Te veel afgekeurde dakpannen, te weinig erfverharding

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Te veel afgekeurde dakpannen, te weinig erfverharding

Bericht door jobplas »

Voor genoemd onderwerp zoek ik wat tips of ideen.

Bij de renovatie van ons dak zijn er veel dakpannen afgkeurd (ze zijn pas 80 jaar oud, maar toch niet meer van voldoende kwaliteit). Ze liggen nu op mijn aanhanger om af te voeren naar de stort.

Maar ik vindt weggooien moeilijk en probeer te bedenken of ik ze geen 2e leven kan geven.
Bij ons op het erg zijn er nog behoorlijk wat stukken onverhard, hier groeit soms wat gras, maar dit is een dikke modderbende in de winter.

Kan ik de dakpannen inzetten als erfverharding? Ik heb een eenvoudig trekkertje om de dakpannen stuk te rijden?!?

Zo ja, kan het eenvoudig: Dakpannen in de modder gooien en verdelen, trekker er overheen rijden en klaar?
Of moet het moeilijker en meer geld/tijdsintensief: Modder opruimen, gras wegspitten, wit zand storten, dakpannen op de grond en overheen rijden?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Te veel afgekeurde dakpannen, te weinig erfverharding

Bericht door Joepie »

Zo deden wij dat vroeger bij de boer ook: pannetjes en puin van een sloopstal op een platte kar. Daarna achter de trekker hangen en vanaf de platte kar in de prut scheppen. Als je het naar de milieustraat brengt dan wordt het ook ergens als verharding gebruikt. Schoon puin mag in NL niet worden gestort maar moet worden hergebruikt.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Te veel afgekeurde dakpannen, te weinig erfverharding

Bericht door Ernest Dubois »

Verkopen aan iemand die niet in een monument huis woont.
Werken, das leuk.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Te veel afgekeurde dakpannen, te weinig erfverharding

Bericht door MatthiasD »

Leuk voor op t tuinhuisje/houthok? Je kunt er ook nog stapelmuurtjes van maken voor in de tuin
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Te veel afgekeurde dakpannen, te weinig erfverharding

Bericht door jobplas »

Bedankt voor de reacties! Voorlopig nog maar niet afvoeren dus. zal ze gaan gebruiken als verharding denk ik :)
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Te veel afgekeurde dakpannen, te weinig erfverharding

Bericht door benthuis »

Ik heb me altijd verbaasd over hoeveel pannetjes je door t jaar heen in een gat kunt stampen.... Lijkt wel of ze smelten :D
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Te veel afgekeurde dakpannen, te weinig erfverharding

Bericht door JantjeV8 »

Moet je eens een sleufje door die dam heen scheppen, dan weet je waar ze zijn gebleven... :|
Plaats reactie