fornuis /elektrisch/boormachine

Hier wordt het repareren van allerlei voorwerpen besproken

Moderator: Moderators

johny
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2015, 18:56

fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door johny »

Hoi

Omdat wij nu thuis aardgas verbruiken vraag ik me af wat ik nog met mijn oud elektrisch fornuis moet aanvangen, onderdelen gebruiken ? of gewoon naar de stort ermee?, heb ook nog een boormachine die het niet doet, weet iemand raad?

Dank u
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Sputnik »

Ik zou er vooral geen tijd in steken. Het fornuis één advertentieronde op Marktplaats, daarna oud ijzer. De boormachine: snoer en stekker er af, bij de afdeling snoeren en stekkers leggen en eveneens een enkeltje richting oud ijzer. Een ander het laten recyclen en een paar centen toe krijgen is vele malen efficiënter dan zelf aankloten met oude meuk. Het geld bij elkaar, twee tientjes er bovernop en een mooie Metabo / Fein / Makita met klopstand en mogelijk snelspankop regelen.
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Rob van Rotterdam »

Sputnik schreef:Het geld bij elkaar, twee tientjes er bovenop en een mooie Metabo / Fein / Makita met klopstand en mogelijk snelspankop regelen.
Écht ecologisch is het pas wanneer je je boormachine vervangt door een booromslag. Ik heb er twee en ik moet degene nog ontmoeten die een boormachine heeft die sterker is dan mijn booromslagen.
Rob
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Pietje »

Rob van Rotterdam schreef:Ik heb er twee en ik moet degene nog ontmoeten die een boormachine heeft die sterker is dan mijn booromslagen.
Rob
Ha! Bekend! Ik heb mijn accu-schroefmachine ingeruild voor een borst-boormachine (https://nl.wikipedia.org/wiki/Handboor# ... rmasch.JPG). Die accu gaat nooit leeg ;-) Heel soms is het wel fijn met 1 hand te kunnen schroeven, maar met een knie, borst, schouder etc. heb je toch snel een hand vrij.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door swake »

Heb nog een paar gaatjes te boren hier. 20mm diameter, 40cm diep. In volle zwart gebakken baksteen natuurlijk. Kom je effe langs?
Daarna nog hetzelfde in de betonnen vloer want daar moeten ook nog wat leidingen door. Had de leidingen graag nog deze week kunnen trekken :mrgreen: .
Zo'n ding is eigenlijk enkel realistisch toepaspaar bij het boren van hout. Toen ik kleiner was heb ik beide soorten gebruikt.

Nu heb ik respect voor ecologie, en meer met de dag. Maar dat wilt daarom niet zeggen dat er achteruit moet gegaan worden richting oertijd. Neen sorry, deze manuele machines kunnen dan wel iets betekenen wanneer je totaal off grid bent of in andere gelijkaardige uitzonderlijke situaties, ze zijn niets vergeleken met een moderne boormachine. Desnoods kan je die moderne machine delen met een hele groep om de footprint ervan wat te verkleinen. Als je het end-2end bekijkt ben ik trouwens nog niet overtuigd dat die footprint echt zo groot is vergeleken met de manuele versie want die moest ook gesmeed en gewalst worden en met de uitgespaarde tijd in het gebruik kan je veel en efficiëntere groene dingen realiseren dan met gaatjes boren.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Sputnik »

Ja heren, die enorme spieren in de rechterarm komen van de handboor :wink: :D

Uiteraard hebben jullie een goed, zelfs het beste punt dat je kan maken, maar als ik een doosje met 300 Torx weg moet schroeven, ga ik echt niet met een handboor staan lummelen.
johny
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2015, 18:56

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door johny »

Sputnik schreef:Ja heren, die enorme spieren in de rechterarm komen van de handboor :wink: :D

Uiteraard hebben jullie een goed, zelfs het beste punt dat je kan maken, maar als ik een doosje met 300 Torx weg moet schroeven, ga ik echt niet met een handboor staan lummelen.

daar heb je gelijk in , tijd kost jammer genoeg ook geld
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door JantjeV8 »

Ja, en oud-ijzer brengt niks op. Jaar geleden 18ct/kg, nu maar amper 5ct/kg. Dus zal paar tientjes extra bijleggen worden.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Sputnik »

Dat meen je? Dan kan het haast niet uit om het weg te brengen. Als de stort dichterbij is, ben je wellicht beter uit.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Pietje »

Sputnik schreef:Uiteraard hebben jullie een goed, zelfs het beste punt dat je kan maken, maar als ik een doosje met 300 Torx weg moet schroeven, ga ik echt niet met een handboor staan lummelen.
Ik zeg niet dat jij geen electrische schroefmachine moet gebruiken. Ik zeg alleen maar dat ik veel plezier heb van een onderhouds-vrij, aandachtsloos stuk gereedschap.

Wat jij ondertussen zegt, is dat je mensen die inzien dat de generatie vóór ons een aantal aspecten goed voor elkaar hadden in een geitenwollen hoekje zet. Ondertussen heb ik een hele berg doosjes PZ2 in hout gedraaid. Mijn bovenarmen waren natuurlijk al in orde, misschien zit hem daar de kneep ;-)

Probeer buiten je denkpatroon te gaan denken, in plaats van meteen veroordelen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Sputnik »

Pietje schreef:
Sputnik schreef:Uiteraard hebben jullie een goed, zelfs het beste punt dat je kan maken, maar als ik een doosje met 300 Torx weg moet schroeven, ga ik echt niet met een handboor staan lummelen.
Ik zeg niet dat jij geen electrische schroefmachine moet gebruiken. Ik zeg alleen maar dat ik veel plezier heb van een onderhouds-vrij, aandachtsloos stuk gereedschap.

Wat jij ondertussen zegt, is dat je mensen die inzien dat de generatie vóór ons een aantal aspecten goed voor elkaar hadden in een geitenwollen hoekje zet. Ondertussen heb ik een hele berg doosjes PZ2 in hout gedraaid. Mijn bovenarmen waren natuurlijk al in orde, misschien zit hem daar de kneep ;-)

Probeer buiten je denkpatroon te gaan denken, in plaats van meteen veroordelen.
Bedankt voor de tip, ik zal het advies ter harte nemen.

In tegenstelling tot wat er geschetst wordt - heb ik juist respect voor de medemens die dingen aanpakt op basis van eigen mening en eigen inzicht. Meer dan voor de medemens die zonder twee keer na te denken meegaat in het consumeerpatroon dat ons als ideale standaard voorgeschoteld wordt door de productontwikkelaar en de marketeer. Om dit te concretiseren: ik zoek al een poosje naar een mooie set Nooitgedagt beitels, omdat de Stanley (..) set die ik onlangs kocht al van m'n werkbank afroest, omdat het plastic doosje na 2 keer opnenen al ndk was. Maar op sommige gereedschappen valt qua efficiëntie niet af te dingen, bijvoorbeeld die accuboor.

De stereotypering naar geitenwollensokken is een makkelijke inkopper, die ik in een vorige post een keer gemaakt heb inderdaad. Dit had ik wellicht niet moeten doen :wink: Maar het is naar mijn mening wel goed om de andere kant van de medaille ook te belichten, daarvoor is het immers een forum. Ik heb in ieder geval niet de intentie mensen tekort te doen of te bekritiseren, enkel om te helpen.

Edit. Over de tijd=geld kwestie: mooie metafoor met die kooi. Ik ben 29 en alles aan het opbouwen. Heel veel ruimte voor eigen interpretatie en eveneens voor fouten, maar alles kost geld. Als je besluit dit niet uit te geven aan zaken die fundamenteel bijdragen aan bijvoorbeeld je woning, dan ga je beknibbelen. En de eerste concessie wordt aanleiding voor een tweede. En voordat je er erg in hebt woon je in wat ik interpreteer als een rotzooi. Beter in één keer goed, dus hard werken en slim kopen. Totdat ik het beeld bereikt heb dat ik voor ogen heb. En dat is concreet en geen "altijd maar meer willen" verhaal. Daarom hou ik het klussen aan projecten ook vol.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Ruuben »

Even e.e.a. over tijd=geld verplaatst naar viewtopic.php?f=2&t=5369 (Pietje)
johny schreef:Hoi

Omdat wij nu thuis aardgas verbruiken vraag ik me af wat ik nog met mijn oud elektrisch fornuis moet aanvangen, onderdelen gebruiken ? of gewoon naar de stort ermee?, heb ook nog een boormachine die het niet doet, weet iemand raad?

Dank u
In welke regio woont U?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Ruuben »

Je kan de boormachine ook naar een huiskamer reparatiemiddag brengen.
johny
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2015, 18:56

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door johny »

Ruuben schreef:
johny schreef:Hoi

Omdat wij nu thuis aardgas verbruiken vraag ik me af wat ik nog met mijn oud elektrisch fornuis moet aanvangen, onderdelen gebruiken ? of gewoon naar de stort ermee?, heb ook nog een boormachine die het niet doet, weet iemand raad?

Dank u
In welke regio woont U?
Ik woon in Houthalen provincie limburg
johny
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2015, 18:56

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door johny »

Dag allemaal

De boormachine werkt ondertussen, de kabel was afgeknipt (begrijp niet waarom ze zoiets doen ) heb ik hem terug aangesloten maar de functie kloppen werkt te zacht ( klopt niet hard genoeg).
weet iemand raad ?
Plaats reactie