verven van bijenkasten

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

verven van bijenkasten

Bericht door David86 »

Voor mijn bijen ben ik 8 raams spaarkastjes (in warmbouw) met een vaste bodem aan het maken, deze kastjes maken het "reizen" met de bijen naar de dracht gebieden ( wilg, fruit, koolzaad, etc.) makkelijker dan de logge zware 10 ramers met losse bodems.

Deze kastjes maak ik van gebruikt waaibomen en vuren hout en schilder ik wit. De eerste twee heb ik geschilderd met normale "buitenlak" op oplosmiddelen basis die ik nog had staan, het nadeel van lak vind ik het insluiten van het vocht dat uit de bijenkolonie komt en niet door de laklaag naar buiten kan. Ik zou graag een ademende witte beschermlaag gebruiken op de buitenzijde van de kasten. Zou alleen grondverf volstaan of zal ik zelf iets in elkaar moeten gaan fabrieken aan verf ?

ter illustratie:
kasten.jpg
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: verven van bijenkasten

Bericht door ritsaert snijder »

leuk bijen!
Een goede ademende beits?
kookverf (wellicht ook bij-vriendelijker)
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: verven van bijenkasten

Bericht door David86 »

tips voor een merk o.i.d. ? Ik heb totaal geen verstand van verf.
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: verven van bijenkasten

Bericht door ritsaert snijder »

kookverf zie bijdrage van Gandalf; viewtopic.php?p=60090&format=html
beits bijvoorbeeld http://www.biofa.be/nl/catalog/8-ecolog ... anzend-110.

Maar een gewone kleurbeits van de hema is ook best prima!
Tungolie is ook een optie! http://www.hout-olie.nl/contents/nl/d316_tung_olie.html
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: verven van bijenkasten

Bericht door kockie »

Totaal losstaand van je vraag: ben je nu ook al met bijen bezig? Daar zou ik wel graag wat meer van willen zien/horen. Heb er zelf namelijk ook al eens aan zitten denken.


Kun je geen -al dan niet gekookte- lijnzaad oid gebruiken?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: verven van bijenkasten

Bericht door ritsaert snijder »

Ik vind bijen ook echt heel leuk! Ik weet ook dat ik vroeger wel eens een bijenraat heb leeggezogen. Voor herhaling vatbaar.

Lijnzaadolie is meer voor binnen en Tungolie kan je ook prima buiten gebruiken.
groet!

Ritsaert
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: verven van bijenkasten

Bericht door Blijfhopen »

Ik gebruikte vroeger altijd Tencotop. Beviel prima, bleef lang zitten. Zie op de site dat Het Bijenbuis dit product nog steeds in het assortiment heeft.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: verven van bijenkasten

Bericht door Sandman79 »

Ik ga deze winter een imkerscursus volgen se :) De stad hier wil inzetten op nieuwe imkers en een collega van me is er ook mee bezig :) . toch grappig dat je ziet dat velen hier ook op een tot nu toe onaangeroerd onderwerp erg in dezelfde richting denken . :)
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: verven van bijenkasten

Bericht door David86 »

Kockie,

Heb alleen nog wat leghennen en bijen, de rest van het "vee" heb ik opgeruimd. Ik ga even kijken naar de geboden oplossingen. Thanks heren.
..
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: verven van bijenkasten

Bericht door gerard »

@David86
Op basis van dubbelgekookte tungolie, zie hier: http://www.eursa.nl/content/barend-palm-bootolie
groet,
Gerard
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: verven van bijenkasten

Bericht door jwardenier »

8 ramen , met vaste bodem , Een van mijn volken staat in het voorjaar op 3 broedkamers en een honing kamer , totaal 40 ramen ,en dan nog moet ik de bijen in de kast proppen wanneer er in gekeken moet worden .8 ramen lijkt mij erg weinig en wanneer je naar een vroege dracht wil zou je dan niet beter voor een donkere kast kiezen ,daar deze sneller warm zijn .
Op 8 ramen krijgen de bijen al gouw zwerm drift , dit valt vaak samen met de fruit dracht , vroeg veel ruimte stelt de zwerm tijdelijk uit.
In het leerboek van Ing J J Speelziek staan de kleuren waar bijen een voorkeur voor hebben , ik heb dat eens uitgetest door op de vliegplanken verschillende kleuren aan te brengen ,okergeel bleek hun favoriet te zijn, de bijen gebruikten daar de gehele vliegplank terwijl ze andere kleuren minder vonden of meden en op de vliegspleet landen .Nu heb ik betonplex kasten bruin gelakt ,een variant van de simplex .
Ook heb ik mijn bodems voorzien van ijzer[ muizen] horrengaas en een lade ,om varoa mijt te tellen en het dek kleedje kan ik vervangen door in latten gespannen ijzer horrengaas, dit om warmlopen tegen te gaan als we gaan reizen .
Gemiddeld hebben we 3 volken , ze staan op 2 10 raam s broedkamers en 1 honig kamer , als bijen hebben we een kruising Carnica
Bij dreiging van onweer wat steek lustig veder een rustige bij die goed haalt vroeg op de wilg vliegt en in de nazomer nog inzetbaar is op de heide , gr John
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: verven van bijenkasten

Bericht door David86 »

He John,

Dergelijk grote volken schijnt een redelijk moderne gewoonte te zijn. Als je de oude boeken erbij pakt spreekt men bij een volk op 10 broed en tien honing ramen al over een "erg sterk" volk. Een volk van dergelijke grootte lijkt me vele malen fijner werken dan de mega volken waar tegenwoordig mee gewerkt word.

Ik ben vooralsnog van plan om volken die meer dan twee broedkamers gaan benutten (ik heb wel stapelbare broedkamers gemaakt voor op de acht ramers) te splitsen, dat moet de zwermdrift behoorlijk in de hand houden.

Het zal naar verhouding minder honing op brengen maar daar heb ik vrede mee. (Op dezelfde manier als ik er vrede mee heb dat een blauwe haan in verhouding tot zijn voer en de tijd minder vlees op brengt dan een cornish cross, hij is makkelijker te onderhouden. Naar mijn idee is dat met deze bijen aanpak ook zo)

De kleur heb ik lang over gedacht en uiteindelijk heb ik gekozen voor wit omdat de bij mijn inziens beter is in verwarmen dan in koelen. Er van uit gaande dat de kasten een groot deel van het jaar onbeschermd in het veld staan heeft wit voor mij de voorkeur. Het zal onder bepaalde omstandigheden de bijen "tegen werken" en onder andere omstandigheden weer "mee werken"

Ik werk nu met zwarte bastaard bijen, tot op heden bevalt het goed en ik denk dat ouderwetse aanpak hun beter past dan de carnica of buckfast bijtjes.

Volgend jaar ga ik met ze aan de slag, nu wil ik ze alleen sterk laten worden en waar mogelijk nog wat kunstzwermen maken. Volgend jaar kan ik mijn theorieën gaan beproeven :)
..
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: verven van bijenkasten

Bericht door jwardenier »

David , de oude boeken hebben het inderdaad over 1 broed en 1 honing kamer , Helaas houden je collega imker geen rekening met jou .
Een groot deel werkt met bucvast De rest met Carnica of een kruising ,een enkele heeft nog de Zwarte inlandse bij, door kruis bestuiving worden onze volken ook steeds groter .
Ik ben ook ooit begonnen met spaarkasten 1 b en 1 h kamer ook heb ik wel korven gemaakt van roggestro ,maar het wordt een ingewikkelde zaak om je zwarte bij zuiver te houden ,en dan zul je ook nog met je omgeving rekening moeten houden ,de originele zwarte bij is niet erg vriendelijk zwerm graag en laat met halen .
Door de import van de Italiaanse Carnica in de jaren 50 en de bucvast in de jaren 80/90 is er van onze zwarte bij niet veel meer over en wordt het tijd voor k i om ze instaand te houden . 2 jaar terug had ik nog een origineel volk nu zijn de nakomelingen overwegend geel zwart gestreept .Door invloeden van Carnica en bucvast .
Zelfs deze bij is er bij gebaad om in het voorjaar ruimte en warmte te hebben , kunst zwermen maken kun je dan eenvoudig doen door 1 broedkamer waar de K in zit weg te zetten [losse bodem] en op de 13 e dag doppen te breken , Om ze beter te laten halen kun je net voor een dracht broed zonder bijen terug hangen in het hoofdvolk , Bij dracht in open veld opstelling zoek ik een schaduwplek op of gebruik tijdelijke overdekking b v rietmat , maar ik heb ze meestal bij huis in de bijenstal staan .
Kust zwermen maak ik in april mei om het zwermen te voorkomen al had ik dit jaar ook nog weer een bronzwerm .
Gr John
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: verven van bijenkasten

Bericht door Anne2 »

Tencotop inderdaad, de enige verf geloof ik die in hun verf geen insectendodend middel heeft zitten. Daar is in de jaren 80 of zoiets praktijk onderzoek naar gedaan. Die kon je bij iets kopen, kan niet op de naam komen, soort welkoop maar dan anders, iets wat leek op coop...dacht ik.

Voor de mensen die bijen leuk lijkt overweeg eerst goed waar je aan begint.

Je kan niet gemakkelijk op vakantie, een katten of honden oppas lukt nog wel maar een bijenoppas is een stuk lastiger. Je moet elke 10 dagen in je kast (in het seizoen), dit kost veel tijd, met 3 kasten, uren (beginnend met aankleden en je beroker aankrijgen). En 3 kasten is het minimaal zodat de kans dat er een volk de winter doorkomt wordt vergroot, en je nog eens kan samenvoegen als dat moet omdat ze te zwak zijn, enz. Het is niet zo dat ze lekker tussen de bloemen staan en zichzelf kunnen redden. (ik dacht vooraf alleen aan bijvoeren in de winter).

En woon je vrij genoeg, of heb je buren? Sommige buren zijn er bang voor, er zijn ook gemeente regels voor wat mag (soms worden ze ook op een balkon gehouden in een flat) informeer goed.

En heb je dracht genoeg het hele jaar?

Mijn bijen hadden te weinig. Ondanks in het voorjaar veel fruit en tegen een woonwijk aan waar vast wel bloemen waren. Ze vlogen hun zelfde route die ze in het voorjaar hadden geleerd, de uiterwaarden met wilgen in (eerste dracht), op mijn fruit zag ik ze niet, wel hommels. En elke zomer was er niets in de uiterwaarden of bij mij en ze vlogen blijkbaar niet een andere richting op, moest ik ze bijvoeren. (klinkt heel ongelooflijk maar was echt zo).

Ik ben dus imker geweest, ik dacht dat ik er weinig aan zou moeten doen en ging vooral voor het zelfvoorzienende, honing, was en bestuiving. En ik had er een romantische voorstelling bij, kasten te midden van bloemen.

De meeste mensen houden het geen drie jaar vol, ik was daar een van, na 2 jaar gestopt. Toen ik een allergie aan het opbouwen was (sommigen bouwen af en sommigen bouwen het op) en in een nacht met de ambulance naar het ziekenhuis moest om een nacht op de trauma-afdeling door te brengen was dat voor mij de druppel.

Mijn bijen bleven ook agressief, ondanks zachtaardige ras en vervanging koningin.

Nog steeds kriebelt het als ik erover lees, maar dan bedenk ik weer hoe het ook al weer was. Tegenwoordig halen veel volken de winter niet. En je bent veel kosten kwijt met aanschaf van al het materiaal.

Dus tip, verdiep je er eerst in, volg dan de cursus, vraag of je met een imker mag meelopen, voor je echt zelf begint. En ik denk dat je echt een liefde voor insecten moet hebben. Imkers zitten met hun kopje koffie naast de kast en maken foto's en schrijven er over, enz. Ik vond het fascinerend, kon heel soms naast de kast kijken hoe ze met stuifmeel terug kwamen, maar echt die liefde miste ik. Nou wilde ook niet helpen dat ik soms een heel rijtje angels op de kap had zitten, en ze probeerden onder mijn jack te komen, zelfs met handschoenen, neopreen manchetten enz wurmden zij zich er nog in. Alleen als ik in de kast ging, niet als ik ernaast zat natuurlijk.

Ik werkte met natuurbouw, probeerde zo bijvriendelijk te werken.

Mijn opbrengst in die 2 jaar was 14 potjes honing. Daar heb ik heel veel geld voor betaald en heel veel uren in gestoken.

Misschien dat ik ooit een imker een plek geef in ruil voor wat potjes, zoiets kan natuurlijk ook.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: verven van bijenkasten

Bericht door David86 »

Ik voel me geroepen om een lichte nuance aan te brengen in deze draad.

Qua kosten, ik heb twee volken en mijn eerste kast gekregen van andere imkers. Mijn bijenpak is een krijgertje dat wat opgefrist en gerepareerd is. Handgereedschap, een pijp, kast beitel en veger kostte net geen vijf tientjes. Daarnaast was ik nog een paar tientjes kwijt aan bijen tabak, handschoenen, een monnikskap, afstandsrepen en raampjes.

Als je het gereedschap heb is het maken van kasten goed te doen, het gebruikte hout bepaald dan de prijs dus dat is nogal variabel.

Bijen steken onder invloed van stress, net als een paard, koe, hond, kat, mens etc. Erg agressief kan worden onder invloed van stress.

Een volk dat weinig dracht heeft en elke tien dagen de kast een uur open heeft waarbij hun hele huishouden even onderste boven getrokken word, waarbij onvermijdelijk wat collega's de verdrukkingsdood sterven ondervind voldoende stress om erg lelijk te gaan doen. (Ik zou er zelf ook behoorlijk steeklustig van worden)

Wellicht was het beter geweest de bijen niet te voeren maar weg te brengen naar een beter dracht gebied en hen daar even met rust te laten

Ik ben nog maar eens gestoken en dat was bij de bijen van een iets te rauwe andere imker.

Het werken met (bastaard) bijen heeft in mijn beleving veel weg van werken met "hete" paarden of bange honden. Kalm doch snel en zorgvuldig werken lijkt ze het meest te bevallen. Zo ook pas je de werkzaamheden aan op hun gesteldheid. Een gestrest paard kalmeer je ook alvorens iets van hem te vragen, een hond ook... een bij laat je dan beter even met rust denk ik... wel jammer van onze planning maar daar hebben dieren geen boodschap aan.

Maar er zijn honden en er zijn katten mensen, er zijn koeie en er zijn paarden mensen. Zo zal het denk ik ook met bijen zijn, hoewel ik de tegenhanger van de bijen man even niet weet
..
Plaats reactie