Stroom uit.

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Stroom uit.

Bericht door Sandman79 »

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/ar ... tten.dhtml

Strooninfrastructuurbeheerder Elia wilt in België gaan vragen wie de stroom af en toe wilt uitschakelen.
DGM
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jul 2014, 15:41

Re: Stroom uit.

Bericht door DGM »

Sandman79 schreef:http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/ar ... tten.dhtml

Strooninfrastructuurbeheerder Elia wilt in België gaan vragen wie de stroom af en toe wilt uitschakelen.
En dat is nog maar een begin.
Een slimme meter met diverse uitgangen waar de aan te sluiten stroomkringen kunnen uitgezet worden en een met afzonderlijke teller voor de geleverde zonnestroom en de afgenomen stroom met elk een afzonderlijk tarief .
Ik vraag me wel af hoeveel geproduceerde zonnestroom verloren gaat omdat de opslagcapaciteit niet toereikend is.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Stroom uit.

Bericht door Sandman79 »

yup ik woon in Genk, in de wijk waarin een uitgebreid proefproject is met slimme meters, ik heb er ook ene, de staat verder konden ze wasmachines en andere apparatuur gratis testen waarbij deze aangestuurd werden via de infrastructuurbeheerder, de mensen kregen ook een grote renault electrische auto 2 maanden ofzo op proef.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stroom uit.

Bericht door pelletpower »

En? Raakten mensen er een beetje aan gewend? Konden ze de app zo klaarzetten dat de meter op het juiste moment ging schakelen? Wel een interessante proef.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Stroom uit.

Bericht door Sandman79 »

Eigenlijk geen idee, ik ken maar 2-3 mensen in die straat, oude vrienden van me, en die doen niet mee met dit project, wat nog steeds loopt. (nieuwe staten in een oude wijk bijgezet) , bij mij op de straat ken ik wel veel volk..
DGM
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jul 2014, 15:41

Re: Stroom uit.

Bericht door DGM »

Het idee van mini-grid is gestaag aan het groeien, ook in België.
De Gentse universiteit met één van haar Hogescholen een complete minigrid in een labo geconstrueerd en daar worden continu testen uitgevoerd naar de haalbaarheid van zo een project op technisch maar ook op logistic en financieel vlak.
Het basisidee van zo een mini grid is dat een aantal woningen aangesloten worden op één centraal punt. Ze leveren en nemen allemaal stroom af. De stroom afkomstig van jouw dak kan dus ook door je buur gebruikt worden en omgekeerd.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stroom uit.

Bericht door Ingir »

DGM schreef:Het idee van mini-grid is gestaag aan het groeien, ook in België.
De Gentse universiteit met één van haar Hogescholen een complete minigrid in een labo geconstrueerd en daar worden continu testen uitgevoerd naar de haalbaarheid van zo een project op technisch maar ook op logistic en financieel vlak.
Het basisidee van zo een mini grid is dat een aantal woningen aangesloten worden op één centraal punt. Ze leveren en nemen allemaal stroom af. De stroom afkomstig van jouw dak kan dus ook door je buur gebruikt worden en omgekeerd.
Dit lijkt mij ook de toekomst: een mini-grid voor een groepje woningen (5-10), met gezamenlijke opslagcapaciteit voor zelfopgewekte stroom en 1 netaansluiting om de buffer aan te vullen tijdens zonwindloze dagen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stroom uit.

Bericht door Dutch John »

Stroom -en zeker netstroom- moet je zoveel mogelijk direct gebruiken. 100% netstroom in een accu stoppen om het even later weer te gebruiken, is zonde als er maar 85% uit komt. Bij een groep huizen is het dan interessanter om biomassa uit de nabije omgeving te gebruiken in een gasgenerator-WKKcombinatie. Wel een mannetje nodig om het geheel te bewaken en te stoken.

Kost wat, maar dan heb je ook wat. Maar of het de juiste weg is?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stroom uit.

Bericht door Ingir »

De zonnestroom/netstroom gaat ook zo veel mogelijk direct gebruikt worden, overschotten aan zonnestroom wordt opgeslagen in accu's en in de winterdag wordt netstroom voor direct gebruik ingezet. En inderdaad niet om de accu's eerst op te laden, die worden alleen opgeladen met zonnestroom.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie