12V->5V voeding auto

Hier wordt het repareren van allerlei voorwerpen besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

12V->5V voeding auto

Bericht door Tim »

Hey,

Omdat ik de kabels over het dashboard zat was, getracht een 12V stekker achter het dashboard te steken. Aangezien ik geen zin had al de tape eraf te pluizen, zo aangesloten, rood/zwart.

Echter de hergebruikte stekker was door de vorige eigenaar omgekeerd aan de kabel gezet. Plus was min en andersom. Met als gevolg dat de voeding van mijn autolader doorbrandde.

Uit elkaar gehaald kwam ik een geplofte zekering en condensator tegen. Een nieuwe erop solderen lukt wel, maar wat voor type is dit? Zie foto's. Op een elektronica site vind ik dergelijke voor 14ct, dus de moeite waard.

Het is 47uF en 50V, maar wat vor type?
Elektrolytisch, bipolair, tantaal?
En heeft zo'n ding ook polariteit? Zo ja, kan ik aan de resten van de oude zien welke?

Tim
Bijlagen
Adaptor 2.jpg
Adaptor 1.jpg
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: 12V->5V voeding auto

Bericht door Paul Joosten »

Mijn gok is elektrolitisch, die hebben altijd een plusteken staan bij de poot die aan de positieve spanning moet.

Waarom wil je deze voeding repareren? Je hebt een aardige kans dat bijvoorbeeld ook het IC is opgeblazen en dan is 'ie echt wel total loss. Wat wil je er mee voeden? Misschien is zoiets ook wel het overwegen waard: http://www.dx.com/p/700ma-car-cigarette ... OrrnPmG-lE
Afbeelding
Voor de prijs hoef je het niet te laten, voor minder dan anderhalve dollar franco thuis, te betalen met o.a. Paypal. Ik heb goede ervaringen met deze website en bij dit soort "mvproducts" valt de levertijd ook wel mee.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: 12V->5V voeding auto

Bericht door Tim »

Paul,

Omdat de voeding die jij noemt alleen voor dat geld gemaakt kan worden als er diverse zaken uitgebuit worden. Is het niet het kind wat het in elkaar zet, dan is het wel de rivier waar het etswater in geloosd wordt.

Dat alleen omdat ik lui ben en het geen drol kost, nofi.

Ik wil het proberen omdat ik het kan.

Tim
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: 12V->5V voeding auto

Bericht door Paul Joosten »

Jouw condensatortje van 14 cent is anders? Succes ermee en mocht het niet lukken moet je maar kijken wat je het zwaarst laat wegen...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: 12V->5V voeding auto

Bericht door mro »

Is idd elektrolytisch dus met polariteit, weet je nog hoe die gesoldeerd was? Eventueel kan je eens een schema'tje tekenen van de schakeling dan kan je beter zien of er mogelijk nog iets defect gegaan is.

In de lokale elektronica shop vragen naar 47µF/50V elco, je kan ook de defecte meenemen om te tonen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: 12V->5V voeding auto

Bericht door Tim »

Hi mro,

Plaatje omgedraaid en het veertje zit aan de plus en het rode (neg) draadje zit aan de andere poot van de elco. Dus dat gaat lukken, bedankt.
Paul Joosten schreef:Jouw condensatortje van 14 cent is anders?
Nee, meer een stuk beter dan domweg het geheel weggooien omdat nieuw kopen makkelijker is. Nu steun ik de laatste elektronica handel in de buurt en het genoegen dat het lukt, priceless.

Misschien vind ik nog wel ergens zo'n ding voor niets. Heb jij nog elektronica wat je kwijt moet :mrgreen: ?

Tim
Plaats reactie