12 volt @ home

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

DreeZy
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 dec 2014, 18:55

12 volt @ home

Bericht door DreeZy »

12 volt in huis. Dat is mijn doelstelling voor de eerste aankomende 1,5 jaar. Ik wil dit aan gaan leggen, zodat ik minder ga betalen en dus minder ga consumeren. Cunsuminderen dus.

Ik wil voor het grootste deel mijn verlichting allemaal op 12V laten draaien. Ik heb zitten rekenen als ik twee ruimtes zou gaan omzetten naar 12V i.p.v. 220V lampen ik al 70-80 euro per jaar kan besparen. Best wel geld naar mijn idee.

Om dit te doen zal ik eerst gebruik gaan maken van een dikke transformator (okee, ik hoor al verschillenden roepen over verliezen enz., maar dat gaat in de toekomst veranderd worden). Deze transformator zet 220V om naar 12V. Op deze 12V zal de verlichting gaan branden.

Het voert me nu even te ver om dit allemaal uit te spitten, maar op mijn website http://12volt.kloppenburgweb.nl wordt het allemaal uit de doeken gedaan.

Nadat ik een deel of alles op die transformator heb gekoppeld, zal ik over gaan naar accu's en zonnepanelen. De transformator zal worden ingeschakeld als de panelen de accu's te weinig hebben opgeladen. Hierdoor blijf ik toch voorzien van volle accu's
Het is een groot project en ik hoop eigenlijk stiekem dat hier mensen zijn die me in de goede richting kunnen helpen.
Ik heb al bekeken dat ik met een draaddikte van 0.75 mm2 aan zou kunnen. Ja, er komen alleen maar LED lampjes op te zitten. Dus geen zware apparaten e.d.
Bekijk ook mijn website http://12volt.kloppenburgweb.nl voor mijn 12volt @home

Afbeelding
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: 12 volt @ home

Bericht door Dutch John »

Aardig plan. Zal je heel bewust van je verbruik gaan maken. En alleen daardoor zul je kunnen besparen. Accusystemen zijn notoire stroomverliezers. Accusystemen zijn altijd duurder dan gewone netstroom.

Ik zou eerder kiezen voor 24 volt. Scheelt nogal wat koper(-draaddikte), terwijl het assortiment verbruikers in dat voltage ruim voldoende is.

Hoe je aan die besparing denkt te komen, mag je eens voorrekenen. Zowel de directe energie als de indirect energie meenemen graag.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
DreeZy
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 dec 2014, 18:55

Re: 12 volt @ home

Bericht door DreeZy »

Beste John,

Ik wil dit in gaan zetten als vervanger voor mijn stroom verbruik. Dit wil ik naar beneden hebben. De bedoeling is dat de accu's worden gevoed door zonnepanelen en als de accu's niet vol komen een voeding van 12 volt bij gaat springen. Dit moet ik allemaal nog uitzoeken hoe dit gaat werken.

24V heeft waarschijnlijk wel meer assortiment, maar voor die paar lampjes heeft het denk ik weinig zin.

De besparing.
Deze heb ik op mijn website geplaatst.
Hier is pagina 1 en hier is pagina 2 te vinden
Het is een globale besparing van een serre en een keuken. Deze worden elke dag intensief gebruikt.
Laatst gewijzigd door DreeZy op 12 dec 2014, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Bekijk ook mijn website http://12volt.kloppenburgweb.nl voor mijn 12volt @home

Afbeelding
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: 12 volt @ home

Bericht door Dutch John »

Oude situatie bestaat uit traditionele gloeilampen? Als dat het geval is, vergelijk je gloeilampen met led lampen in plaats van netstroom met accustroom. Een mogelijke besparing zit in het wattage, niet in het voltage. Dus vergelijk gloeilampen van 230 volt met gloeilampen van 12 volt of led lampen van 230 volt met led lampen van 12 volt. En dan maakt het bijna niets meer uit.

Een zonnepaneel/accusysteem moet je willen uit hobby of uit noodzaak. Besparen zal het helemaal niets, integendeel. In de praktijk haal je een rendement van ongeveer 50%. Denk aan accuverliezen, aan het feit dat vol = vol en dat de zonnepanelen altijd een eind onder hun nominaal vermogen leveren, omdat de accu's de laadspanning en daarmee het paneelvermogen bepalen.

Niettemin is het een mooie hobby en het leert je heel bewust omgaan met elektriciteit. Maar besparen gaat het helemaal niets.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
DreeZy
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 dec 2014, 18:55

Re: 12 volt @ home

Bericht door DreeZy »

Beste John,

Kosten om te investeren okee.. Dat kan ik me voorstellen. Maar het energieverbruik zal toch omlaag gaan als ik alles vanuit mijn accu's kan laten branden en niet vanaf de grid.
Bekijk ook mijn website http://12volt.kloppenburgweb.nl voor mijn 12volt @home

Afbeelding
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: 12 volt @ home

Bericht door kockie »

Ik denk dat het totale energieverbruik omhoog zal gaan ipv omlaag. Als je 50% verliest door laden van de accu's, zal het energieverbruik omhoog gaan. Mogelijk hoef je dan wat minder te verwarmen, maar dat zal vooral in de zomer zijn. Zonnepanelen leveren de laatste dagen bijna niets op.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
DreeZy
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 dec 2014, 18:55

Re: 12 volt @ home

Bericht door DreeZy »

Mogelijk hoef je dan wat minder te verwarmen, maar dat zal vooral in de zomer zijn.
Dit is alleen maar voor verlichting bedoelt hoor. De rest blijft gewoon op 220V lopen. CV, vaatwasser, stofzuiger, wasmachine, droger enz. Daar komt helemaal geen 12V bij kijken. Ook geen omzetter naar 220V of zo. Ik denk dat we elkaar niet helemaal goed begrijpen.

Het is voor verlichting en eventueel voor de opladers van apparaten zoals telefoons e.d.
Bekijk ook mijn website http://12volt.kloppenburgweb.nl voor mijn 12volt @home

Afbeelding
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: 12 volt @ home

Bericht door Dutch John »

Dreezy,

Je vraagt om advies. Ik doe moeite om mijn ervaring met accusystemen uit te leggen. Dat die ervaring jou niet past, is niet mijn schuld. Veel succes met je inzichten; ik laat het hierbij.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
DreeZy
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 dec 2014, 18:55

Re: 12 volt @ home

Bericht door DreeZy »

Okee, eerlijk gezegd snap ik je frustratie niet helemaal. Als ik wat verkeerd heb gezegd, mijn excusses hier dan voor.
Je vraagt om advies. Ik doe moeite om mijn ervaring met accusystemen uit te leggen. Dat die ervaring jou niet past, is niet mijn schuld. Veel succes met je inzichten; ik laat het hierbij.
Ik vraag inderdaad om advies. Ik zit op dit moment nog aan het begin van mijn opstelling. Er is zelfs nog geen draad getrokken. Ik wacht op mijn bestellingen.
En hoezo past jou ervaring mij niet? Daar heb ik het toch helemaal niet over gehad? Dat ik misschien niet direct hier op reageerde, dat is mogelijk toch?

Maar 50% verlies op het laden van een accu?
Hoe kan dat dan? Is de laadstroom dan niet goed of zo?

stel mijn accu's laden in de zon op door zonnecellen. Ik gebruik die 12V voor mijn aansturing van ledverlichting in mijn huis. Waar zit dan mijn verlies? Ik heb eerlijk gezegd dan toch geen verlies, buiten dat de accu's misschien niet op de normale manier geladen worden?
Bekijk ook mijn website http://12volt.kloppenburgweb.nl voor mijn 12volt @home

Afbeelding
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: 12 volt @ home

Bericht door kockie »

Het laden van accu's gaat met een rendement (ver) beneden de 100%. In eerste instantie heb je al transformatie en gelijkricht verliezen in de lader zelf, daarbij komt nog eens het chemische rendement van de accu's. Als je dan ook nog eens laadt met zonnepanelen, dan heb je ook nog eens een suboptimaal aanbod van stroom. De panelen passen nooit 100% bij de accu's, dit omdat de opbrengst van de panelen wisselt met de instraling van de zon. Panelen brengen, zoals eerder verteld, in deze tijd van het jaar weinig op, net nu je de meeste verlichting nodig hebt. Daar moet je het aantal panelen weer op aanpassen, waardoor je in de zomer veel overproductie hebt. Dat is dus niet optimaal.

Dutch John heeft zelf een imposante accu installatie staan (heb ik gisteren nog mogen aanschouwen) die hij voedt met zonnepanelen en windmolen. Hij weet dus behoorlijk goed waar hij over praat. Je moet het doen omdat je het leuk vindt of omdat je geen stroomaansluiting hebt. Voor besparen (financieel of energieverbruik) hoef je het niet te doen. Dan kun je beter een zonnestroominstallatie met omvormer installeren en hopen dat het salderen nog vele jaren mogelijk blijft.

Wat John en ik ook proberen te vertellen is, is dat het energieverbruik gelijk blijft. Mogelijk betrek je wat minder van je stroom uit het elektriciteitsnet, maar je blijft dezelfde hoeveelheid stroom (of meer) gebruiken als je accu's gebruikt. We willen je dus behoeden voor een teleurstelling.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
DreeZy
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 dec 2014, 18:55

Re: 12 volt @ home

Bericht door DreeZy »

Okee, dit verhaal kan ik begrijpen kockie.

Het gaat mij er om om het financieel beter te maken in het energie verbruik. Lampen blijven branden door het vergeten uit te doen.

Ik begrijp dat het laden van accu's in deze periode slecht is en dat het in de zomer een over capaciteit kan geven.
Ik hoef niet zelf voorzienend te worden en onafhankelijk van het grid te draaien (dat zou wel het mooiste zijn).
Je moet het doen omdat je het leuk vindt of omdat je geen stroomaansluiting hebt.
Dit is ook een van de redenen dat ik het wil doen. Ik vind het leuk om te doen
Voor besparen (financieel of energieverbruik) hoef je het niet te doen.
Dit snap ik even niet is dat omdat ik te veel kosten zou gaan maken om alles aan te schaffen en hoezo niet om het energieverbruik naar beneden te brengen? Ik maak dan toch gebruik van een voeding die niet afhankelijk is van het net?

Dan kun je beter een zonnestroominstallatie met omvormer installeren en hopen dat het salderen nog vele jaren mogelijk blijft.
Daar wil ik nog helemaal niet aan denken, tenminste ik vermoed dat je bedoelt, dat ik stroom terug ga leveren aan het net?
Wat John en ik ook proberen te vertellen is, is dat het energieverbruik gelijk blijft. Mogelijk betrek je wat minder van je stroom uit het elektriciteitsnet, maar je blijft dezelfde hoeveelheid stroom (of meer) gebruiken als je accu's gebruikt. We willen je dus behoeden voor een teleurstelling.
Waarschijnlijk zal het energieverbruik gelijk blijven, maar inderdaad ik betrek dan minder stroom uit het net. Uiteraard zal ik waarschijnlijk kwa totaal energieverbruik gelijk of zelfs meer gaan gebruiken, maar dat is niet de issue. Het gaat er om dat mijn electrakosten worden gedrukt.
Bekijk ook mijn website http://12volt.kloppenburgweb.nl voor mijn 12volt @home

Afbeelding
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: 12 volt @ home

Bericht door dormos »

Je kunt beter gewoon een zonnepaneel installatie met omvormer gebruiken. Elke kWh die je opwekt wordt automatisch verrekend met je verbruikte kWh'en.
Ik heb bijvoorbeeld een installatie die groot genoeg is om mijn jaarverbruik op te wekken. In de praktijk betekent dit dat mijn meter in de zomer terugdraait naar een stand die lager is dan de beginstand omdat de panelen meer opwekken dan ik verbruik. In de donkere dagen verbruik ik meer dan ik kan opwekken en draait de meter weer de normale richting op. Aan het einde van het jaar heb ik dus per saldo niets gebruikt, en is het net m'n accu geweest. M'n stroomrekening is nul, ik heb geen accu's hoeven kopen, niets apart hoeven bedraden en alle stroom die uit de omvormer is gekomen heb ik kunnen gebruiken, zonder omzettingsverliezen naar 12Volt.
Als je dus niet onafhankelijk van het net wil kunnen leven is 12V niet economisch, niet ecologisch en niet nuttig.

Groet,

Hans

PS het lijkt erop dat je denkt dat terugleveren heel ingewikkeld is, maar dat is het niet. Gewoon omvormer aansluiten op een groep in je meterkast, en alles gaat vanzelf.
DreeZy
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 dec 2014, 18:55

Re: 12 volt @ home

Bericht door DreeZy »

Beste Dormos,

Het is de bedoeling om dit zo goedkoop mogelijk te doen. Eerst als proef project wat later kan gaan uitgroeien tot een volwassen project. Om nu gelijk een zonnepaneel installatie met omvormer in m'n huis te plaatsen vindt ik toch een beetje aan de dure kant.
Daarom wil ik eerst op 12V aan het werk
Bekijk ook mijn website http://12volt.kloppenburgweb.nl voor mijn 12volt @home

Afbeelding
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: 12 volt @ home

Bericht door kockie »

Als het probleem is dat de lampen aanblijven, kun je je ook richten op de opvoeding van man/vrouw/kinderen/ouders/bezoekers/etc. Dit kost alleen maar moeite.

Verder zou je automatische schakelaars kunnen gebruiken die na x minuten het licht uitschakelen of met bewegings- of aanwezigheidsmelders werken.

Kost weinig, grote winst. Het geld dat je dan overhoudt kun je investeren in zonnepanelen met een omvormer :)

Accu's lijken leuk, maar vergis je niet in de verliezen. Misschien kunnen een paar van de off-gridders die hier op het forum aanwezig zijn daarop reageren!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
DreeZy
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 dec 2014, 18:55

Re: 12 volt @ home

Bericht door DreeZy »

Het is deels ook de bedoeling om een deel van de lampen te vervangen door 12V leds om zodoende minder energie van de energieboer af te moeten nemen.

Maar ik ben benieuwd naar verdere reacties.
Bekijk ook mijn website http://12volt.kloppenburgweb.nl voor mijn 12volt @home

Afbeelding
Plaats reactie