Duurzaam economisch model (ook mogelijk voor meubelen?)

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

mah
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2017, 13:52

Duurzaam economisch model (ook mogelijk voor meubelen?)

Bericht door mah »

Laatst zag ik bij VPRO tegenlicht de documentaire over het einde van bezit, wat zou moeten leiden tot meer verantwoordelijkheid van de producent en consuminderen van de consument.

http://www.vpro.nl/programmas/tegenlich ... bezit.html

Nu sprak dit idee mij erg aan. En ben ik een idee beginnen uitwerken in een schoolopdracht. Nu weet ik dat het niet helemaal het doel is van dit forum, maar mss heeft iedereen er in de toekomst wat aan...

Mijn vraag is:
Is er volgens jullie een markt (of zouden jullie het zien zitten) om meubilair voor een bepaalde periode (bijv. 5 - 10 jaar) te "huren", en dat in die tijd de producent verantwoordelijk is voor als er wat kapot gaat? Naar mijn idee zou dit vooral voor de consument een goede deal zijn, aangezien die 100% garantie op een heel product heeft. Mochten jullie zelf het idee zien zitten om op deze manier te consumeren (en op den duur duurzaam consuminderen), hoeveel zou je dan bijvoorbeeld bereid zijn te betalen voor 5 jaar gebruik te maken van een stoel?

Ik hoop dat jullie me hiermee willen helpen, en mij jullie mening willen geven. Want de docent gelooft er niet echt in, en nu zou ik graag horen wat andere mensen denken.

Bij voorbaat erg bedankt, en ik hoop dat het filmpje jullie heeft kunnen inspireren.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Duurzaam economisch model (ook mogelijk voor meubelen?)

Bericht door Ingir »

Ik maak mijn meubelen zelf en zie geen reden om meubelen te huren. Een goed meubel gaat bovendien vele decennia/verhuizingen mee... en dan bedoel ik niet van die verschrikkelijke tuinmeubels van pallets of ander vergiftigd hout. Vlak voor mijn emigratie uit (bai den conjo di bo mama) Nederland heb ik nog een houtdraaibank aangeschaft bij Baptist en belastingvrij naar hier gekregen. Helemaal nieuw voor mij maar wat leuk om te doen. Aan de andere kant van het eiland is ook iemand die draaibankwerken maakt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Duurzaam economisch model (ook mogelijk voor meubelen?)

Bericht door LeaD »

Als de producent ook nog eens de verhuurder is, dan heeft deze een dubbele ambitie . Doet meer denken aan communisme . Werkt goed als iedereen zich aan de regels houdt . Er is altijd een klein percentage dat de boel verziekt . Via een omweg zich toegang verschaft op een bijeenkomst en hoopt alzo mensen met corona te besmetten of aan belastingontduiking te doen . Gelukkig dragen deze mensen ook hun steentje bij aan de maatschappij door tussen het verkeer te fietsen en de vuile lucht met hun neus te filteren .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Duurzaam economisch model (ook mogelijk voor meubelen?)

Bericht door Woz »

Ik vermoed dat verhuurders een risicomarge zullen rekenen. Meubelen zijn gevoelig voor schade waar de fabrikant weinig kan aan doen: vlekken, krassen,...

Bijkomend is het tweedehands aanbod gigantisch en goedkoop voor wat je krijgt.


Ik denk zelf dat het interessanter zou zijn dat meubelen na gebruik terug kunnen uit elkaar gehaald worden en dat de materialen opnieuw kunnen gebruikt worden.

Enkele planken, een lap stof,... die zaken apart daar kan je iets mee doen en is dus iets waard.
Plak diezelfde materialen aan elkaar en na verloop van tijd wordt dat geheel waardeloos.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Duurzaam economisch model (ook mogelijk voor meubelen?)

Bericht door Slooij »

Ja maar wat zegt u nu ik ben gehecht aan mijn meubelen en denk maar niet dat ik die ga inruilen voor iets anders :fff
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Duurzaam economisch model (ook mogelijk voor meubelen?)

Bericht door JantjeV8 »

Verhuren en terug nemen... Maar wat maakt dat dan duurzaam?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Duurzaam economisch model (ook mogelijk voor meubelen?)

Bericht door kockie »

De inkomsten voor de verhuurder denk ik.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Duurzaam economisch model (ook mogelijk voor meubelen?)

Bericht door remco d »

Gewoon de spullen pas weg doen als ze versleten zijn. Bij houten meubelen zou bij ons het eindstation "warmte"zijn. Spaart ook de kosten van afvoeren.

Bij bedrijven is het anders daar is het credo: "met gehuurd materiaal is de klus sneller klaar".

Mag je zelf bedenken waarom dat zo zou zijn.

Minder spullen in huis ben ik voorstander van maar wat er staat is van ons.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Duurzaam economisch model (ook mogelijk voor meubelen?)

Bericht door pelletpower »

Ja, dat denk ik ook. Huren is naar mijn idee geen duurzaam model aan te hangen. Tenzij je dingen kort/ sporadisch nodig hebt. Dat zie ik met een bankstel zo niet voor me.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Duurzaam economisch model (ook mogelijk voor meubelen?)

Bericht door kockie »

Een bankstel heb ik alleen 's avonds en af en toe in het weekend nodig. Verder zit ik er niet op.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Duurzaam economisch model (ook mogelijk voor meubelen?)

Bericht door JantjeV8 »

Nou, dan halen ze hem overdag bij je op, en vlak voordat je binnen wil neerploffen, zetten ze hem weer terug. Kan'tie overdag bij een bijstander staan, of iemand met nachtdienst.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Duurzaam economisch model (ook mogelijk voor meubelen?)

Bericht door dormos »

Alle gekheid op een stokje..

Ik denk dat er best argumenten kunnen zijn om goederen niet te bezitten maar te betalen voor gebruik. Een investering is dan niet nodig, en de fabrikant/verhuurder heeft er belang bij dat een product lang meegaat. Nu is vaak nog "planned obsolescence" ingebouwd om er voor te zorgen dat na een relatief korte tijd een product vervangen moet worden.
Neem een wasmachine: de goedkope modellen gaan hooguit 5-7 jaar mee, terwijl 15-20 jaar makkelijk moet kunnen bij het toepassen ven iets betere kwaliteit onderdelen. Stel dat je een goede machine kunt huren dan is de kans groot dat je over een periode van 20 jaar minder geld kwijt bent, minder grondstoffen verbruikt hebt en dat de fabrikant/verhuurder er ook voldoende aan verdiend heeft.
Auto idem: ik heb Volvo's gereden die ik met 250-300K kilometer op de teller kocht en die met 500-600K kilometer eruit gingen, terwiijl moderne motoren bij 200K bijna aan hun eindje zijn. Het kan dus gewoon, maar kost initieel iets meer. Die horde kun je wegnemen door te betalen voor gebruik inp plaats van voor bezit.
Minder snel weg hoeven gooien is dus gewoon ecologisch en kan in veel gevallen ook economisch gewoon uit. We moeten alleen afleren om altijd de nieuwste snufjes te willen en daarvoor producten versneld af te danken.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Duurzaam economisch model (ook mogelijk voor meubelen?)

Bericht door JantjeV8 »

Dormos, ik ben het volledig met je eens, enkel dat ik niet graag zo'n schuine streep over de gril zie, maar een ster op de voorplecht.. :wink:

Punt is wel, bij een wasmachine wat minder, maar bij voertuigen des te meer, dat door de degelijke bouwkwaliteit van de echte merken :fff zij vanwege hun leeftijd middels regeltjesdrang worden buitengesloten. Wat heb je er dan aan om het zo oerdegelijk te gaan bouwen.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Duurzaam economisch model (ook mogelijk voor meubelen?)

Bericht door Slooij »

Oerdegelijk dat moet wel worden toegepast want anders word het zoon flubber lubber wereld :lol:
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Duurzaam economisch model (ook mogelijk voor meubelen?)

Bericht door Slooij »

Ik heb trouwens een 1 liter autootje en heb net nog terug gerekend dat hij 1 op 20 rijd :D
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Plaats reactie