Trui uithalen

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Trui uithalen

Bericht door Pietje »

Marleen is een trui aan het uithalen, maar dat gaat niet lekker. De draad krult, raakt in de knoop voor het op de bol is gewikkeld.

Vroegah haalde men geregeld truien uit, en er staat me bij dat ze daar een hulpmiddeltje voor hadden met wat pinnen waar de draad opgewikkeld werd voordat er een bolletje van gemaakt werd.

Weet iemand hoe dat heet, of hoe het werkte, of hoe het er uit zag?

(Waarschijnlijk is deze trui al terug op de bol voor het antwoord komt, maar dan voor een volgende trui ;-))
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Trui uithalen

Bericht door kockie »

http://1.bp.blogspot.com/-gf9naiuI0Ps/TyFJ2pIxAZI/AAAAAAAABOo/YH1GBL8pZSw/s1600/P1070024.JPG
Zo iets?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Trui uithalen

Bericht door holtere »

Vroegah haalde men geregeld truien uit
Truien uithalen kan zeker wel maar wat ga je daar nieuwe truien van maken of is het voor andere bestemmingen?
Oude en gedragen wol geeft aanmerkelijk minder warmte daar moet je wel rekening mee houden. De meeste pluis is er vanaf gesleten.
"Ouwe kleren, kouwe kleren" zeiden ze vroeger :geek:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Trui uithalen

Bericht door Pietje »

Zo oud istie niet, amper gedragen want het model kwam niet goed uit. Maar ik snap dat de isolatie van oude wol naar beneden gaat. Kleinere pen gebruiken, en strakker breien.

@Kockie: zoiets ja, maar dan voor uithalen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Trui uithalen

Bericht door Hennie »

Wij deden dat vroeger thuis heel veel. Voordat de draad op de haspel kwam werd de draad door de gaten in de deksel van een melkkoker geleid.

In de melkkoker een laag kokend water. Zo stoom je de krullen er uit. Op de haspel staat de draad enigszins gespannen waardoor de draad weer recht opdroogt.

Een paar dagen later werden er bolletjes van gewonden.
Bijlagen
melkkoker.JPG
melkkoker.JPG (9.34 KiB) 12888 keer bekeken
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Trui uithalen

Bericht door Pietje »

Hennie schreef:In de melkkoker een laag kokend water. Zo stoom je de krullen er uit.
Kijk, dat deden ze vroeger zo dom nog niet...! Leuk!
Hennie schreef:Op de haspel staat de draad enigszins gespannen waardoor de draad weer recht opdroogt.
Is dat zo'n haspel als op de foto van Kockie?

Als ik het goed begrijp rol je de trui eerst af op een haspel, dan een keer door het pannetje stoom en een andere haspel, paar dagen drogen en een bolletje van maken. Klopt dat?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Trui uithalen

Bericht door Hennie »

Pietje schreef:
Hennie schreef:In de melkkoker een laag kokend water. Zo stoom je de krullen er uit.
Kijk, dat deden ze vroeger zo dom nog niet...! Leuk!
Hennie schreef:Op de haspel staat de draad enigszins gespannen waardoor de draad weer recht opdroogt.
Is dat zo'n haspel als op de foto van Kockie?

Als ik het goed begrijp rol je de trui eerst af op een haspel, dan een keer door het pannetje stoom en een andere haspel, paar dagen drogen en een bolletje van maken. Klopt dat?
Klopt helemaal
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Trui uithalen

Bericht door Pietje »

Mooi! Het regent nu toch, kan ik er snel twee maken...

Thanx!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Trui uithalen

Bericht door Paul Joosten »

Heb heel wat breisels moeten uithalen vroeger, mijn moeder breide er machinaal weer van alles van. Om de krullen eruit te halen had mijn vader van een stuk installatiedraad een opzetstukje voor op de fluitketel gemaakt. Dat klemde om de tuit waarna er twee lusjes aan weerszijden omhoog staken. Daar werd de draad door geleid terwijl de ketel flink aan de kook werd gehouden. Ophaspelen en de dag daarna bolletjes van draaien, ook daarvoor had mijn moeder een handig apparaatje.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Trui uithalen

Bericht door Hennie »

Paul Joosten schreef:Heb heel wat breisels moeten uithalen vroeger, mijn moeder breide er machinaal weer van alles van. Om de krullen eruit te halen had mijn vader van een stuk installatiedraad een opzetstukje voor op de fluitketel gemaakt. Dat klemde om de tuit waarna er twee lusjes aan weerszijden omhoog staken. Daar werd de draad door geleid terwijl de ketel flink aan de kook werd gehouden. Ophaspelen en de dag daarna bolletjes van draaien, ook daarvoor had mijn moeder een handig apparaatje.
Wij hadden ook zo'n apparaatje. Op het plaatje een modernere versie van wat wij hadden.
Bijlagen
wolmolen.JPG
wolmolen.JPG (15.33 KiB) 12864 keer bekeken
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Plaats reactie