Lang leve de inefficiente zelfvoorziening

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Lang leve de inefficiente zelfvoorziening

Bericht door Dutch John »

In de moderne wereld gelden steeds vaker de woorden "hoog rendement" en "efficiency" als belangrijke doelen om na te streven. Dit in contrast met de natuur, die "verspillend" is en alleen door grote getallen overleeft. Maar wat is en voelt goed? Is werken voor een loon -waar je maar een deel van over houdt- en waarvan je vervolgens voedsel uit Verwegistan koopt wel efficiënt? En op termijn houdbaar?

Hoe efficiënt is de zelfvoorziener in geval van voedsel en energie? Hoeveel sla gooit hij weg omdat ie teveel gezaaid heeft? Hoeveel aardbeien rotten aan de struik, omdat er teveel staan? Hoe vaak is het 28 graden binnen, omdat eigenlijk dat laatste houtje er niet op hoefde? Een zelfvoorziener heeft een hekel aan tekorten. Daarom heeft hij altijd overschotten. Natuurlijk deelt hij die eerst uit, maar een deel composteert of gaat "verloren".

Nou en? Welkom in de verspillende wereld van de zelfvoorziener, die alleen zuinig omgaat met de middelen die hij nodig heeft voor de reguliere maatschappij: geld, terwijl hij zijn tijd "verspilt".....

Groet,
DJ
Ps. op het moment dat bijvoorbeeld bedrijven de laatste procenten efficiency gaan oogsten, staan zij meestal aan de vooravond van een faillissement. Toch iets om over na te denken.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Lang leve de inefficiente zelfvoorziening

Bericht door OBL-Rien »

Als je de permacultuur gedachte volgt, dan is er geen afval. Wanneer er geen afval is, dan is ook een term als efficiency zeer lastig definieerbaar. Maak je een process efficiënter zodat er bv meer boontjes geproduceerd worden, dan moet eigenlijk ook onmiddellijk de vraag gesteld worden: wat veranderd er hierdoor in je systeem? Waarvan is er nu minder (of meer) en is dat een gewenst effect?

Zelfs dingen uitdrukken in tijd wordt moeilijk als je "werk" tevens je ontspanning en recuperatie is.

Hoog rendement en efficiency zijn imo termen uit een reductionistische wereldaanschouwing.

PS: In de economie en politiek is dit denken zeer verbreid: men denkt altijd dingen in hun isolement te kunnen aanpakken. Verliezen daardoor het geheel, en hun daden krijgen vaak een averechts effect.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Lang leve de inefficiente zelfvoorziening

Bericht door deleted »

Volgens mij moet je bij een begrip als efficiëntie ook het 'doel' en de 'middelen' definiëren.
De "efficiëntie" wordt dan bepaald met hoe weinig 'middelen' dat 'doel' bereikt wordt.

Dat lijkt me wel een universele omschrijving van het begrip 'efficiëntie'.

De verschillen zullen natuurlijk liggen in het gekozen/gedefinieerde 'doel' en de bijhorende 'middelen', daar verwacht ik dan ook grote verschillen met de markteconomie.

Een ander 'probleem' is dat bij de huidige definitie geen 'tijdsfactor' meespeelt.
Tijd wordt soms -zoals Rien ook al aangeeft- wel eens als (productie)middel meegeteld, maar niet als weegfactor.
Bijvoorbeeld:
Een minder 'efficiënt' proces dat zichzelf gelijktijdig kan vernieuwen kan OP DE LANGE TERMIJN wel eens efficiënter blijken dan een heel efficiënt proces dat zichzelf niet kan vernieuwen.

G
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Lang leve de inefficiente zelfvoorziening

Bericht door Anne2 »

Dutch John schreef: Hoe efficiënt is de zelfvoorziener in geval van voedsel en energie? Hoeveel sla gooit hij weg omdat ie teveel gezaaid heeft? Hoeveel aardbeien rotten aan de struik, omdat er teveel staan?
Heeft de "zelfvoorniener" geen kippen die graag een krop sla eten? En weet de zelfvoorziener niet wat hij met de overschot aan aardbeien kan doen zodat hij daar ook in de winter baat bij heeft? Heeft de zelfvoorziener geen vrienden, kennissen, familie enz die blij met zijn overvloed zijn?
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Lang leve de inefficiente zelfvoorziening

Bericht door Ingir »

Als ik op de WC zit gaat ook veel warmte verloren en toch heb ik dat nooit als verlies ervaren. Verspilling moet, verspilling doet goed. :fff
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Lang leve de inefficiente zelfvoorziening

Bericht door Dutch John »

Anne,

Een voorbeeld: onlangs hebben we pruimen ingemaakt, pruimenjam, pruimenmoes, pruimenvlaai, pruimensap, pruimenwijn, diepvriespruimen gemaakt, de overschotten delen we nog steeds uit aan buren, bezoek, familie en vrienden en de kippen zijn blij met de aangevreten pruimen. Maar ik blijf niet iedereen achterna lopen, de laatste emmers zullen wegrotten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Lang leve de inefficiente zelfvoorziening

Bericht door Ingir »

Zo inefficiënt hoeft zelfvoorziening niet te zijn. Voor de energievoorziening kunnen op eigen terrein bomen gekapt worden,waarbij stammen en dikke takken verzaagd/gekloofd worden voor de houtkachel, van de kleine takken wordt een omheining gestapeld. Vrijwel alles wordt gebruikt...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Lang leve de inefficiente zelfvoorziening

Bericht door Brit »

Het zal nooit perfect zijn, dat is nu eenmaal zo.
Ik heb ruim een jaar geleden meer dan genoeg tomaten geoogst van 8 planten die buiten stonden. Afgelopen jaar had ik er 6 neergezet in verbeterde (dacht ik!) grond en er was niet eens voldoende cherry-tomaatjes om mijn dochter er iedere dag een paar te laten snoepen en van de gewone tomaten heb ik er geen gehad. Achteraf hoor ik het overal om me heen dat het gewoon een erg slecht tomatenjaar is geweest. Als ze al groeiden, dan waren ze niet erg smakelijk.
Op zulke dingen kan je gewoon erg slecht inspelen, dus er zullen jaren zijn dat je een overvloed heb van het één en een tekort van het ander, en een jaar later is het andersom.....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Lang leve de inefficiente zelfvoorziening

Bericht door Dutch John »

Brit,

Zeer herkenbaar. Dé reden waarom bijvoorbeeld oudere generaties voor 2 jaar weckten. Bij ons komt het qua tomaten dit jaar waarschijnlijk zo uit. Door het benauwde weer staan de tomatenplanten er momenteel bladloos bij (phytophtora). Met een beetje geluk rijpt een klein deel van de tomaten bruikbaar af. Het is maar goed dat we nog een royaal overschot aan puree en ketchup van vorig jaar over hebben.

Ingir,

Zelfvoorziening hoeft niet inefficiënt te zijn. Maar het mag wel. Als je de kringlopen maar kort houdt. Liefst op kruiwagenafstand.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Lang leve de inefficiente zelfvoorziening

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:In de moderne wereld gelden steeds vaker de woorden "hoog rendement" en "efficiency" als belangrijke doelen om na te streven. Dit in contrast met de natuur, die "verspillend" is en alleen door grote getallen overleeft. Maar wat is en voelt goed? Is werken voor een loon -waar je maar een deel van over houdt- en waarvan je vervolgens voedsel uit Verwegistan koopt wel efficiënt? En op termijn houdbaar?

Hoe efficiënt is de zelfvoorziener in geval van voedsel en energie? Hoeveel sla gooit hij weg omdat ie teveel gezaaid heeft? Hoeveel aardbeien rotten aan de struik, omdat er teveel staan? Hoe vaak is het 28 graden binnen, omdat eigenlijk dat laatste houtje er niet op hoefde? Een zelfvoorziener heeft een hekel aan tekorten. Daarom heeft hij altijd overschotten. Natuurlijk deelt hij die eerst uit, maar een deel composteert of gaat "verloren".

Nou en? Welkom in de verspillende wereld van de zelfvoorziener, die alleen zuinig omgaat met de middelen die hij nodig heeft voor de reguliere maatschappij: geld, terwijl hij zijn tijd "verspilt".....

Groet,
DJ
Ps. op het moment dat bijvoorbeeld bedrijven de laatste procenten efficiency gaan oogsten, staan zij meestal aan de vooravond van een faillissement. Toch iets om over na te denken.
Een 'Steiner' noemde dat de goddelijke overschotten; dus geen probleem. Ben het daar eigenlijk wel mee eens -zolang het maar niet gesubsidiëerd wordt is het wat mij betreft oké. Wat het criterium voor subsidieren is? :mrgreen:
Het zijn snelle overschotten van de bovenste 20cm van de aarde.....de ingekochte efficiënte voeding komt -of wordt gesubsidieerd- vanuit de diepere niet regeneratieve aardlaag.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Lang leve de inefficiente zelfvoorziening

Bericht door Ingir »

Dutch John schreef:Zelfvoorziening hoeft niet inefficiënt te zijn. Maar het mag wel. Als je de kringlopen maar kort houdt. Liefst op kruiwagenafstand.
In NL zijn de eigen terreinen doorgaans niet zo groot, je mag al blij zijn als er 10 bomen op passen. Die kruiwagenafstand zal niet het probleem zijn.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Lang leve de inefficiente zelfvoorziening

Bericht door Dutch John »

Toch zijn er hele volksstammen die met een aanhangertje blad- en tuinafval naar de groenstort rijden, om daar compost terug te laden.... Voorbeeld van een kringloop die veel langer is dan nodig.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Lang leve de inefficiente zelfvoorziening

Bericht door Anne2 »

Ja dat laatste ken ik ook. Mensen hebben hier diepe tuinen maar zetten de groencontainer aan de weg (3 of 4 € per leging) en halen dan de zakken compost in het voorjaar.

Wel zonde die rottende pruimen. Helaas heb ik dit jaar geen eigen boom meer. zo zijn er denk ik heel veel mensen.
Kan je niet grotere hoeveelheden aan de mensen geven die je noemden? Als zij ook sap maken bijv heb je aardig wat nodig. En wat ik in je rijtje nog mis is pruimenchutney, is dat nog wat?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Lang leve de inefficiente zelfvoorziening

Bericht door Dutch John »

Chutney zullen we eens proberen. Achteraf valt het mee met de verspilde pruimen, omdat de vraag van derden groot bleef. Het boompje staat er inmiddels weer fris bij. Gescheurde takken zijn uitgezaagd, net als takken die op elkaar liggen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie