Sluipverbruik reduceren

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Sluipverbruik reduceren

Bericht door Lewieke »

In de handel zijn setjes verkrijgbaar van afstandbediende schakelaars voor stopcontacten. Door de tv, surround, recorders, ... hierop aan te sluiten kan je met één enkele druk op de knop alle apparaten in één keer uitschakelen en zo sluipverbruik vermijden. Bovendien verhoog je de levensduur van je recorder en tv omdat ie gewoon minder 'werkuren' heeft.

Hetzelfde truckje kan je gebruiken voor je wifi en alle andere apparaten die niet strikt noodzakelijk zijn. Als je niet thuis bent hoeven al die apparaten niet te werken. Deze kleine investering kan je letterlijk tientallen euro's per jaar opleveren aan besparingen.
Bijlagen
stopcontact.jpg
stopcontact.jpg (4.37 KiB) 14641 keer bekeken
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Sluipverbruik reduceren

Bericht door Albert van WdJ »

Ik doe dit het liefst zonder extra apparaatje. Bij mij gaan de stekkers er gewoon uit.
Irritante is dat veel apparaten een klokje hebben. Volkomen nutteloos vaak. Wat moet een magnetron of oven nu met een klok? Bij mij lopen die toch ook nooit op de goede tijd. Maar ze verbruiken wel een beetje stroom. Maar om van een inbouwapparaat de stekker steeds te verwijderen is hopeloos onhandig.
Verder heb ik geen tv-onding. Gebruik m'n tijd liever nuttiger.
Hoe minder apparaten, hoe minder sluipverbruik.
Enne, een afstandsbediening is bij mij altijd zoek. Zou niet weten waar dat ding van de radio/cd gebleven is. Maar zonder werkt ook prima.

Less is more.
Change, before you have to.
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Re: Sluipverbruik reduceren

Bericht door Lewieke »

Dan heb je dat prima voor elkaar. Wellicht sta je heel wat verder dan de meeste mensen. Alleen werkt het voor mij niet zo. Ik wil best een inspanning leveren maar ook een min of meer normaal leven leiden. Daar horen een tv en computer nu eenmaal bij. Ik weet ook van mezelf dat ik echt niet elke dag stekkers ga lopen uittrekken. Vaak zitten ze ook nog eens op onbereikbare plaatsen.

Als je het kan regelen met één druk op een knopje, dan is dat wel zo handig. Als je meerdere van die setjes aanschaft zijn er verschillende zendertjes, die zou je - als je echt zo veel rommel hebt dat je je afstandsbediening niet terugvindt- ergens kunnen vastmaken. Dan kan je ze niet kwijt raken.

Ga maar eens na wat er allemaal is aan apparaten die je kan uitschakelen : tv, surround, decoder, telefoon, computer/laptop, waterpomp, wifi, verlichting, printers, scanners, ... . Als je dat allemaal kan killen, dan bespaar je een hoop stroom die je door de band ook nog duur betaalt. Niet iedereen wil leven zonder moderne spullen of als een kluizenaar. Als we de mensen zoals mezelf kunnen aanzetten om minder te verspillen (en dat zijn er veel meer dan écht groene jongens) dan kunnen we met z'n allen gigantisch veel stroom besparen. En dan kan er misschien een scheurtjescentrale uit België uitgeschakeld worden voor er wat gebeurt.

De overheid houdt er overigens rekening mee dat het eens fout gaat en geeft aan élke Belg gratis jodiumtabletten. Misschien moeten we toch niets willen doen, als we allemaal radioactief worden, geven we misschien licht in het donker ... .

L.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Sluipverbruik reduceren

Bericht door remco d »

Ik heb daaraan zitten denken maar deze apparaten moeten het signaal kunnen ontvangen van de afstandsbediening, dus zullen zelf ook sluipverbruikers zijn verwacht ik. Of zit ik dan verkeerd?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Sluipverbruik reduceren

Bericht door pelletpower »

Klopt, daar zijn ook verschillende tests gedaan. Met uiteenlopende resultaten wat betreft sluipverbruik. Even googlen om de beste te vinden
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Sluipverbruik reduceren

Bericht door kockie »

stekker schakelaar.jpg
Hier heb ik er een stel van. Sluipverbruik beperkt zich tot het (neon?) lampje als ie aan staat. Kost 1,50 of zoiets. Afstandsbediening raakt nooit kwijt.

Overigens staat de langere levensduur bij vaak in- en uitschakelen wel ter discussie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Re: Sluipverbruik reduceren

Bericht door Lewieke »

remco d schreef: 08 mar 2018, 12:50 Ik heb daaraan zitten denken maar deze apparaten moeten het signaal kunnen ontvangen van de afstandsbediening, dus zullen zelf ook sluipverbruikers zijn verwacht ik. Of zit ik dan verkeerd?
Sluipverbruik is minimaal. Als het om meerdere apparaten via een verdeelstekker gaat die daarna aangesloten worden op een afstandbediend stopcontact, is het al helemaal te verwaarlozen. De schakelaar met knop heb ik ook voor de plaatsen waar ik gemakkelijk bij kan.

L.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Sluipverbruik reduceren

Bericht door dormos »

Ik weet dat het niet echt low tech is, maar ik ben nu een paar weken bezig met een Plugwise systeem.
Heb de onderdelen via Marktplaats gekocht, anders werd het me toch te duur. Ik heb nu in totaal 24 modules in gebruik (22 Circles en 2x Stretch), en het bevalt beter dan verwacht. Sluip verbruik is erg makkelijk op te sporen en voor een deel ook te reducern.
Ons electrische autootje bijvoorbeeld hang altijd aan de stekker, omdat ik aannam dat op het moment dat het laden klaar was er geen stroom wordt verbruikt. Blijkt dat toch nog 14 W te zijn!! Via Plugwise heb ik het nu zo geschakeld dat er maar 8 uur per dag spanning op staat. De volgende stap wordt er een appaaratje tussen hangen dat altijd 4 uur na start laden de spanning verbreekt. Verwachte besparing is zo'n 250 kWh / 50 Euro per jaar.

Router, Modem en Mediabox gebruiken in standby zo'n 45 Watt, die ga ik zo programmeren dat ze in ieder geval 's nachts uitgaan: 150 kWh/30 Euro.

CV Pomp trok continue 40 Watt, was defect en vervangen door moderner exemplaar. Kan nu goed zien dat deze z'n wattage zelf regel en gemiddeld op 20 Watt draait.

Omvormers van oud PV systeem bleken sluipverbruik te hebben, en van dit systeem kon ik de opbrengst niet meten anders dan met een simpel kWh tellertje. Ik heb nu dit systeem met een Stealth op Plugwise aangesloten. Schakel nu het syteem af tussen 7 uur 's avonds en 5 uur 's morgens.
Ook m'n PV systeem uit 2013 op die manier aangesloten. Ben nu niet meer afhankelijk van het online systeem van de fabrikant om de opbrengst te volgen.

Oudere Koelkast en vriezer blijken toch wel erg veel meer te gebruiken dan de A+++ koelkast in de keuken (3x zoveel) en gaan er dus uit. Komt 1 A+++ koel/vriescombi voor in de plaats.

Magnetron gebruikt permanent 5 W (= 50kWh/10 Euro) te gebruiken, alleen voor een klokje!!

Moderne TV blijkt mee te vallen. Zat een standby killer tussen, maar trekt maat 1W.

Al met al een heel nuttig systeem. Ik verwacht een tijdje te meten en maatregelen te nemen waarna ik een groot deel van de onderdelen weer verkoop. De rest houd ik om appraten mee te schakelen om op die manier sluipverbruik te voorkomen.

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Sluipverbruik reduceren

Bericht door JantjeV8 »

Het punt van die draadloze bedieningsdingetjes is dat die allemaal op een heel druk bezette frequentie werken. Als jij je apparaten uitschakelt, kan het zomaar dat bij je buurman de draadloze deurbel begint te klingelen.

Zou er niet iets op een tijdklok te bedenken zijn die vanuit de meterkast bepaalde groepen 's-nachts uit kan schakelen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Sluipverbruik reduceren

Bericht door kockie »

Ik heb een nachtstroom relais in de meterkast zitten. Die zou je ook kunnen gebruiken om dingen uit te schakelen.

Voor een toepassing buiten mijn eigen huis ben ik nu bezig met het aanpassen van een sonoff; een via wifi te bedienen relais (maar ook te gebruiken om temperaturen te meten). Wifi is ook een volle band, maar wel te beveiligen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Sluipverbruik reduceren

Bericht door martijn1984 »

JantjeV8 schreef: 09 mar 2018, 10:28

Zou er niet iets op een tijdklok te bedenken zijn die vanuit de meterkast bepaalde groepen 's-nachts uit kan schakelen.
Als je na bed gaat loop je langs de meterkast en zet je de automaatjes naar beneden van bijv je woonkamergroep.

Met nieuwbouw of verbouw is hier heel makkelijk rekening mee te houden.

Bekende heeft dubbele wcd overal.
De onderste van allemaal word geschakeld via 1 centraal schakelaar.

Er zitten nu alleen lampen op maar apparatuur kan ook prima.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Sluipverbruik reduceren

Bericht door kockie »

martijn1984 schreef: 09 mar 2018, 12:52 Bekende heeft dubbele wcd overal.
Dat heb ik in mijn voormalige studeer/computerkamer ook. De computers zijn weg, de schakelbare stopcontacten zitten er nog. In mijn geval was het 4 geschakeld en 1 vast. Totaal 25 stopcontacten :fff :fff :fff
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Sluipverbruik reduceren

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Wat nog niemand vermeld heeft, maar toch ook van belang is: die afstandsbediende schakelaars trekken zelf ook continu stroom. Het is weliswaar niet zo veel, maar je moet het wel mee rekenen. Dat gaat dus weer van je besparing af....
Ik dacht dat het ordegrootte van 1 Watt was.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Sluipverbruik reduceren

Bericht door Rob van Rotterdam »

Lewieke schreef: 07 mar 2018, 21:27 Ga maar eens na wat er allemaal is aan apparaten die je kan uitschakelen : tv, surround, decoder, telefoon, computer/laptop, waterpomp, wifi, verlichting, printers, scanners, ... . Als je dat allemaal kan killen, dan bespaar je een hoop stroom die je door de band ook nog duur betaalt.
Ik zie dat je het stroomverbruik niet vanuit ecologisch-, maar vanuit economisch oogpunt bekijkt. Dat was niet mijn oogmerk toen ik bij Conrad.nl een paar dubbelpolige stekkerschakelaars bestelde, maar ieder het zijne:
https://www.conrad.nl/p/basetech-schake ... it-1526578
Apparaten met sluipverbruik heb ik van zo'n schakelaar voorzien. Computer, wifi, printer en scanner staan op één zo'n dubbelpolige stekkerschakelaar. Schakelaar uit: alles uit. Radio en andere apparaten met stand-by verbruik staan weer op een andere. Alle lampen die elektriciteit via een snoer van het net betrekken (leeslamp, tafellamp, bureaulamp enz), heb ik voorzien van ledlampen. Omdat sommige ledlampen na uitschakelen niet geheel uitgaan, maar zachtjes blijven 'gloeien,' heb ik die ook van zo'n dubbelpolige stekkerschakelaar voorzien.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Sluipverbruik reduceren

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb wel eens begrepen dat het gloeien van led-lampen komt doordat de 'eigen spanning' van de stroomdraad al voldoende is om het ledje te laten gloeien. Dat gaat wel van de branduren van het ledje af. Ook meetellen dus.

Als je die dus wil onderbreken, moet de onderbrekerschakelaar erg dicht bij de led zelf zitten.
Plaats reactie