Hergebruik van wijn- en champagneflessen.

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Hergebruik van wijn- en champagneflessen.

Bericht door Lewieke »

De meeste mensen vinden glazen flessen afval, terwijl het net grondstof is. Een nieuwe fles kost in de handel tussen 0.5 en 1.05€, afhankelijk van de kwaliteit en het model. Tegenwoordig worden etiketten van champagneflessen industrieel verlijmd. Door de flessen in een ketel met warm water te doen, waaraan een sterke base is toegevoegd (P3 Gamo) kan je de etiketten vrij gemakkelijk verwijderen. Het blijft wel een arbeidsintensief werkje.

L.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Hergebruik van wijn- en champagneflessen.

Bericht door dormos »

Wat ook en handige optie om (in Nederland dan) Grolsch in beugelflessen te kopen. Nadat je ze hebt leeg gedronken moet je de flessen dan niet terug naar de winkel brengen maar hergebruiken voor bijvoorbeeld cider. Op die manier kost zo'n fles hooguit 15 cent statiegeld, maar als je klaar bent met je hobby kun je ze alsnog inleveren. Ik ben niet zo'n bierdrinker, dus ik heb 6 kratten met lege flessen van een gestopte hobbybrouwer gekocht.
Rubbertjes voor de doppen zijn gewoon los te koop, mochten die na verloop van tijd slecht worden.
Wellicht dat er in Belgie ook biermerken zijn die nog met beugelflessen werken?

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hergebruik van wijn- en champagneflessen.

Bericht door Pietje »

Wij smeren pindakaas op de etiketten, en dan een dag of wat laten staan. Het vet/de olie lost de lijm op.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Re: Hergebruik van wijn- en champagneflessen.

Bericht door Lewieke »

Pindakaas wordt in Vlaanderen nauwelijks verkocht. Met uitzondering misschien van de AH. Daar vinden we ook worst in plastic zakken (wie eet dat ooit?) en een volledige rayon aan drop. Ongelooflijk dat die winkels blijven bestaan.

L.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hergebruik van wijn- en champagneflessen.

Bericht door JantjeV8 »

Dat zal met de pikorde te maken hebben, u lijkt het gewoon te vinden dat we allemaal champagneflessen in huis hebben... :lol:
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Hergebruik van wijn- en champagneflessen.

Bericht door Wouter Gillis »

wel wat off topic maar pindakaas vind je in bijna elke supermarkt. Colruyt, Delhaize, Lidl,...
Ben zelf grote fan.
groet
Wouter
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Re: Hergebruik van wijn- en champagneflessen.

Bericht door Lewieke »

JantjeV8 schreef: 07 mar 2018, 11:07 Dat zal met de pikorde te maken hebben, u lijkt het gewoon te vinden dat we allemaal champagneflessen in huis hebben... :lol:
Er is ook schuimwijn, cava, prosecco, ... dat komt allemaal in drukflessen. Overigens worden de flessen door vrienden en kennissen hier gewoon met volledige kofferladingen tegelijk aangeleverd. Momenteel heb ik ruim 1000 (lege) flessen liggen. Als je het vriendelijk vraagt, willen mensen nog wel een keer een inspanning leveren, al was het maar om het idee te hebben dat ze ecologisch bezig zijn. Misschien heeft het er ook mee te maken dat ze in ruil een fles zelfgebrouwen wijn/bier naar keuze meekrijgen. Neem van me aan dat het wel gaat vervelen hoor als je elke dag champagne drinkt. Dan wil je wel eens een werkmanspintje. :lol:

L.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Hergebruik van wijn- en champagneflessen.

Bericht door mro »

Bij flessen horen ook kurken. Ik heb al een paar jaar de gewoonte om die in een aparte bak te gooien, zonde van ze bij het restafval te doen.

Weet iemand daarvoor een nuttige toepassing? Liefst zonder dat ik moet gaan vermalen en zo. Zoveel zijn het er nu ook weer niet, paar 100 schat ik zo.
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Re: Hergebruik van wijn- en champagneflessen.

Bericht door Lewieke »

Voor wijn of andere dranken kan je de oude kurken niet meer gebruiken.

Ik ken wel iemand die er prikborden mee maakt. Dat lijkt me wel een leuke toepassing.
Ook als goedkope decoratie zie je ze wel eens in een vaas of glazen schaal.
Als je ze zwart blakert kan je je gezicht ermee camoufleren, misschien leuk als je aan bushcragten doet.
Als 'lading' voor kinderen die hun vrachtwagentje met hun kraantje willen vullen. Het voordeel is dat ze gemakkelijk op te ruimen zijn.
Ze branden ook prima in de kachel.
Je kan ze gebruiken in de tuin als ecologisch 'label' om je plantjes te voorzien van een naam.
...

Wat leuke ideeën vind je ook bij libelle. https://www.libelle.nl/mensen/actueel/1 ... te-kurken/
De glitterkurken zou ik niet maken, toevallig is dat nu een van de ergste vervuilers ...
L.
Plaats reactie