waterkoker/thermoskan

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

waterkoker/thermoskan

Bericht door Anne2 »

http://www.gardisto.net/Webwinkel-Produ ... -Rood.html

Ik weet even niet waar ik dit het beste kan plaatsen.
Zelf heb ik een waterkoker en maak ik thee in een thermoskan.

Toch zie ik hier ook nog wel wat in voor andere toepassingen, koken of ander tussendoor heet water. Ik vind nu de waterkoker erg snel afkoelen.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: waterkoker/thermoskan

Bericht door Lieve »

Ik zet thee met kokend water, geen warm water.
Als je thee in een thermoskan houd komen er vreemde stoffen vrij die de smaak niet bevoordelen.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: waterkoker/thermoskan

Bericht door Ingir »

Anne2 schreef:Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Precies wat ik nodig heb, de huidige waterkoker is na wel 12 jaar trouwe dienst lek geraakt!
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: waterkoker/thermoskan

Bericht door ritsaert snijder »

Ik moet bekennen :fff dat we nu een quooker hebben, duur in aanschaf maar het verbruik valt mee. Gebruikt minder energie dan een waterkoker. De quooker bevalt prima; direct kokend water. Voorbeeld van consumeerderen. Maar als je dan toch heet water maakt...
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: waterkoker/thermoskan

Bericht door Dutch John »

ritsaert snijder schreef: Gebruikt minder energie dan een waterkoker.
Lijkt me sterk. Zo'n ding houdt continu water op temperatuur en zit daar maar te wachten totdat iemand wat nodig heeft. Een waterkoker warmt slechts de benodigde hoeveelheid op voor het moment dat je het nodig hebt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: waterkoker/thermoskan

Bericht door MaartenB »

Ooit gelezen dat het energieverbruik van een cooker ongeveer gelijk is aan een 10l boilertje, met als voordeel dat hij ook nog kokend water kan maken, in de juiste hoeveelheid. Dus het zou me niets verbasen als een cooker zuiniger is dan een boiler+waterkoker.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: waterkoker/thermoskan

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
Maar aan de andere kant tap je met een quooker de hoeveelheid water die je nodig hebt. Met een waterkoker kook ik meestal te veel.

Door het gebruik van goede isolatietechniek is het verlies van de quooker beperkt. Zie onderzoek http://www.vhk.nl/downloads/Energy%20an ... 202010.pdf. Een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Quooker. Ik kan er tot nu toe geen gaten in schieten.

Het punt is natuurlijk wel dat het maken van een Quooker niet onopgemerkt aan het milieu voorbij gaat; veel koper, chroom en overdreven veel verpakkingsmateriaal. Maar als je daar de normale keukenkraan weer van af trekt valt het wel weer mee.

Ik twijfel over het apparaat. Het is duidelijk een vorm van consumeerderen. Maar ik gebruik hem al vaker dan ik had gedacht. Vooral het schoonmaken van schalen en vettigheid gaat heel goed. Dat bespaart veel warm water en schoonmaakmiddelen. Als ik wat meer ervaring heb dan kom ik er nog op terug :D
groet!

Ritsaert
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: waterkoker/thermoskan

Bericht door Ingir »

Of een kookkraan energiezuinig is hangt vooral af van het aantal tapmomenten en het tapvolume. Als er dagelijks vaak kleine hoeveelheden nodig zijn zal de kookkraan best interessant zijn.

In huishoudens waar overdag iedereen naar werk/school is zal de kraan al minder tot z'n recht komen. De kraan wordt dan immers enkele keren in de ochtend en avond gebruikt. In die gevallen is het interessanter om 's morgens en 's avonds de waterkoker-in-thermoskan te gebruiken. Zoals gezegd blijft het water vele uren heet en is maar weinig stroom nodig om het opnieuw aan de kook te brengen. 's Morgens kook je bijvoorbeeld een halve liter voor enkele kopjes thee, 's avonds kook je anderhalve liter voor een kopje soep/noodles, pan water (pasta) en een kopje aanmaakkoffie.

Voor mensen die de hele dag thuis zijn (senioren/thuiswerkers) is de kookkraan wel interessant omdat hier veel meer kookmomentjes zijn verspreid over de dag/avond.

Verder speelt het uiterlijk/status van zo'n kookkraan mee, het is een duur apparaat dat zeer aantrekkelijk is om te (laten) zien... tegenover zo'n waterkoker-in-thermoskan die vooral lelijk staat te zijn op het aanrecht... Zeker als je net een nieuwe keuken hebt laten plaatsen is de kookkraan een logische accessoire.

Ik schat in dat in de meeste gevallen een geïsoleerde waterkoker een lager verbruik zal geven dan een kookkraan.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: waterkoker/thermoskan

Bericht door ritsaert snijder »

Ingir schreef;
Of een kookkraan energiezuinig is hangt vooral af van het aantal tapmomenten en het tapvolume. Als er dagelijks vaak kleine hoeveelheden nodig zijn zal de kookkraan best interessant zijn.

In huishoudens waar overdag iedereen naar werk/school is zal de kraan al minder tot z'n recht komen. De kraan wordt dan immers enkele keren in de ochtend en avond gebruikt. In die gevallen is het interessanter om 's morgens en 's avonds de waterkoker-in-thermoskan te gebruiken. Zoals gezegd blijft het water vele uren heet en is maar weinig stroom nodig om het opnieuw aan de kook te brengen. 's Morgens kook je bijvoorbeeld een halve liter voor enkele kopjes thee, 's avonds kook je anderhalve liter voor een kopje soep/noodles, pan water (pasta) en een kopje aanmaakkoffie.

Voor mensen die de hele dag thuis zijn (senioren/thuiswerkers) is de kookkraan wel interessant omdat hier veel meer kookmomentjes zijn verspreid over de dag/avond.

Verder speelt het uiterlijk/status van zo'n kookkraan mee, het is een duur apparaat dat zeer aantrekkelijk is om te (laten) zien... tegenover zo'n waterkoker-in-thermoskan die vooral lelijk staat te zijn op het aanrecht... Zeker als je net een nieuwe keuken hebt laten plaatsen is de kookkraan een logische accessoire.

Ik schat in dat in de meeste gevallen een geïsoleerde waterkoker een lager verbruik zal geven dan een kookkraan.
De waterkoker van een quooker zit in een reflecterende hoog vacuum isolerende schil. Zo goed dat alleen de allerbeste isolatiekannen in de buurt komen. Het op temperatuur houden kost dan ook maar 10 W per dag.

Probleem van de quooker is de aanschafprijs, het gerelateerde consumeerderen (extra uitgebreide kraanfunctie) en de complexiteit. Het energieverbruik om de boel op temperatuur te houden is laag. Het koken van een liter water gaat goedkoper als met een waterkoker (onderzoek en mijn eigen metingen).

Mijn conclusie is dus niet dat het een ecologisch verantwoord ding is...het is een van mijn zonden :fff
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: waterkoker/thermoskan

Bericht door kockie »

10 W continu (240Wh/dag), of 10 Wh?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: waterkoker/thermoskan

Bericht door Tim »

Hey,

10 Watt per dag lijkt me sterk.

Wij hebben geen warm water meer in de keuken. Ik hoor niemand klagen.

Tim
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: waterkoker/thermoskan

Bericht door ritsaert snijder »

Excuus,
Quooker geeft aan 5 cent per dag en ik was te lui om het goed op te zoeken. Het is 10W per uur voor het warm houden van de voorraad.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: waterkoker/thermoskan

Bericht door Dutch John »

Het is 10 watt continu voor het warm houden. Volgens Quooker..... Komt dus de opwarming van koud water nog bij?! Hang er een kWh meter tussen en we hebben harde cijfers, ipv eigen aannames en subjectieve gegevens van een fabrikant.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: waterkoker/thermoskan

Bericht door kockie »

Volgens iemand die gemeten heeft gebruikt ie stand-by 14W (gemiddeld) voor het warmhouden. 2kW bij het opwarmen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: waterkoker/thermoskan

Bericht door ritsaert snijder »

ik wou gaan meten maar ik heb het uitgesteld naar de nachturen...
groet!

Ritsaert
Plaats reactie