Bericht
door Dutch John » 25 apr 2016, 06:17
De fossiele "kringloop" kun je de moeder van alle scheve of onderbroken kringlopen noemen. We hadden er goed mee om kunnen gaan door een nederig gebruik. Dat wil zeggen: alleen voor echt duurzame doelen. Niet voor wegwerp en niet opstoken. 80 kilo mens vervoeren in 1.500 kilo auto is om te beginnen al een waardeloze benadering en als de functie van die persoon of die rit is om een op fossiel gebaseerd systeem in stand te houden, dan moeten we ons eens achter de oren krabben.
Rijden we op hoop of onwetendheid in de tank verder of trappen we op de rem en trekken een nieuw plan? Als het destijds in Japan werkte, dan moet het nog steeds kunnen. Oké, het zal een bestaan zijn dat gebaseerd is op de eerste levensbehoeftes, maar denk eens na over de geneugten van het leven. Voor een avondje doorzakken, voor een copieuze maaltijd, voor cultuur en amusement, zelfs voor seks heb je geen fossiele input nodig. De essentie van het bestaan hangt niet af van wegwerptroep en ander aangepraat consumentisme, maar van het kunnen genieten van de kleine dingen.
Nu heb ik makkelijk praten, omdat ik van een leeftijd ben waar je veel hoofdstukken kunt sluiten. Neem auto rijden. Ik heb ervan genoten, maar mis het nu niet meer. Hoe anders is dat voor een achttienjarige die er vol verlangen naar uitkijkt. De grote uitdaging lijkt mij het door de oudere generaties kunnen uitleggen aan de jongere, dat de eenvoudige dingen in het leven de beste prijs/kwaliteit verhouding bevatten.
De aarde redt zich wel en de mensheid zal ook blijven. Die balans herstelt zich, desnoods met geweld. Maar het zou fijn zijn als de nu levende generaties hun lot in eigen hand kunnen houden.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-