verven van bijenkasten

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: verven van bijenkasten

Bericht door jwardenier »

Anne , het is goed als een beginnend imker met een ervaren mee loopt, ervaren wil ik me zelf niet noemen maar een beginneling ben ik ook weer niet , nog een paar jaar en dan hebben we 40 jaar bijen .Altijd 2 a 3 volken ,de opbrengst is verschillend maar we hebben wel een 20 kg of meer per volk geslingerd . Ik ben begonnen met imkercursus mag me zelf gediplomeerd imker noemen ,het eerste volkje heb ik gekregen de kast had ik zelf gemaakt van sloophout .De Leeraar was een van de oude stempel en heeft ons geleerd om zonder kap en handschoenen te werken ,dit heb ik trouw de eerste jaren gedaan totdat ik behoorlijk gestoken werd tijdens onweer, toen een kap en handschoenen gekocht . Inmiddels heb ik een stal en slinger ,deze heb ik in de loop der jaren gekocht van de opbrengst van de honing .
Elk jaar geef ik een zwerm weg aan een beginner die dan tevens hier de gereedschappen kunnen lenen .
De bijen bijvoeren doe ik wanneer er geen dracht is en als winter voer ,een collega red het al enkele jaren zonder en heeft desondanks genoeg honing .Een kanarie moet verzorging hebben als je op vakantie moet , ik hoef niet zo nodig maar elke 10 dagen in de bijen kijken lijkt mij wat vreemd ,het is nu ook al meer dan 6 weken geleden dat ik onder de deksels gekeken heb .
In de zon naast de bijen een boek schrijven is wel een heel romantici idee, het boeren werk gaat elke dag aan en er zijn ook andere dingen te doen . Bijen houden vraagt echt niet veel tijd ,bij zwermneigingen moet je even alert zijn verder red de bij zich wel .
De ziektes zijn er om te overwinnen ,veel nieuwe raat en op tijd varowa bestrijden, dat jij een allergie voor het bijen gif hebt is erg jammer .Het jeukt bij mij een beetje als ik al eens gestoken wordt en ben dan ook gelijk weer alert ben ik te druk ruik ik naar zweet heb ik een geurtje op .De bijen herkennen mij maar vreemde geurtje houden ze niet van.Op koolzaad zijn ze ook wat actiever maar door de regel zijn bijen geen steek lustige dieren,ze verdedigen zich wel en als ik tussen mijn vingers in het werk een bij plet, kan het diertje dit mij alleen maar kenbaar maken door hevig zoemen ,luister ik niet ja dan steekt zij .Logisch toch.
Dat jou bijen steeds de zelfde richting op vlogen lijkt raadselachtig , het is bekend dat ze 3 km hemelsbreed vliegen en speur bijen steeds weer nieuwe nectar zoeken en dit door middel van dansen aan de andere bijen vertellen .
We hebben wel mee gemaakt dat ze op de leger basis zoetigheid uit half lege honing potten haalden waar door we American vuilbroed in de volken kregen , maar wat jij schrijft is mij onbekend . Liefde voor insecten , het lijkt mij dat een ieder dit zou moeten hebben ,als ik een vlindertje zie bv het heide blauwtje dan is dat toch genieten , een mug in de slaapkamer plet ik ook ,een spin schuif ik vaak in een leeg luciferdoosje zodat dit diertje buiten veder kan leven . Wespen vind ik weer minder en die ruim ik bij overlast graag op .
Het is leven en laten leven ,maar dit geld voor alles .
David, je had het ook al mooi verwoord. Ik gebruik in plaats van tabak en naast tabak een kruidenmengsel en ook eierdoosjes om te roken in vulkaan beroker ,datapijp alleen tabak of kruidenmengsel . Gr John
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: verven van bijenkasten

Bericht door Anne2 »

Wat ik beoogde is de andere kant van bijen houden vertellen. Als de meeste mensen binnen 3 jaar stoppen is dat iets om bij stil te staan.

Ik had een beginnerscursus gevolgd. Biologisch dynamische bijenhouden lezingen gevolgd, las heel veel op het bijenforum, een bijenziektencursus gevolgd (heb alle behandelingen altijd gedaan, kost ook tijd en is aan bepaalde tijd gebonden)en een koninginnenteelt cursus. Ik werkte tijdens cursussen ook zonder kap en handschoenen, in mijn eigen volken kon dat echt niet. Ik had ook verschillende boeken die ik las, ook Speelziek ja.

Ja ik had ze kunnen vervoeren naar een betere drachtplek, echter was er genoeg in de omgeving binnen 3 km, mijn buurvrouw hield bijv ook bijen. Ik weet niet waarom ze niet verder vlogen. Kan het alleen verklaren als dat er in het voorjaar overvloedig uit 1 richting te halen viel en een andere kant was een brede rivier die viel ook af misschien, dan bleef er 1 goede richting over en die kozen ze niet. Ook in het voorjaar waren ze agressief. En een kast een uur open laten deed ik natuurlijk ook niet. Ik was altijd al een tijd bezig die beroker aan te krijgen, aankleden, ook aantekeningen doornemen en maken, enz...

Ik had mijn materiaal voor een deel ook gekregen, hele oude kasten, ramen met wasmotlarven, die heb ik dagen lang opgeknapt. Maar ik moest toch ook nog jack, beroker, enz kopen, dit kan als starterset. Ik heb heel veel uren besteed aan het opknappen en heb het voor dezelfde kosten die ik heb gemaakt weer kunnen verkopen, maar nu zag het er heel goed uit.

Ik stelde het ook uit in de kast werken, maar heb daardoor ook wel een zwerm verloren.

Ik woon nu in een omgeving waar regelmatig iets over de vereniging in de krant staat. Dan kriebelt het nog steeds. Dan moet ik mijzelf echt voorhouden hoe het voor mij was. Ik had er zo genoeg van dat ik alle boeken e.d. weg heb gedaan, definitief....

Het enige wat ik aan wil geven is dat iemand goed moet weten waar je aan begint. Het is jammer zo veel geld uit te geven en binnen 3 jaar te stoppen. Tijdens de cursus lijkt het nog steeds leuk en heel boeiend, maar vraag of je mee mag lopen met iemand.

Ik heb het wel gemist dat ik niet met een mentor mee kon lopen, diverse keren gevraagd binnen de vereniging, aan cursusleider, er waren nauwelijks bijeenkomsten. Ik was ook de enige binnen de vereniging die met natuurbouw werkte. (waarbij je de bijen zelf raat laat maken ipv voorgeprint kunstraat. Vond de lezing van Wim Grastek hierover zeer de moeite waard!

Ik had dan ook nog het geluk dat mijn volken de winter door kwamen. Een medecursist begon elk jaar weer opnieuw, ook niet motiverend.

Mijn advies is dus begin niet zomaar.

Kippen zijn een stuk gemakkelijker.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: verven van bijenkasten

Bericht door jwardenier »

Erg jammer dat het zo is gegaan , ik had je graag geholpen al werk ik dan niet b d en zonder natuurbouw .
Door ervaring er achter gekomen dat dit het niet is .
Al laat ik de bijen wel altijd een paar h k ramen in natuurbouw zelf bouwen.
Ik heb ook bijen gehouden in korven .Heb verschillende kast typen uitgeprobeerd en ben uitgekomen bij wat ik nu heb .
Simplex kasten met varowa bodem 2 br kamers en 1 h kamer , in het voorjaar groter .
Door selectie goedmoedige volken , tenzij je daar met de klompen doorgaat natuurlijk .
Dat er veel binnen 3 jaar stoppen wist ik niet , de genen die ik op weg geholpen heb houden nu nog bijen
Ik ben bewust geen lid van een vereniging en ga lekker mijn eigen weg .
Natuurlijk is het goed dat je de andere kant ook belicht , bijen houden kost tijd ze ,kunnen steken, gereedschappen zijn duur in aanschaf en een allergie moet je echt niet hebben .Ik vind ze wel een onmisbare schakel in het zelfvoorzienend proberen te zijn , honing, was bevruchting en gewoon eens lekker met de bijen naar de heide reizen en op een eenzame plaats genieten van een pracht paarse wereld.
Ik hoop dat je meer geluk hebt met het houden van kippen ,al heb ik die ook en weet ik dat het hiermee ook goed mis kan gaan .
Gr John
Plaats reactie