Recepten voor eigen zeep

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Recepten voor eigen zeep

Bericht door Dutch John »

Genoeg te vinden op internet en uit boekjes, maar ik kom er achter dat niet alles werkt. Dat kan aan mij liggen, maar als leek heb ik te weinig ervaring om informatie van misinformatie te onderscheiden. Wat gelukt is en boven verwachting werkt: varkensreuzel verzeept met kaliloog, gemaakt van houtas en water. Men neme een emmer met gaatjes in de bodem (of gewoon een kapotte emmer), wat stro op de bodem en daar een dikke laag gezeefde houtas op. Deze emmer boven een opvangbak hangen en regenwater op de as schenken. Het percolaat nog een paar keer terug schenken, totdat het een donkerbruine kleur krijgt. Meten met een accuzuurweger en eventueel inkoken tot een SG van ongeveer 1,16. Denk aan oog- en handbescherming! In plaats van een zuurweger kun je ook een vers ei laten drijven. Wat boven het oppervlak komt moet de grootte hebben van een kwartje (voor de jongeren: een kwartje is een muntje uit de tijd dat je nog iets met geld kon doen).
Dan warm je de reuzel op en schenkt er voorzichtig loog bij. Denk weer aan bescherming! Internetbronnen spreken over 12 keer zoveel loog als vet, maar ik kon met veel minder toe om een neutrale zeep te krijgen. Het resultaat is een crème-achtige zeep die nog steeds ruikt naar reuzel. Schuimt matig, maar wast heel goed zonder dat je schrale handen krijgt.

Een poging om slaolie te verzepen is mislukt. De twee reageerden niet voldoende met elkaar.

Ik houd mij aanbevolen voor meer recepten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Recepten voor eigen zeep

Bericht door jwardenier »

Hoi John , ik maak de zeep ook met reuzel en hout as , de laatste keer heb ik een kg reuzel vervangen voor zuivere bijenwas .
Het resultaat is erg goed ,de zeep is harder en ruik naar was .
Deze keer wil ik naast reuzel en was ook nog 2 l koudgeperste olijfolie toevoegen [gekregen], zal een slappere zeep geven , maar denk ik geschikter om het laatste beetje haar op men hoofd mee te wassen .
Deze olijfolie heb ik vorig zomer vermengt met boerenjasmijn bloemen , en ruikt daar nu al heel erg naar .
Hopelijk krijgt de zeep een geur van bijenwas vermengt met boeren jasmijn.
Dan nog even een opmerking over de reuzel , ik smelt haar geheel uit ,kaantjes schep ik af en dan stort ik het hete vet in een bak met koud water de verontreiniging zakt naar de bodem ,het vet blijft drijven .
Dit vet is ook erg goed te gebruiken voor zalfjes , b v aangelengt met goudsbloem .
En ook prima te gebruiken om je eigengebakken brood een paar dagen langer houdbaar te maken , karbonade in te bakken enz.
Ik gebruik reuzel van eigen slacht , ik voer roggemeel en het is gebleken dat dit een harder vet geeft .
1 varken per jaar geeft voldoende zeep , de blokjes rasp ik op maat de rasp plus soda gebruiken we in de w machine.
Veder ben ik nog met een proefje bezig om reuzel x zonnebloemolie te gebruiken als smeervet ,en te gebruiken als leer vet .
Zou je nog even wat preciezer willen aangeven hoeveel hout as je gebruikt en hoeveel water en gebruik je warm of koud water .
Ik heb nu 70 l houtas staan overgoten met 25 l koud regenwater . Dit geeft maar 5 l loog dus zal ik meer water gaan gebruiken .gr John
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Recepten voor eigen zeep

Bericht door OBL-Rien »

http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Recepten voor eigen zeep

Bericht door Dutch John »

Dat moderne zeep meer is dan alleen om te wassen, is mij nu ook duidelijk. Als een onooglijke zeep uit houtas en varkensreuzel net zo goed wast als moderne zeep en tevens beter is voor de handen, dan moet je als moderne marketeer wat anders verzinnen om in de markt te blijven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Recepten voor eigen zeep

Bericht door Lieve »

Op 7 maart is er in het Ecomuseum van Lahamaide een workshop onderhoundsprodukten.
Ik ga zeker een kijkje nemen, breng dan wel verslag uit.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Recepten voor eigen zeep

Bericht door Lieve »

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Recepten voor eigen zeep

Bericht door jwardenier »

Lieve , bedankt . Ik had zeep gemaakt, aan hout as had ik 60 l waar ik Ong 30 l regenwater opgedaan heb en daarna de vloeistof ingekookt totdat er kristallen gevormd waren op de bodem van de pan .
Ik had reuzel ,was en olijfolie ,met een geurtje van boerenjasmijn , er staat nu een 5 l zeep te rusten nog erg zacht .
Kortom maakte ik zeep op inschatting met meestal wel een goed resultaat
Ook de harde zeep lukt me naar verwachting .
Jou link heeft me weer verder geholpen door de getallen die er bij staan en ook het uitwassen in zout water was mij onbekend .
Ik heb nu een 10 kg stukken zeep staan 5 kg geraspte zeep voor de w a en nu dus ook 5 l zachte zeep.
Voorlopig genoeg ,dit najaar na de slachtmaand ga ik weer maken ,op mijn verlang lijstje staat nog een zeep met vrouwenmantel ,deze zal licht ontsmettend zijn,ook meer toevoegingen zoals goudsbloem met b v een hele bloem in op een zeepstukje lijkt me leuk om te maken . Hier in huis vind je overal eigen zeep de een met lavendel een andere met goudsbloem of bijenwas
zeep voor de wasmachine wil ik ook nog verbeteren , de witte was b v is schoon maar wordt toch wat groezelig .
Maar zelfs mijn werkgoed en zweet sokken worden schoon en fris met zeep van ons bonte bentheimer varken .
De zachte zeep wil ik bij gedeelten aanmaken met ei en karnemelk en gebruiken voor afwas en met toevoeging van sap van saponia [zeep plantje ] ook als shampoo . mogelijkheden genoeg .Er is zelfs al vraag of ik ook zeep wil verkopen
Maar ik ben zelfvoorziener ,recepten en werkwijze en eventueel hulp geef ik graag door ,zo staat er ook al iemand op de markt met b b q worstjes naar mijn recept ,na wat hulp een recept en een dag meedraaien . De man kan rondkomen met 8 fokzeugen, slacht en verkoop vlees van de nakomelingen . Kleinschaligheid loont . En in hun winkel ligt ook zeep van het b b varken .Gr John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Recepten voor eigen zeep

Bericht door kockie »

jwardenier schreef:De man kan rondkomen met 8 fokzeugen
Zo! Dat is mooi. Slacht hij ook zelf? Maakt hij de zeep ook zelf?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Recepten voor eigen zeep

Bericht door jwardenier »

De zeep heeft hij van mij gehad , slachten doet de slager voor hem . ik meen dat zijn website waddenvarkens is .
De eerste varkens heeft hij hier als big gehaald ,na een tijdje met zuivere Bentheimers gefokt te hebben heeft hij nu een Duroc beer ingezet Naast de varkens heeft de man ook kippen . De worstjes lagen vorig jaar hier ook op de b b q .
We hebben samen wel eens een varkentje uitgesneden om hammetjes te zouten en nieuwe recepten uit te proberen .
Het hele proces van de opstart van hun bedrijfje heb ik mee beleeft ,ze draaien nu 3 jaar en het lijkt erg goed te gaan .
Vorig jaar heb ik hun geholpen met de open dag ,worstjes maken waarna die op een smoker gegaard werden en tussen een broodje verkocht werden ,ze waren op voor ik nieuwe kon maken . Het recept heb ik achter gelaten en nu maakt hij ze zelf en verkopen ze echt als warme broodjes
http://www.waddenvarkens.nl/ niet bedoeld als reclame maar als voorbeeld hoe het kan . gr John
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Recepten voor eigen zeep

Bericht door jwardenier »

Ze zijn er echt nog , gisteren bij een boertje geweest die 28 melkkoeien heeft ,ze hebben er een goed bestaan op .
Een 5 jaar lang kwam ik vaak bij een man die 13 stuks rundvee heeft waarvan 8 melkkoeien 4 fokzeugen een dek beer kippen en ander pluimvee en 2 werkpaarden .ook hij staat geregeld op de markt met bio groenten vlees eieren en zuivel .We deden samen dors demonstraties op paardenkracht .
Dit zijn allen bedrijfjes waar het inkomen van het land en de dieren komt , eten en drinken van eigen land ,het geld wat binnen komt is voor onkosten onderhoud en belastingen.dan kom ik talloze boertjes tegen met een ander bedrijfje er naast ,eentje bouwt websites een ander is er timmerman bij ,weer een ander doet wat als zorgboer of verkoopt logische producten.
Zou het biologisch zijn moet hij afdragen aan een logo.
Mijn bedrijfje heb je gezien en stelt ook niets voor ten opzichte van de mega jongens
De grote bedrijven overschreeuwen de kleintjes , logisch ook hun afdraag aan de bank komt in gevaar wanneer er een cent van de opbrengst afgaat , wij worden onrustig als een oogst wegvalt en geen reserve meer hebben liggen of muizen de tarwe opeten .
Gr John
Plaats reactie