The joy of saving...

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

The joy of saving...

Bericht door OBL-Rien »

Nu ik (min of meer gedwongen) probeer om overal te bezuinigen merk ik dat het een speciaal soort voldoening heeft om iets te bereiken zonder er geld voor uit te geven. Of zelfs om tot het inzicht te komen dat het doel helemaal overbodig is.

Ik vind zelf dat ik nu meer voldoening uit een gelukte bezuiniging haal dan vroeger uit een nieuwe aankoop.

Hoe zit dat met jullie?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: The joy of saving...

Bericht door Dutch John »

Welkom in mijn wereld, die bestaat uit de kunst van het weglaten...... De volgende versnelling is het genieten van eigen productie. Kan voedsel zijn, met als overtreffende trap een edel genotsmiddel als wijn. Of een gebruiksvoorwerp zoals een vrachtfiets. Zaken ruilen met je eigen productie als inzet werkt uitstekend bij de tegenpartij, omdat je een stukje van jezelf geeft.

De voldoening zit hem in de directheid. Werken voor geld en dat gebruiken voor aankopen schept afstand door de abstractie en het tijdsinterval tussen werken en genieten. Bovendien zijn die aankopen vaak van matige kwaliteit en net niet wat je wilt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: The joy of saving...

Bericht door Pietje »

Met pasen zijn er 5 kuikens uitgekomen, allemaal gezond en wel. Iedereen blij hier. Als je bedenkt hoeveel kuikens er per seconde door de schredder gaan (omdat het toevallig haantjes zijn) dan is deze blijdschap niet in verhouding. Maar toch genieten wij enorm van die eigenwijze, overbeschermende zijdehoen met 5 kuikens "van de hennen van de buren"...

Bij veel werkzaamheden (zoals reparaties :D ) vraag ik me heel soms wel eens af waar ik mee bezig ben: in dezelfde tijd had ik zoveel kunnen verdienen en zoveel kunnen kopen. Maar afgezien van de tijdelijkheid van deze situatie, geeft een gerepareerd onderdeel (en de creativiteit die er voor nodig was, of het nu lukte of niet) mij veel voldoening. Bijna ongeacht de benodigde tijd.

Meestal zie ik werken voor geld niet als werk, want ik doe mijn werk heel graag. Maar gedeeltelijk komt dat doordat ik het geld van het werk lang niet altijd nodig heb (geen druk), en dus weinig hoef te werken en voldoende tijd thuis kan rommelen. Met dingen doen die er voor zorgen dat we minder geld nodig hebben. En daar heel gelukkig mee zijn.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: The joy of saving...

Bericht door mro »

Hier ook altijd bezig met knutselen en nadenken over hoe het eenvoudiger kan.

Ik heb bij mezelf gemerkt dat opleiding geven ook veel voldoening kan schenken; mensen ondersteunen bij het uitwerken van hun ideeën op technisch gebied vind ik zeer plezant.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: The joy of saving...

Bericht door Lieve »

Dit weekend zat ik op een terrasje met enkele vriendinnen. Er werd gekletst over iemand die net een boerderijtje gehuurd had, zonder verwarming, zonder waterdistributie en zeer afgelegen.
Ze zagen allemaal een catastrofe aankomen, toen ik de opmerking maakte dat ik al heel lang zo leef, kreeg ik als antwoord, jij hebt genoeg verbeelding om altijd een oplossing te vinden.
Ik hoop dat dat waar is.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: The joy of saving...

Bericht door Dutch John »

Lieve,

Dat is ook zo. Het vergt een instelling die creatief omgaat met de omstandigheden, waarbij ogenschijnlijk kleine successen de motivator voor de lange termijn zijn. De moderne, op comfort ingestelde "individualist" -wiens zelfredzaamheid bestaat uit het intikken van de juiste toetsen op zijn mobieltje- heeft daar nog een lange weg te gaan.

Modern comfort is als een huis met centrale verwarming: overal een aangename, maar effen temperatuur. Terwijl een primitieve houtgestookte kachel je op één dag alle seizoenen kan doen ervaren. En zo zijn er metaforen genoeg te verzinnen, die aangeven dat modern comfort weinig spannend is.

Een sober, maar creatief leven is een intens leven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: The joy of saving...

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:En zo zijn er metaforen genoeg te verzinnen, die aangeven dat modern comfort weinig spannend is.
Niet alleen niet-spannend, maar men vergeet zelfs dat men leeft.
Waarschijnlijk bedoel je dit ook, want ik vind het lastig om dit exact uit te drukken. De moderne en comfortable mens gaat zo op in gewoontes dat hij/zij vergeet wat leven eigenlijk is.

Te koud? -> verwarming wat hoger zetten.
ipv
Vandaag maar wat hout hakken want het is mooi weer, daar heb ik later als het koud is profijt van.

Honger? -> Snackbar (of restaurant, supermarkt etc)
ipv
Zojuist de koude kas opengezet zodat de instraling van de zon vandaag niet voor een hittestuwing zorgt. Dit alles zorgt er voor dat ik over een paar weken/maanden wat te eten heb.

Modern leven vergt niet veel planning. Mits je aan het lijntje blijft lopen natuurlijk. Maar minder planning betekend ook minder voldoening. Want hoe kun je voldoening ervaren als je er niets voor hoeft te doen? Het valt me nu op dat dit zelfs in het woord ingebakken zit: vol-doen-ing, i.e. het ervaren dat iets wat je gedaan hebt tot resultaat komt.
Ik heb het nooit als voldoening ervaren wanneer het salaris aan het einde van de maand weer op de rekening verscheen. (Voldoening in mijn werk kwam altijd van secundaire zaken, waar er een directer verband bestond tussen wat ik deed en het gevolg daarvan.)

Ik ramble een beetje, maar is het niet zo dat het leven intensiever wordt wanneer het minder zeker is? Is dat de reden dat er steeds meer gevaarlijke sporten lijken te komen? En eventueel zelfs voor jeugdbendes?

Is er dan nog sprake van leven wanneer er niets meer onzeker is? (behalve dan een ongeluk)

De definitie van leven lijkt te zijn: een materieel iets dat zich kan voortplanten.

Wellicht zou het moeten zijn: een materieel iets dat zich voortdurend aan de omstandigheden moet aanpassen of deze manipuleren om te blijven bestaan.

Leven als onzekerheid en het overwinnen van de onzekerheid als voldoening?

Ik ga maar beter weer wat doen :lol:
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: The joy of saving...

Bericht door Pietje »

Lieve schreef: jij hebt genoeg verbeelding om altijd een oplossing te vinden.
Dat is een prachtig compliment! :D
OBL-Rien schreef:Ik ramble een beetje, maar is het niet zo dat het leven intensiever wordt wanneer het minder zeker is?
Ja, je leven wordt intensiever als je creativiteit wordt uitgedaagd. Ik zou het niet "minder zeker" noemen. Een bungee jump is spannend, maar erg "zeker" (veilig).

Ik zou het meer willen omschrijven als "als het alle (geinteresseerde, waarderende) aandacht vraagt, zodat je één wordt met je directe omgeving". Afhankelijk van wat je doet is die omgeving de 50cm om je heen, je terrein, je gemeente/gemeenschap of zelfs de hele aarde".
De verwarming wat hoger zetten of een frietje halen vraagt bepaald niet al je aandacht...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: The joy of saving...

Bericht door Dutch John »

Nog even over "niets meer onzeker" in de huidige tijd. Is dat niet een schijnzekerheid? Je legt je hele leven in handen van anderen. Je moet maar durven....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: The joy of saving...

Bericht door OBL-Rien »

Apropos, zekerheid: ik vind het boek "Antifragile" van Taleb een echte aanrader.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: The joy of saving...

Bericht door pelletpower »

Exact DJ, zo zie ik de loondienstverbanden ook. En ik neig de energievoorziening en supermarkten ook in die catagorie te zetten.
Verder hebben we van de week een palletbreker gemaakt. Precies om de redenen in dit topic. Geeft een kick, niets meer kopen en steeds meer zelf doen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: The joy of saving...

Bericht door Pietje »

(off topic)
pelletpower schreef:Verder hebben we van de week een palletbreker gemaakt.
Ha! Ik ook! Ik mag ergens een stapel pallets van 3x2 meter uit elkaar halen. Daar ben ik vast wat uurtje mee zoet, maar met mijn palletbreker komen de planken er echt helemaal heel uit (op wat spijkergaten na). Omgerekend misschien veel geld voor een stapel planken / balken, maar ik heb er veel schik in! http://onsecohuis.blogspot.nl/2015/03/p ... loper.html voor de eerste versie, inmiddels een aantal verbeteringen er in (draagt bijvoorbeeld nu de hele plank), zal binnenkort posten.
(/off topic)
Dutch John schreef:De voldoening zit hem in de directheid. Werken voor geld en dat gebruiken voor aankopen schept afstand door de abstractie en het tijdsinterval tussen werken en genieten.
Klopt zeker! Ik heb een aantal jaren "salaris" ontvangen. Daar heb ik (zeker achteraf ingezien)weinig voldoening van gehad, omdat dat bedrag niet gaat over wat je werkelijk gedaan hebt. Het bedrag krijg je omdat je aanwezig bent geweest en hebt gedaan wat je gevraagd is. Op dit moment is mijn "salaris" een bedrag dat direct gekoppeld is aan een activiteit. Samen met de vrijheid om die activiteit al dan niet te doen, heb ik wel degelijk voldoening van dat bedrag. Niet voor geld werken betekent meer tijd om thuis te zijn/werken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: The joy of saving...

Bericht door Krelis »

OBL-Rien schreef:Apropos, zekerheid: ik vind het boek "Antifragile" van Taleb een echte aanrader.
Yep en levert meer op dan het wachten op tweets van Fransjan de Waard(permaculturist die op zenden staat) of Wald Engelen cs. Wel de tweets van Taleb eruit pikken natuurlijk. Vooral over GMO's.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: The joy of saving...

Bericht door mro »

Het boek antifragiel heb ik ook gelezen :) zeer leerzaam.

Oa daarom ben ik ook beginnen werken op zelfstandige basis; je hebt meerdere klanten, als er eens eentje wegvalt is dat niet zo'n ramp ivgl met werken als werknemer voor 1 bedrijf(= klant)
Je blijft er ook 'scherper' door vind ik; je denkt meer vooruit (plan A, plan B,...)

Als ik kijk naar mezelf hoe ik in 10 jaar tijd geëvolueerd ben naar steeds minder... Er is wel nog potentieel tot verbetering oa omgang met voedsel(verspilling) kan nog een heel stuk beter, tijd besteed aan sociale media zou ik ook willen afbouwen,...
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: The joy of saving...

Bericht door Krelis »

mro schreef:Het boek antifragiel heb ik ook gelezen :) zeer leerzaam.

Oa daarom ben ik ook beginnen werken op zelfstandige basis; je hebt meerdere klanten, als er eens eentje wegvalt is dat niet zo'n ramp ivgl met werken als werknemer voor 1 bedrijf(= klant)
Je blijft er ook 'scherper' door vind ik; je denkt meer vooruit (plan A, plan B,...)

Als ik kijk naar mezelf hoe ik in 10 jaar tijd geëvolueerd ben naar steeds minder... Er is wel nog potentieel tot verbetering oa omgang met voedsel(verspilling) kan nog een heel stuk beter, tijd besteed aan sociale media zou ik ook willen afbouwen,...
.....afbouwen, maar hoe kom je dan aan de verwijzing naar Taleb? Afwachten tot anderen je op het spoor zetten is een optie ja.

Leuke site en schaar ik niet onder soc.media: peakprosperity.com
Plaats reactie