Senseo quadrante

Hier wordt het repareren van allerlei voorwerpen besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Senseo quadrante

Bericht door kockie »

Een gevalletje planned obsolescense??

Na 1.5 jaar (geloof ik) trouwe dienst voor mijn vrouw (ik drink geen koffie) gaf de senseo alleen nog maar halve kopjes koffie om er daarna subiet mee te stoppen. Het hele apparaat ging uit. Gelukkig heb je dan google en andere zoekmachines. Die gaven aan dat het vaak aan een condensator ligt die vervangen moet worden. Het ding kost iets van 75 cent, verzendkosten waren in ieder geval hoger. Na een kwartiertje ruziën met het apparaat is de condensator vervangen. Het apparaat is wonderwel weer goed in elkaar gekomen en hij doet het weer als voorheen!

Voor iedereen doe ook zo'n apparaat heeft die maar halve kopjes geeft: gewoon even voor gaan zitten en dan doet ie het weer!

Opmerkingen of het apparaat al dan niet koffie produceert of ander bocht zijn niet nodig. Ik drink het toch niet :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Senseo quadrante

Bericht door benthuis »

Onze Sense machine is inmiddels 10 Jr oud.
Hopelijk de uitzondering op de. ...
Toen hij vorig jaar de zelfde kuren begon te vertonen als hierboven, heb ik de padjes houder schoongemaakt! :fff Bleek dat het kleine filtertje onderin het houdende te zijn. Meer tandenstokers lekker prikken en klaar!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Senseo quadrante

Bericht door nck »

Condensator truc werkte ook hier.
Heb er volgens mij nog een een paar op reserve ergens in de schuur.
Mocht het ooit weer voorkomen moet ik dus alsnog een nieuwe bestellen.
Vind dat in die huidige teringzooi nooit weer terug)
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Senseo quadrante

Bericht door Dutch John »

Vreemd, ik heb er nooit problemen mee.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Senseo quadrante

Bericht door mro »

Ik doe regelmatig mee met een repair café hier in de stad.

Er zijn verschillende categorieën: elektro, fiets, pc, hout, textiel.

Het zegt misschien niet alles maar: steevast is de binnengebrachte hoeveelheid elektro zo'n 10 à 20 keer groter dan al de rest. Daarvan kan zo'n 20% hersteld worden, meestal de wat oudere keukentoestellen en dergelijke, die krijg je het gemakkelijkst open.

Fabrikanten moeten echt wel eens beginnen beseffen waarmee ze eigenlijk bezig zijn.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Senseo quadrante

Bericht door kockie »

mro schreef:Fabrikanten moeten echt wel eens beginnen beseffen waarmee ze eigenlijk bezig zijn.
Dat weten ze maar al te goed.... en ze gaan er gewoon mee door.
Dutch John schreef:Vreemd, ik heb er nooit problemen mee
Ik dacht al.... wanneer komt 'ie :mrgreen: :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Senseo quadrante

Bericht door Pietje »

mro schreef:Fabrikanten moeten echt wel eens beginnen beseffen waarmee ze eigenlijk bezig zijn.
"Repareerbaarheid" is nog geen issue voor een koper, zolang dat zo is is er voor een fabrikant geen enkele prikkel om spullen zo te maken dat ze te repareren zijn. Eerder omgekeerd; als je iets zou maken dat eeuwig mee gaat, heb je vrij snel geen markt meer...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Senseo quadrante

Bericht door mro »

'eeuwig meegaan' en herstelbaar zijn twee verschillende zaken.

De industrie weet goed genoeg hoe ze service-na-verkoop en wisselstukken kunnen beheren. Ze stellen zelf superhoge eisen bij de aankoop van hun eigen machines.

En ja het zal meer kosten.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Senseo quadrante

Bericht door Pietje »

mro schreef:En ja het zal meer kosten.
Denk je? Wat kost elke zoveel jaar een nieuw apparaat? En dan heb ik het nog niet over geexternaliseerde kosten als vervuiling bij produktie, transport en afvalverwerking, lage lonen etc.

"Eeuwig meegaan" was een voorbeeld om te laten zien dat je op een gegeven moment geen markt hebt.

De industrie weet vooral heel goed hoe ze zo veel mogelijk winst kunnen maken, helaas ten koste van grondstoffen, mensen en milieu.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Senseo quadrante

Bericht door mro »

De industrie gooit hun machines niet weg bij een defect, ze laten ze herstellen :)

Inderdaad het complete plaatje zal goedkoper zijn. De condensator in voorgaand voorbeeld zal misschien 5€ kosten ipv 5cent wegens de logistiek en servicekosten en ja de fabrikanten zullen/kunnen daar ook veel geld mee verdienen.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Senseo quadrante

Bericht door dormos »

Vaatwasser defect, blijkt de circulatiepomp te zijn. Reparatie kost 250 Euro, nieuwe van hetzelfde type kost 395 Euro.
Toch maar besloten om 'm te laten repareren. Nieuwe pomp schijnt van een verbeterd type te zijn, dus dan kan 'ie er weer jaren tegen.
Voelt toch beter dan een hoop goede onderdelen en en gebruikte grondstoffen naar de stort te brengen. Daarnaast verdient een kleine zelfstandige hier aan in plaats van een multinational die aan planned obsolescence doet.

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Senseo quadrante

Bericht door kockie »

Ik had hetzelfde met de benzine opvoerpomp van m'n bijna 20 jaar oude auto.... Kapot.... een nieuwe kost 200 euro (@DJ: voor dat geld koop ik ook een goede 2e hands fiets) Een gebruikte (van ook bijna 20 jaar oud) koste 60 euro. Garantie tot aan de achterdeur. Nu via Ebay een nieuw merkloze pomp gekocht van 16 euro incl verzenden, uurtje knutselen en ik rij weer.... Oh ja, 1 grote appeltaart en zak zelfgeteelde, diepgevroren aardbeien voor mijn oom die het meeste werk heeft gedaan...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Senseo quadrante

Bericht door Sputnik »

Laten we het boek dat iPhone 5 heet hier vooral gesloten laten.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Senseo quadrante

Bericht door kockie »

Daar zie ik mezelf nog geen nieuwe condensator in zetten...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Senseo quadrante

Bericht door mro »

kockie schreef:Daar zie ik mezelf nog geen nieuwe condensator in zetten...
Mo jawel: http://ifixit.org/blog/7321/know-about-microsoldering/
Plaats reactie