Sthil 048 AV carburator niet regelbaar

Hier wordt het repareren van allerlei voorwerpen besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hugo1
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2015, 17:48

Sthil 048 AV carburator niet regelbaar

Bericht door hugo1 »

ik heb een sthil 048AV met problemen
Bij het starten,gaat ze direct op hoog toerental draaien en carburator is niet regelbaar. na enkele ogenblikken val ze direct stil
Je kan ze starten , maar steeds met hoog toerental.
ik heb de carburator al open gedaan en gekuist, maar ik twijfel of de membraam dichtingen niet versleten zijn !
deze machine is van 1982 ?
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Sthil 048 AV carburator niet regelbaar

Bericht door JantjeV8 »

Een zaag van die leeftijd mag een keer kuren gaan vertonen.

Als de zaag lang stil heeft gelegen met een droge carb dan zal het membraan wel verdroogd zijn, vervangen dus.

Maar wat ook aan de hand lijkt, is dat er valse lucht wordt aangezogen, waarschijnlijk langs de keerringen van de krukas. Dat kun je testen door een stukje fietsbinnenband tussen de uitlaat en de cilinder te schroeven om dat af te dichten. Vervolgens de pulsslang onderaan de carb af te dichten, en met een vacuumpompje op de carbinlaat proberen een vacuum op te bouwen.
Andersom kan ook, een heel klein beetje overdruk er op zetten en met zeep kijken of er belletjes ontstaan.

Een ultrasoonbadje vindt de carb ook vaak fijn.
hugo1
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2015, 17:48

Re: Sthil 048 AV carburator niet regelbaar

Bericht door hugo1 »

JantjeV8 schreef:Een zaag van die leeftijd mag een keer kuren gaan vertonen.

Als de zaag lang stil heeft gelegen met een droge carb dan zal het membraan wel verdroogd zijn, vervangen dus.

Maar wat ook aan de hand lijkt, is dat er valse lucht wordt aangezogen, waarschijnlijk langs de keerringen van de krukas. Dat kun je testen door een stukje fietsbinnenband tussen de uitlaat en de cilinder te schroeven om dat af te dichten. Vervolgens de pulsslang onderaan de carb af te dichten, en met een vacuumpompje op de carbinlaat proberen een vacuum op te bouwen.
Andersom kan ook, een heel klein beetje overdruk er op zetten en met zeep kijken of er belletjes ontstaan.

Een ultrasoonbadje vindt de carb ook vaak fijn.
Dank voor het antwoord, ik ben nieuw en ik vind het fijn dat er mij iemand raad kan geven.

Dit laatste heb ik gedaan en kan inderdaad geen druk opbouwen . heb de inlaat afgedicht, carburator inlaat ook afgedicht en druk op het pulsslang proberen te zetten maar zonder resultaat.
zoals je aangeeft zullen die dichten stuk zijn.Dit is waarschijnlijk een serieuze karwei om die verwisselen ?
ondertussen dichting nagekeken en die lijken ok
Laatst gewijzigd door hugo1 op 09 dec 2015, 18:58, 2 keer totaal gewijzigd.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Sthil 048 AV carburator niet regelbaar

Bericht door JantjeV8 »

Serieus, maar wel leuk. Eigenlijk een complete revisie.

Als je zuiger, zuigerveren en cilinder netjes zijn, misschien alleen je zuigerveer vernieuwen, verder de krukaslagers, keerringen en pakkingen. Eventueel wegens ouderdom de impulsslang en inlaatspruitstuk-slang. Dan is 'tie weer als nieuw.
hugo1
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2015, 17:48

Re: Sthil 048 AV carburator niet regelbaar

Bericht door hugo1 »

JantjeV8 schreef:Serieus, maar wel leuk. Eigenlijk een complete revisie.

Als je zuiger, zuigerveren en cilinder netjes zijn, misschien alleen je zuigerveer vernieuwen, verder de krukaslagers, keerringen en pakkingen. Eventueel wegens ouderdom de impulsslang en inlaatspruitstuk-slang. Dan is 'tie weer als nieuw.
Ik zojuist de cilinder los gemaakt en deze heeft blinkt geweldig 2 zijden ( inlaat en uitlaat zijde ), De zuiger heeft ook langs inlaatzijde kleine groeven
zou het nog de moeite waard zijn om deze machine nog te herstellen ?
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Sthil 048 AV carburator niet regelbaar

Bericht door JantjeV8 »

Setje lagers, keerringen en pakkingen kosten een paar tientjes. Werk je zuiver en netjes, en draai je op Aspen (of gelijkwaardig), kan die machine nog vele uren z'n werk voor je doen.
Plaats je een nieuwe zuiger met zuigerveer, lopen de kosten weer wat verder op.

Of het de moeite is, moet je zelf beoordelen. Ben je van de machine afhankelijk, of doe je 3 zaterdagmiddagen per jaar een paar kuub kort zagen bij wijze van spreken.
hugo1
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2015, 17:48

Re: Sthil 048 AV carburator niet regelbaar

Bericht door hugo1 »

JantjeV8 schreef:Setje lagers, keerringen en pakkingen kosten een paar tientjes. Werk je zuiver en netjes, en draai je op Aspen (of gelijkwaardig), kan die machine nog vele uren z'n werk voor je doen.
Plaats je een nieuwe zuiger met zuigerveer, lopen de kosten weer wat verder op.

Of het de moeite is, moet je zelf beoordelen. Ben je van de machine afhankelijk, of doe je 3 zaterdagmiddagen per jaar een paar kuub kort zagen bij wijze van spreken.
ik vind het enorm tof voor de raad die je hebt geven.

De zuiger heeft diepe krassen waardoor het onmogelijk is te honen . Een nieuwe cilinder van een sthil 048 is nergens te vinden, wel zuiger, veren enz.. je kan die wel bestellen in VS maar dit 125 $ + hoge verzendingkosten.
dus de kosten zijn te hoog, maar heb veel bijgeleerd.

Verder heb ik nog een recente machine MS 260 , en een zeer goede sthil 076. veel zagen doe ik niet 4 a 5 kuub /per jaar
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Sthil 048 AV carburator niet regelbaar

Bericht door JantjeV8 »

Als de krassen op de zuiger zitten, vernieuwen en weer zagen.

Als de krassen in de cilinder zitten, is het de vraag of hij te honen is. Je kunt hier een paar fotootjes plaatsen.
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Sthil 048 AV carburator niet regelbaar

Bericht door guus »

Staat de carburateur wel goed afgesteld ?
ik bedoel niet alleen de sproeiers en de gasklepaanslag maar ,
ook de drukregelaar in de carburateur als dit laatste iets is verbogen loopt hij ook maar op 1 snelheid.
het is een vrij lastig karweitje om dat kl.... ding goed te krijgen.
Als je er niet uitkomt heb ik een boek met alle afstelgegevens van stihl carburateurs.
Lichte groeven zijn bij een oudere Stihl niet zo erg..............of hij moet geen compressie meer hebben. :wink:

Ik heb een Stihl 041 AV uit 1967 En deze heeft zeer zware groeven in de zuiger en originele membramen in de carburateur maar ,
deze is sterker en loopt beter dan de Stihl MS046 uit 1996 :roll:
Hij "mist" alleen de optie van een kettingrem....... 8)
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
hugo1
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2015, 17:48

Re: Sthil 048 AV carburator niet regelbaar

Bericht door hugo1 »

guus schreef:Staat de carburateur wel goed afgesteld ?
ik bedoel niet alleen de sproeiers en de gasklepaanslag maar ,
ook de drukregelaar in de carburateur als dit laatste iets is verbogen loopt hij ook maar op 1 snelheid.
het is een vrij lastig karweitje om dat kl.... ding goed te krijgen.
Als je er niet uitkomt heb ik een boek met alle afstelgegevens van stihl carburateurs.
Lichte groeven zijn bij een oudere Stihl niet zo erg..............of hij moet geen compressie meer hebben. :wink:

Ik heb een Stihl 041 AV uit 1967 En deze heeft zeer zware groeven in de zuiger en originele membramen in de carburateur maar ,
deze is sterker en loopt beter dan de Stihl MS046 uit 1996 :roll:
Hij "mist" alleen de optie van een kettingrem....... 8)
machine toch hersteld, dank voor de hulp

Cilinder had diepe groeven , heb die kunnen honen en nieuwe segmenten geplaatst
nieuwe membranen geplaatst in de carburator en nieuwe dichting cilinder ( dit is een metalen )
Ben wel nog de carburator aan het afregelen , bij stihl verdeler gebruiken ze een toerenteller wat waarschijnlijk gemakkelijker is om de carburator af te regelen.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Sthil 048 AV carburator niet regelbaar

Bericht door swake »

Toerenteller hiervoor kost niet zo veel:
http://www.benl.ebay.be/itm/Spark-Plugs ... 1a0921bc4d
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Sthil 048 AV carburator niet regelbaar

Bericht door guus »

Of als je het lang genoeg doet kan het ook op gehoor...... 8)
Maar de meter is wel wat preciezer.
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
hugo1
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2015, 17:48

Re: Sthil 048 AV carburator niet regelbaar

Bericht door hugo1 »

guus schreef:Of als je het lang genoeg doet kan het ook op gehoor...... 8)
Maar de meter is wel wat preciezer.
waarschijnlijk staat ze goed afgesteld. ze draait zowel op relantie als volgas goed

maar bedankt voor de link door te sturen, heb zo eentje besteld. Ik ben benieuwd hoe het toerental is afgesteld
dank
Plaats reactie