259459428
groet,
Erik
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Echo SRM3800 bosmaaier

Bericht door Richard-III »

Eens de uitlaatpoort van de cilinder controleren of die niet vol kool zit,of uitlaatdemper...wat er niet uit kan kan er ook niet in...snappie

groet
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Echo SRM3800 bosmaaier

Bericht door holtere »

Onze kettingzaag had precies hetzelfde euvel, althans dezelfde kenmerken. Door de dealer laten nakijken, nieuwe pakkingset voor de carburateur erin, nog niets. Toen wilde hij een spoel vervangen o.i.d. weer 40 euro zonder garantie op lopen dat heb ik geweigerd. Mijn handige neefje vond een brandstofzeefje in de tank dat dicht zat....wel stationair maar geen vol gas dus 8)
Wat ik maar wil zeggen...zoiets kan wel iets kleins zijn maar het is een kwestie van vinden. Dealers e.d. heb ik ook niet altijd hoog zitten!
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Echo SRM3800 bosmaaier

Bericht door Broekhoest »

Toen ik vanmiddag de bosmaaier terug kreeg van de dealer, de man zelf niet nog niet gesproken overigens, toen leek de maaier dood.
Zo te zien heeft hij een nieuwe bougie geplaatst. De L en H naald waren beide een viertal slagen uitgedraaid. Dicht gedraaid en beide 1 slag open, en hij startte weer (met choke) en loopt stationair voor 10 sec en slaat af.
Lijkt dus wel een L/H instelling te zijn. Hoe kom ik naar de ideale setting? Zal ook eens googlen hierop.

Allen dank voor de reacties en alvast een fijn weekend.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Echo SRM3800 bosmaaier

Bericht door Pieke »

holtere schreef:Onze kettingzaag had precies hetzelfde euvel, althans dezelfde kenmerken.
Same here!! Fijn die ongevraagde adviezen. Ik voel me haast een gynaecoloog met dat gepiel met schroefjes en slangetjes. :fff
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Echo SRM3800 bosmaaier

Bericht door Erikvr »

Om de L-schroef af te stellen draai je eerst de stationair schroef wat in zodat hij blijft lopen. Daarna draai je de L-schroef verder in totdat de toerental-piek wordt bereikt. Op het hoogste toerental de L schroef dan ietsje uitdraaien zodat het toerental net wat hoorbaar zakt, dan staat de L goed.
Het kan ook een ander probleem zijn bv:
- tankontluchting
- valse lucht door een lek (oliekeerringen, inlaatrubber)
- lek carburateurmembraan
- versleten carb-naald
- lekke brandstofslang
- lekke impulsslang
- verstopt brandstoffilter in tank
- verstopt zeefje in carburateur

Heeft de motor wel goede compressie?
groet,
Erik
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Echo SRM3800 bosmaaier

Bericht door Broekhoest »

Uiteindelijk H schroef 3.5 slag en L schroef 2 slagen open. Stationair schroef ook twee slagen.

Misschien een domme vraag, maar hoe weet je of een motor compressie heeft?

Inmiddels de bosmaaier twee uur gebruikt rondom huis en ging eigenlijk best goed. Op 90% de draadkop gebruikt.

Voor wat betreft Erik's mogelijke oorzaken, ik ga hier naar kijken als de tijd er is.

Bedankt allemaal voor de input!
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Echo SRM3800 bosmaaier

Bericht door Erikvr »

Compressie kun je testen bij het aantrekken, er moet een flinke weerstand zijn, je voelt de zuiger echt comprimeren. Als het heel makkelijk aantrekt is de compressie dus slecht.
Check even de bougiekleur, die moet lichtbruin zijn bij een goede afstelling. Zwart/vettig is een te rijk mengsel en wit een te arm mengsel.
groet,
Erik
Plaats reactie