12 volt @ home

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: 12 volt @ home

Bericht door swake »

@jobplas

Stel geval 1 alle lichten branden
10 keer 24W verlichting met telkens een perfect afgestemde 12V voeding. De voedingen hebben een rendement van 90%
Verbruik dus 10 x 24 / 0.9 = 267W

Dezelfde 10 keer 24W verlichting op één enkele 12V voeding. De voeding heeft een rendement van 90% indien ze optimaal belast wordt.
Verbruik 10 x 24 / 0.9 = 267W

Resultaat is hetzelfde verbruik. Geen winst of verlies indien alles aan staat.


Stel geval 2 de helft van de lichten branden
5 keer 24W verlichting met telkens een perfect afgestemde 12V voeding. De voedingen hebben een rendement van 90%
Verbruik dus 5 x 24 / 0.9 = 133W

5 keer 24W verlichting op één enkele 12V voeding. De voeding heeft een rendement van 80% omdat ze maar op half vermogen draait. (als het al zoveel is)

Verbruik 5 x 24 / 0.8 = 150W

Resultaat: 12% meerverbruik


En dit is zonder rekening te houden met
- Mogelijk verlies omwille van langere kabels.
- Mogelijke meerprijs wegens dikkere kabels voor 12V dan voor 220V.
- Mogelijke meerkost omdat schakelaars moeten vervangen worden wegens de te schakelen stroom is te hoog. Meestal is 10A het maximum dan een normale schakelaar mag schakelen, bij 12V is dat dus 120W).
- De kostprijs van meerdere voedingen zal altijd wel hoger liggen dan één enkele.
- Wanneer die ene voeding kapot is heb je nergens nog licht.
- Op 12V is de veiligheid voor elektrocutie veel beter.
- Op 12V is de brandveiligheid iets minder goed wegens de hogere stromen.
- Altans in Belgïe moet je in huis minstens 2 lichtkringen hebben. Met één enkele voeding kan dit niet gerealiseerd worden.

Mogelijks zijn er nog andere dingen te beschouwen.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: 12 volt @ home

Bericht door jobplas »

@Swake,

Dat is nieuwe info voor mij, het klinkt zo mooi, maar het lijkt dus vrij onzinnig... Ik heb er wel lol in om er mee te prutsen, maar stroom besparen doe ik dus niet. Je hebt me aan het denken gezet...

Job
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Plaats reactie