Emballage

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Emballage

Bericht door Dutch John »

Hebben wij dat nou alleen, of zijn er meer zelfredzamen die steeds meer emballage krijgen? Wij geven de voorkeur aan bewaren in glas:
-weckflessen
-beugelflessen en beugelpotten
-Hakpotjes
-koffiemelkflessen
-wijnflessen (die met kurk)

Bakproducten, kippenvoer en bijvoorbeeld gedroogde appels:
-plastic emmers.

Voor de wijn- en bierbereiding:
-plastic emmers
-glazen gistflessen (als ik het rijtje zie staan, denk ik wel eens: wat overdreven. Toch waren ze alle gevuld afgelopen herfst....)

Diepvries:
-steeds minder zakjes
-steeds meer herbruikbare bakjes, zoals die van de Chinees.

Wat gebruiken jullie?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Emballage

Bericht door kockie »

Ik wil mezelf niet onder de zelfredzamen scharen, maar herken de verzamelwoede van potjes, flesjes en bakjes die te hergebruiken zijn. Op m'n werk worden de koffiemelkflesjes verzameld voor mij(zelf hebben we ze niet; ik drink geen koffie en de missus drinkt 'm zwart) Heb de eerste gevuld met vlierbloesemsiroop. Hoop dat de augurken dit jaar wel lukken; vorig jaar was de oogst niet de moeite waard. Ik heb echt een enorme verzameling augurkenpotten staan. Ongelofelijk dat ze die dingen voor dat geld in een pot kunnen stoppen. Als ik de pot los koop ben ik al zoveel kwijt.
Voor emmers en zo heb ik nog geen bron;moet toch eens op zoek.

(nu weet ik wel dat mijn totale verzamelwoede veel te groot is....)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Emballage

Bericht door jwardenier »

Hier staat ook het een en ander , bier flessen , weck flessen , stop flessen , jutte zakken voor graan .
we hebben een koele kamer gemaakt met stellingen , hier hangt o a ham spek .
siropen sap honing zeep en wijn op de stelling . vlees in diepvries gaat in vacuüm zakjes .
Bonen in het zout en zuurkool staan in stenen potten met waterslot .
en het gekke is het wordt steeds meer , gr John
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Emballage

Bericht door Lieve »

Als ik emmers nodig heb, stop ik aan een frituurtent, die hebben emmers van mayonaise en dergelijke.
In grote winkelstraten kan je zo ook kapstokken meenemen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Emballage

Bericht door Dutch John »

jwardenier schreef:en het gekke is het wordt steeds meer
O gelukkig, hebben wij niet alleen... Ik was nog vergeten: 1.500 en 200 liter vaten voor regenwateropslag. Kunststof jerrycans voor melktransport.

Rvs schalen en bakjes voor aardbeien- en frambozenpluk. Steeds meer Tupperware rommel vervangen we door rvs en emaille. Levenslange garantie is natuurlijk mooi van Tupperware, maar de weekmakers gaan er een keer uit. Rvs slijt niet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Emballage

Bericht door Paide »

Ooit begon ik met een plank in een kast voor de brouwspullen.
Toen kwam er een plank bij, en toen wat grote dingen ernaast die er niet in paste.
Vervolgens de hele kast, nog een paar dingen erop en nog wat er naast.
Toen de tweede kinderkamer moest komen alles naar de garage verplaatst: twee kasten en een stellingrek.
Nu, twee kasten, stellingrek, en de moutzakken opgestapeld ervoor, incourante spullen in twee dozen op zolder.

Een hoekje in de kelder voor het bier zelf
Een kastje in de kelder en een plank
geklaag dat het eten niet meer in de kelder paste: smeerput omgebouwd tot bierkelder
Nu, bierkelder, plus een hoekje in de gewone kelder voor de grijpvoorraad...

:fff
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Emballage

Bericht door Dutch John »

Bijna vergeten: houten poterkistjes voor de piepers en het bewaarfruit. Nooit kunststof gebruiken. Plastic heeft de neiging condens aan te trekken (wij bewaren de appels onder een afdak) en op de contactvlakken ontwijkt dat niet door capillaire werking. Rot is het gevolg. Houten veilingkistjes kunnen natuurlijk ook, maar zeker voor het fruit geven we de voorkeur een enkele laag per kistje. Daarvoor zijn poterkistjes perfect.
Eerste kistje is alweer gevuld met vroege elleper.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie