12 volt @ home

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: 12 volt @ home

Bericht door PaulBE »

Als dit niet puur als hobby is dan is deze manier redelijk zinloos.
Tegen dat je je initiële investering terug verdiend hebt mag je er al aan denken nieuwe om batterijen te kopen.

Netgekoppeld zal een veelvoud aan nuttige energie uit je zonnepanelen halen.
Denk bij netgekoppeld dat het net als batterij dient en waarbij constant het maximum uit je panelen gehaald wordt. Als je zelf met een batterij werkt heb je ook al een lader met mpp tracker nodig (zal even duur zijn als netomvormer) en eenmaal je batterij vol is brengen je panelen niets meer op.

Een degelijke installatie op batterijen zal je trouwens veel meer kosten in aankoop dan een netgekoppelde installatie van het zelfde vermogen.
Netgekoppeld hoeft niet noodzakelijk duur te zijn. Een paneel van 250W en kleine omvormer kan je kopen voor minder dan 500 Euro. Enkel een paar batterijen kosten ook al zoveel.
Er bestaan sets die je gewoon in het stopcontact kan steken zoals elk ander toestel.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: 12 volt @ home

Bericht door kockie »

Ik zie al 250 Wp setjes voorbij komen voor 330 euro inclusief bevestigingsmateriaal. Mooie kennismaking met zonnepanelen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
DreeZy
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 dec 2014, 18:55

Re: 12 volt @ home

Bericht door DreeZy »

AU
Dus even voor de zekerheid het volgende systeem werkt niet?

http://i1373.photobucket.com/albums/ag387/dreezy100/12Volt%20at%20home/20141212_182552_zpsd4fdb738.jpg
Laatst gewijzigd door kockie op 12 dec 2014, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: thumbnail van plaatje gemaakt (klikbaar)
Bekijk ook mijn website http://12volt.kloppenburgweb.nl voor mijn 12volt @home

Afbeelding
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: 12 volt @ home

Bericht door kockie »

Jawel, zal best werken
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
DreeZy
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 dec 2014, 18:55

Re: 12 volt @ home

Bericht door DreeZy »

Ik ga hier eens fiks over nadenken....

Maar als ik die optie gebruik om eigenlijk het net als batterij te gaan gebruiken, dan kan ik bij uitval van de stroom het wel even vergeten.
Ik heb dan geen stroom opgeslagen om die tijd door te komen en eventueel weer bij te laden....

Ik zit nu echt even in dubio
Eerste wijziging:
Wel ben ik blij met de hulp / info die me tot nu toe is gegeven
Bekijk ook mijn website http://12volt.kloppenburgweb.nl voor mijn 12volt @home

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: 12 volt @ home

Bericht door Pietje »

Of een ledlamp nu 12V gebruikt of 230V, de HOEVEELHEID energie om in licht om te zetten is GELIJK. Dus je gaat niet minder energie gebruiken met 12V, dus je gaat niet minder geld aan lichtgebruik te betalen met 12V. Financieel geen voordeel.

Nu gaan we de nadelen bekijken:
1. Je moet (in verhouding) flink investeren (kost eenmalig geld)
2. Je accus halen je rendement naar beneden (kost blijvend geld)
3. Je leidingen halen je rendement naar beneden (kost blijvend geld).

Onder de streep: geen opbrengsten en wel (blijvende) kosten.

Tenzij je economie hebt gestudeerd zou niemand dit doen ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
6pitter
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 aug 2014, 13:00

Re: 12 volt @ home

Bericht door 6pitter »

mijns inziens hebben de bovenstaande schrijvers gelijk en bespaar je het meeste met een lamp die niet aan is, want een 6W led op 12V gebruikt zonder verliezen gewoon 6W en een 230v led van 6W heeft ook gewoon 6W nodig. P=UxI , dat was vroeger al en geldt nog steeds. En volgens mij is een 230v led goedkoper dan een 12v variant en de bedrading ligt eral.
Maar als je net als ik een knutselaar bent, dan kan dat best je enige drijfveer zijn.
6pitter
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 aug 2014, 13:00

Re: 12 volt @ home

Bericht door 6pitter »

Ik zie dat ik hetzelfde denk als Pietje, alleen ik schrijf niet zo snel
PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: 12 volt @ home

Bericht door PaulBE »

DreeZy schreef:AU
Dus even voor de zekerheid het volgende systeem werkt niet?

http://i1373.photobucket.com/albums/ag387/dreezy100/12Volt%20at%20home/20141212_182552_zpsd4fdb738.jpg
Dat zal werken maar zeker in de zomer zullen je panelen 95% van de tijd niets opbrengen omdat je baterijen geladen zijn en je licht niet brandt. Die batterijen en een degelijke regelaar zullen je ook al meer kosten dan een kleine netomvormer.

Als je licht wil bij stroomuitval kan je op je lichtkring beter een ups aansluiten.
Ik heb ook nog met dit idee gespeeld maar voor de paar keer dat de stroom uitvalt zijn kaarsen en zaklampen ruim voldoende en nog eens zo gezellig.

Er bestaan intussen ook netomvormers die ook kunnen dienen voor noodstroom maar dan gaan we wel al naar een zeer dure installatie. Dit zijn eigenlijk ook gewone netomvormers met ingebouwde ups + battery pack.

Ik heb er wel voor gezorgd dat ik me kan verwarmen bij een stroomuitval door een gewone houtkachel te plaatsen. Een centrale verwarming op gas of stookolie zal dan immers ook niet meer werken. Dit is echter een ander onderwerp.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: 12 volt @ home

Bericht door Tim »

DreeZy,

Wat iedereen probeert te zeggen is dat je met een autonoom systeem, voorlopig nooit een kWh prijs zal krijgen als op het net.

Mijn pv installatie was iets van 3500 euri. Die verdien ik met salderen in 7-8jr terug. Ga ik dit via accu's doen, krijg ik te maken met allerhande verliezen (Accu's omvormers, dump load, etc), waardoor ik 2x zoveel moet investeren om het rond te krijgen.

Wil ik het dus nog steeds terugverdienen in 8jr, verdubbeld mijn kWh kostprijs naar 48ct/kWh. Echter, je accu houdt het geen 8jr.....Dus nog meer kosten en een nog hogere kWh prijs.

Kortom: Autonome stroom kost domweg meer dan net stroom. Dus je gaat niets besparen.

Als hobby wel leuk, ik ga komende zomer ook wat spelen met 100Wp op de kas. Om bekender te worden met de materie.

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: 12 volt @ home

Bericht door David86 »

Dreezy,

als je je mail adres even pb't kan ik je wat informatie toezenden over elektriciteit (en de natuurkundige wetten die niet meewerken in je plan) Electriciteit basics voor de ambitieuze knutselaar zeg maar. Ik kan geen php als bijlage posten op het forum.
..
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: 12 volt @ home

Bericht door peer »

Financieel zal het niks opbrengen,
Maar als je gewoon je maandlasten naar beneden wilt brengen in de toekomst (door eerst meer te investeren) dan is 12v en een accu wel leuk
Voor je gevoel bespaar je dan maandelijks, maar dat geld heb je natuurlijk al betaald (meer zelfs)
bij de aanschaf :D

Toch speel ik zelf ook met dat idee, puur alleen voor het gevoel gedeeltelijk onafhankelijk te zijn
Het liefst zou ik een oplossing zien om alles zelf op te wekken(warmte en stroom)
Zonder nuts aansluiting, puur voor de fun
Maar dat is een ander topic wat ik wil ga starten
DreeZy
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 dec 2014, 18:55

Re: 12 volt @ home

Bericht door DreeZy »

Het is ook een fun project. Het is niet de bedoeling dat ik mijn dak vol ga leggen met allemaal panelen enzo. Ik wil twee panelen hebben van ong 90 watt zodat ik mijn accu's kan voeden (die heb ik trouwens gratis) en ik mijn lampjes 's avonds kan laten branden dus eigenlijk voor niets. Ik hoef daar geen stroom voor in te kopen. Het kost inderdaad wel twee panelen, die ik gefaseerd ga aanschaffen, zodat ik niet opeens te veel kosten heb.
Bekijk ook mijn website http://12volt.kloppenburgweb.nl voor mijn 12volt @home

Afbeelding
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: 12 volt @ home

Bericht door jobplas »

Mooi onderwerp DReezy, ik kan me goed in je verhaal verplaatsen. Tijdens de renovatie van onze boerderij heb ik ook zwaar op 12 volt verlichting ingezet met min of meer de zelfde gedachte (autonoom/goedkoop en minder verlies). Ik begin daar nu op terug te komen.

Ik heb mijn accu wel staan, heb er ook ongeveer 50watt aan led verlichting aan hangen, werkt allemaal mooi, maar ik laad de accu nog op dmv een accu lader (230 volt).

Ter vergelijking, ik heb toevallig gisteren mijn schuurdak vol gelegd met zonnepanelen, dit zijn er 30 stuks van 170Wpiek. Op de eerste volle dag dat het systeem in bedrijf is heb ik 1,3kw stroom opgewekt. Het is nu winter en donker buiten dus lage opbrengst. Deze 1,3kw zou zonder laad/omvorm verliezen net genoeg zijn om de LED verlichting 24 uur per dag te laten branden. Maar ik heb er wel een enorme investering tegen over staan.

Nu ik dit weet zit ik er sterk aan te denken de accu uit het systeem te halen en gewoon een dikke 12 volt voeding met een ringnetwerk aan te leggen, daarmee kan dan een groot deel van de verlichting geregeld worden (op LED). Ik verwacht daarin wél een besparing omdat je nu op 1 centrale plek de 12volt voor LED omzet en niet iedere keer opnieuw in een 230v LED spotje dat je op hangt.

Daarnaast ik doe dit vooral omdat ik het leuk vindt...

Ik vraag me nog wel af hoe ik dit moet oplossen als de salderings- regeling er uit is en "het net" niet langer mijn accu is.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: 12 volt @ home

Bericht door swake »

K'zal ook eens een poging doen een paar dingen uit te leggen om jullie licht aan het branden te krijgen.
Zoals reeds eerder geschreven, weliswaar met andere woorden en in de veronderstelling dat we in een perfecte wereld wonen waar ook de LED's en andere een perfecte ohmse belasting vormen of het nu gelijkspanning is of wissel.

P = U x I
Watt = Spanning x Stroom
60W = 230V x 0,26A
60W = 12V x 5A

Indien er voor 60W verlichting brand dan verbruik je altijd 60W vermogen. Ongeacht of dat nu een circuit is op 230VAC of op 12VDC. Bij 12V is de stroom door de draden een pak hoger dan bij 230V, dat maakt dat die draden dikker (kostelijker) zijn.

Indien die 60W verlichting 1 uur aan staat dan heb je 60Wh (ofte 0.06kWh) energie verbruikt.
Indien die 60W verlichting 12 uur aan staat dan heb je 720Wh (ofte 0.72kWh) energie verbruikt.
Of dat nu op 12V is, 230V is of nog iets anders, het energieverbruik is altijd hetzelfde.

Wil je besparen hierop heb je in wezen 3 oplossingen:
A/ Minder lichten aansteken. Dit is natuurlijk het meest duurzaam. Er voor zorgen dat het licht enkel aan staat wanneer je er ook iets aan hebt. Er voor zorgen dat de hoeveelheid licht zo goed mogelijk overeenkomt met wat je minimaal nodig hebt om voldoende comfortabel en veilig uw activiteiten uit te voeren. Om te begrijpen wat hier te 'winnen' valt hoef je geen wiskunde te doen.

B/ Verlichting met een hoger netto rendement toepassen. Hierbij is het doel dat het aantal verkregen lumen (eenheid om lichtintensiteit te meten) gelijk blijft maar dat het benodigde vermogen (aantal Watt) hiervoor minder groot is dan voordien.
Doorgaans kan je aannemen dat LED's minder verbruiken dan TL verlichting (ook neon- of spaar-lampen) om dezelfde hoeveelheid licht te leveren. En deze laatste dan weer minder dan traditionele gloeilampen (inclusief halogeen, argon en andere exotisch spul). Als je tijdens dezelfde verbetering het aantal lumen zelf ook nog eens verminderd dan spaar je dubbel op het verbruik.


C/ Goedkoper aan energie komen. Let wel, there is nothing like a free lunch, ofte energie is nooit gratis, ook niet wanneer deze uit de zon of de wind komt. De PV-panelen of windmolens en alles wat erbij hoort moet je ook weer aanschaffen, installeren, onderhouden,... Al die dingen hebben ook maar een zeker rendement. zo bijvoorbeeld wanneer je 1 kWh in een nieuwe en moderne loodaccu steekt dan komt daar hooguit nog maar 0,9kWh uit. Dus 90% rendement. Na een tijd daalt het rendement van zo'n accu zelfs tot 50% of minder. Een ander voorbeeld met een omvormer voor de gelijkstroom van PV panelen naar 230V wisselstroom: die heeft ongeveer gemiddeld 85% rendement, het in de verkoopsboekjes aangegeven rendement van 95% en soms hoger is enkel haalbaar in zeer ideale condities die je waarschijnlijk enkel zeer sporadisch zal halen.


Autonomie:
Klinkt leuk, maar is, tenzij je off-the-grid moet gaan of een levensbedreigend systeem hebt, hier in de Benelux volgens mij alleen ingegeven door pure hebzucht. Hoe vaak is de stroom bij jullie uitgevallen de laatste tien jaar? En voor hoe lang was dat dan? En was het dan zo erg qua gevolgen?


Bovenstaand werd niet aangevuld met elementen zoals de werkelijke levensduur, de 'sleet' of de belasting welke een bepaald systeem/technologie op het milieu kan vertegenwoordigen. Dat zou, vermoed ik, het doel van deze topic te buiten gaan.
Plaats reactie