waterkoker/thermoskan

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: waterkoker/thermoskan

Bericht door Ingir »

ritsaert snijder schreef:Ingir schreef;
Of een kookkraan energiezuinig is hangt vooral af van het aantal tapmomenten en het tapvolume. Als er dagelijks vaak kleine hoeveelheden nodig zijn zal de kookkraan best interessant zijn.

In huishoudens waar overdag iedereen naar werk/school is zal de kraan al minder tot z'n recht komen. De kraan wordt dan immers enkele keren in de ochtend en avond gebruikt. In die gevallen is het interessanter om 's morgens en 's avonds de waterkoker-in-thermoskan te gebruiken. Zoals gezegd blijft het water vele uren heet en is maar weinig stroom nodig om het opnieuw aan de kook te brengen. 's Morgens kook je bijvoorbeeld een halve liter voor enkele kopjes thee, 's avonds kook je anderhalve liter voor een kopje soep/noodles, pan water (pasta) en een kopje aanmaakkoffie.
Voor mensen die de hele dag thuis zijn (senioren/thuiswerkers) is de kookkraan wel interessant omdat hier veel meer kookmomentjes zijn verspreid over de dag/avond.
Verder speelt het uiterlijk/status van zo'n kookkraan mee, het is een duur apparaat dat zeer aantrekkelijk is om te (laten) zien... tegenover zo'n waterkoker-in-thermoskan die vooral lelijk staat te zijn op het aanrecht... Zeker als je net een nieuwe keuken hebt laten plaatsen is de kookkraan een logische accessoire.

Ik schat in dat in de meeste gevallen een geïsoleerde waterkoker een lager verbruik zal geven dan een kookkraan.
De waterkoker van een quooker zit in een reflecterende hoog vacuum isolerende schil. Zo goed dat alleen de allerbeste isolatiekannen in de buurt komen. Het op temperatuur houden kost dan ook maar 10 W per dag.
Probleem van de quooker is de aanschafprijs, het gerelateerde consumeerderen (extra uitgebreide kraanfunctie) en de complexiteit. Het energieverbruik om de boel op temperatuur te houden is laag. Het koken van een liter water gaat goedkoper als met een waterkoker (onderzoek en mijn eigen metingen).
Mijn conclusie is dus niet dat het een ecologisch verantwoord ding is...het is een van mijn zonden :fff
Het is je gegund... Om het koken van een liter water te meten moet je beginnen te meten precies na de opwarming na de laatste tapbeurt, zeg vanaf 22:00uur en dan tot en met de opwarming van die litertap, bijvoorbeeld de volgende morgen om 07:00uur. En dat vergelijken met de opwarming van 1 liter water in de geïsoleerde waterkoker. Ik kan je wel alvast vertellen hoeveel stroom het kost om precies 1 liter op te warmen in een gewone 12 jaar oude waterkoker met lichte kalkaanslag op de weerstand: 118Wh.

In theorie (zonder verliezen) zou het 1x(100-10)x4186/3,6e6= 105 Wh moeten bedragen. Komt daar nog 9 uur stilstandsverlies bij dan zit je al minstens op 195 Wh... dat gaat hem dus niet worden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: waterkoker/thermoskan

Bericht door MaartenB »

Vrij efficiënte waterkoker (89%), ik had ooit berekend dat onze 75% efficiënt was, wellicht veel plastic wat opgewarmd moest worden. Via de magnetron was 31% efficiënt, (55% als je rekent vanuit de magnetron output), en 30% efficiency via een pannetje zonder deksel, op gas (we hebben geen fluitketel).
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: waterkoker/thermoskan

Bericht door Pietje »

MaartenB schreef:30% efficiency via een pannetje zonder deksel, op gas (we hebben geen fluitketel).
Als de overige warmte gebruikt wordt om het huis warm te houden (in de winter meestal het geval) krijg je weer een andere uitkomst...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
autarkitchen
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jan 2015, 19:46

Re: waterkoker/thermoskan

Bericht door autarkitchen »

Een zijsprongetje maar met deze solarthermosfles; http://kokenmetzon.weebly.com/store/p7/ ... oskan.html kost het opwarmen van je koppie thee helemaal nix ;-) Uiteraard niet geschikt voor in huis, maar wel leuk voor zonnige dagjes uit, in de tuin, camping en op je zeilboot :fff
Plaats reactie