Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door OBL-Rien »

Ik ben nu sinds begin dit jaar zzp-er.
Wellicht ben ik niet typisch voor alle zzp-ers, want ik verkeer in de redelijk riante positie mijn werk te kunnen kiezen. I.e. ik hoef niet het hele jar te werken om in mijn levensonderhoud te kunnen voorzien.

Wat me echter opgevallen is is mijn veranderde instelling tov van consumptie. Ik reken consumptie niet langer in geld, maar in "maanden werken". Een andere auto? hoe lang moet ik daarvoor werken? 5 maanden? (tweedehandsje!!) WTF!, ik hoef ineens geen andere auto meer. Die 5 maanden breng ik veel liever thuis door bij mijn gezien (en in de vrije natuur)
Datzelfde geld voor zo ongeveer elke andere consumptie en investering. Meer zonnepanelen? hmm, zou wel willen, maar daarvoor een maand lang aan de slag gaan? wat kan ik in die maand anders doen dat mij wellicht hetzelfde (aan besparing) opbrengt?

Door af te zien van een vaste baan met een maandelijks terugkerende afkoopsom veranderde mijn relatie tot geld en consumptie enorm. Ik denk niet dat ik tot deze zienswijze zou zijn gekomen door in een baan te blijven zitten.

Het proberen waard imo.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door kockie »

Ha, deze opmerkingen heb ik al eens gehoord van iemand die helemaal voor zichzelf is begonnen. Hangt hier ook wel eens op het forum rond en is jaren geleden al gestopt met werken voor een ander (behalve dan voor zijn vrouw). Mooi om te zien dat een ander op vergelijkbare wijze aan zo'n inzicht komt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Dutch John »

Rien, is het niet zo dat je nu meer bewust bent van inkomsten en uitgaven? Volgens mij hoef je daar niet per sé een zelfstandige voor te zijn. Het zit in je en het komt er vroeg of laat een keer uit. Jij hebt nu je trigger-point gehad. Bij anderen duurt het wat langer en sommigen snappen het als kind al.

Welkom.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Tim »

Hey,

Dit geldt alleen als je werk kan uitkiezen. Maar wat als die uitgekozen klant besluit niet te betalen? Waar je na 30dagen een smoes krijgt en na 60 dagen wachten ben je inmiddels 90 dagen voor Jan doedel aan het werk. Dit is momenteel een erg reëel scenario.

De afweging dingen wel of niet te kopen (en daarvoor dan niet te hoeven werken) gaat alleen op als je geen hypotheek meer hebt. Zolang je een schuld hebt zul je toch eerst alles moeten aflossen, wil je losjes gaan leven.

Ik ben 3jr zelfstandig geweest en heb alleen het eerste jaar wat inkomen stress gehad. Daarna was het stabiel, maar lulligheden om rekeningen (en daardoor niet betalen) was m'n grootste frustratie.

Ik heb alles wat overbleef afgelost en heb daar geen ene euri spijt van. Alles wat je uitgeeft moet je verdienen, of het nu zzp is of niet.

Tim
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door OBL-Rien »

DJ, dat klopt het gaat om de bewustwording. Ik had daarvoor deze gewaarwording nodig, misschien kunnen het andere ook zonder. Misschien zet mijn post deze mensen juist tot nadenken aan! :fff

Mijn "probleem" met een vaste baan is dat de koppeling tussen werk en geld na de eerste paar salaris betalingen langzaam maar zeker verdween. Ik deed mijn werk altijd zo goed mogelijk, dat zit nu eenmaal in mijn aard. Maar de relatie met het bedrag dat iedere maand werd overgemaakt was geheel verloren gegaan. Niet in het minst omdat er aan een baan vaak nog andere secundaire zaken vastzitten die de emotie van de betaling gaan overheersen. (Zowel in positieve als negatieve zin)

Nu ik zelfstandig ben zit ik heel anders in mijn vak. Als ik nu werk dan heb ik daarbij veel meer dan voorheen de gewaarwording dat ik een waarde moet leveren aan de klant. Dat heeft op zijn beurt er voor gezorgd dat ik me zeer bewust ben geworden van de (niet zo) maandelijkse betaling. En dat heeft er voor gezorgd dat ik nu uitgaven vooral bekijk als "hoe lang moet ik daar mijzelf voor verkopen". Dit process duurde een paar maanden, maar nu zie ik alles door deze bril.

Tim, niet, slecht of laat betalende klanten, ja dat is een probleem. Tot nog toe heb ik wel eens lang op mijn geld moeten wachten, maar uiteindelijk is het altijd nog gekomen. Overigens ben ik zeer zeker dat ik niet door zou gaan met werken wanneer de betalingsachterstand groter dan 60 dagen wordt. Is nog niet voorgekomen. Wel maakt dit ook duidelijk dat een reserve van een half tot 1 jaar levensonderhoud een noodzaak is.

Het is zeker niet allemaal gemakkelijk, een een paar slechte nachten heb ik ook wel gehad. Maar over het geheel genomen is de ervaring duidelijk positief. Als er mensen aan het overwegen zijn: doen! (ik heb er veel te lang mee gewacht) - je kunt altijd nog weer terug loondienst in...
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door benthuis »

Rien, ik heb een hele tijd geZZPert, aantal jaar in loondienst, iets er tussen in en nu al weer een tijd een reguliere baan.
Ik ben het helemaal met je eens, dat als je geld niet regelmatig binnenstroomt, je een duidelijk verband ervaart tussen arbeid en de financiele beloning daarvan. Maar dat is bij mij niet verandert in loondienst... Het blijft steeds een afweging, wat doe ik met mn tijd en compenseren de financien voor de "verloren" tijd.

Van ZZPer terug naar loonslaaf is lastiger dan je denkt... Je bent erg gefocused op rendement, dat is soms ver te zoeken in loondienst. Lukt me nog niet altijd hier rustig onder te blijven.

Wil je plezier niet bederven, maar toen ik mn onderbeen verbrijzelde (lekker spelen met de kinderen) had ik toch een serieus probleem!
Heeft me net de kop niet gekost... Verzekeren zoals je dat bent in een loonconstructie is onmogelijk (ik verzekerde het minimale idd door te sparen) Kan me herinneren dat ik op een moment zat te janken in de dakgoot (bij een klant die niks betaalde omdat de klus te veel vertraging had opgelopen) met een poot nog in het gips en verrekend van de pijn!

Ben na een behoorlijke twijfel periode net overgestapt van de softe zorg sector naar de harde wereld van de techniek. In de zorg is geld iets abstracts dat de cluster manager beheert. Nu ben ik weer verantwoordelijk voor de centen van een bedrijf...3,5 dag loonslaaf, riante financiële beloning, 3,5 dag voor mn eigen baas :mrgreen:. Dit evenwicht zou ik langzaam willen verleggen..Met een hypotheek zal dit iig nog een tijdje zo blijven.

Hmm, niet een heel samenhangend verhaal, maar ik had behoorlijke jeuk van je verhaal Rien! Snap dat je jouw gevoel deelt, maar voelt voor mij erg kort door de bocht.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door OBL-Rien »

Sorry voor je ongeluk, zoiets is naja, .. it sucks. Geen ander woord voor.

Maar dat verandert m'n verhaal niet. De samenhang tijd/loon/consumptie is er een die in de huidige maatschappij voor -tig procent van de bevolking verloren is gegaan. Dat is imo jammer.

Natuurlijk is ieder geval uniek, en zelfstandig is niet voor iedereen de beste oplossing. Met name de financiële risico's moeten goed overwogen worden. In mijn geval denk ik dat die beheersbaar zijn (6-sigma uitgesloten). Volledige zekerheid bestaat niet, ook niet in loondienst. Ik neem graag iets meer onzekerheid in ruil voor veel meer vrijheid en een bewuster leven.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Pietje »

Er is nog een groot verschil met ZZP en loondienst. Een (vaste) baan zet een groot hek om wat je mag/wil doen. Een groot gedeelte van wat je moet doen, is niet wat je wilt. En je kan niet even wat anders gaan doen...

Als ZZP-er heb je die vrijheid wel. Al moet je die durven nemen, want onze opvoeding (educatie :roll: ) heeft ons niet geleerd te zoeken naar onze talenten, dromen etc. en al helemaal niet hoe je die kan verwezenlijken. (Dat zou pas educatie zijn, toch!? 8) )

Als Back-up kan je je niet fatsoenlijk verzekeren. Verzekeraars en fatsoenlijk gaan nu eenmaal niet samen. Dus je moet het zelf doen (jaarsalaris in een sok is een prima investering), lage vaste kosten, en anders zijn er ook broodfondsen. (http://www.broodfonds.nl/).

Facturen die niet betaald worden: waar onvrede is, zijn twee partijen schuldig. Fix it, and go on. Let wel: ZZP is wat anders dan een loonslaaf die zelfstandig is. ZZP-er is ondernemer, dat is toch meer dan alleen werken.

Ik heb de verschuiving van perspectief van Rien ook ervaren, en kan het met hem eens zijn dat je daar heel gelukkig van wordt. Met 2,5 dag werk kan ik prima een gezinnetje onderhouden, en heb tijd genoeg voor leuke andere dingen.

Loondiensters zijn schapen, en die mekkeren.... :lol: Een heerlijk verhaal over loondienst, pensioen, onderwijs en schapen. Vooral schapen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Tim »

Heren,

Ik snap dat jullie het zo prediken, maar een zzp'r moet ook werken. En als je een (vaste) baan hebt die je niet geheel leuk vind, dan zoek je toch een andere die wel bij je past?

Vraag: Vinden jullie je administratie leuk? Vooral die aan het einde van het kwartaal is zo lekker.... Toch doe je hem!

Ik bedoel maar, alles is relatief. De ondernemer moet ondernemen, de loon "slaaf" moet z'n werk doen.

Beide keren ben je slaaf, voor jezelf of voor een baas.

Tim
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door pelletpower »

Klopt, toch sta je als kleine zelfstandige dichterbij waar je geld vandaan komt.

De kunst is de juiste klanten om je heen te verzamelen, die niet teveel mekkeren. Een voorbeeld: vroeger wilde een aannemer(s) nog wel eens moeilijk doen over de laatste termijn. Als je van tevoren weet dat dat lastig gaat worden, tel dat er van tevoren bij. Als er gemekkert wordt loop je weg want er is al betaald. Gelukkig is dat nu niet meer zo. De aannemers die nu iets bestellen zijn 100% correct. (In het voorbeeld zat er nog een stroman tussen, nu doe ik direct zaken). Moet je een beetje geluk mee hebben Tim, dat groeit zo in de jaren, want het is wel zoals Pietje stelt.
Vorige week heb ik een karwei niet teruggebeld omdat ze een aantal jaren moeilijk deden en ik wat heb moeten crediteren (zat ook weer iemand tussen). Daar hebben ze laten zien hoe de gang van zaken is. Nu wil ik er niet voor werken. Werk zat voorlopig.

Wat nou jammer is, is dat ik aan het einde van mijn geld toch nog een stuk maand overhoud. Dat gedeelte kan ik niet onderschrijven en ben bang dat ik het nooit leer.

Voor de rest kan ik het alleen maar aanmoedigen om zelfstandig te worden. En dan wel als ondernemer en niet in verkapte loondienst.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Dutch John »

De overtreffende trap komt als je financieel los bent van het oude systeem. Gaandeweg wordt werken voor geld dan ordinair. Je schept genoegen door je tijd te ruilen voor andermans tijd of goederen. Of je geeft je tijd weg, omdat je het iemand gunt. Het verbindt, in tegenstelling tot werken voor geld dat als een hek werkt: tot hier en niet verder.
Ik weet het, klinkt soft en wazig en in m'n neo-liberale tijd zou ik ook achter m'n oren gekrabt hebben.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Tim »

pelletpower schreef:Wat nou jammer is, is dat ik aan het einde van mijn geld toch nog een stuk maand overhoud. Dat gedeelte kan ik niet onderschrijven en ben bang dat ik het nooit leer.
Dat had ik het eerste jaar ook. Ik had geen idee waar het bleef, al kwam er genoeg binnen. Toen heb ik een aparte rekening geopend en ben automatisch een maandelijks bedrag gaan storten. Het "in de min staan" laten verwijderen en m'n ega duidelijk gemaakt dat: op = op.

Dat heb ik in het begin niet geheel kunnen volhouden, maar ze (zij doet de boekhouding) doet een aantal jaren later nog steeds met hetzelfde. Ondanks de crisis en inflatie.

Ik kan je vertellen dat ik het jaar erop, na de jaaraangifte, ook aan een oude G-Klasse heb gedacht :wink:. 3 tellen langer nagedacht en afgeboekt richting bank.
pelletpower schreef:Voor de rest kan ik het alleen maar aanmoedigen om zelfstandig te worden. En dan wel als ondernemer en niet in verkapte loondienst.
Maakt het wat uit? De euro ziet er hetzelfde uit.

Tim
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door pelletpower »

He Tim, ja de G is er nog. Als er nog iemand is die beweert dat een oldtimer goedkoop te rijden is dan verklaar ik em voor gek. Maar de ppo installatie is nagenoeg klaar en tuft lekker. De auto is omgekeurd naar grijs en de 6-cyl staat nu op kenteken. Nu nog een variabele turbo om bij de 2000 toeren een beetje koppel te hebben dan is ie klaar. Op de koets na dan.......Maar ja een hobby mag geld kosten.

Verder is niet iedere zzp er ook ondernemer. Als ie week in week uit voor dezelfde opdrachtgever werkt, noem ik dat niet ondernemen. Dan heb je iets meer inkomsten, maar als je zoiets als Benthuis overkomt wordt het echt huilen. Loondienst zou dan iets zijn waar ik voor zou kiezen. Nu maken we toch de meest uiteenlopende installaties op luchtgebied. Je klanten tevreden houden en nieuwe dingen ontwikkelen is toch onbetaalbaar. En wat dat laatste betreft: het boeit niet wat er binnenkomt, het enige dat interessant is wat eruitgaat. De huishoudportomonnee is ook al jaren hetzelfde en dat lukt wonderwel met nu 3 extra mondjes. Dat is ook het probleem niet, het is meer zakelijk waar ik me blijf verbazen waar het blijft. Maar ach, sommige mensen leren het nooit, daar heb ik me bij neergelegd. Het wordt elke maand toch gefixed. Niet middels krediet, want die zijn inmiddels de deur uit. De besparingen die we doorgevoerd hebben de afgelopen jaren wil ik nu storten op een spaarrekening. En er zijn maanden dat dat niet lukt, erg frustrerend. Des te meer omdat we goed draaien. Typisch geval van te grote broek denk ik weleens. De enige oplossing is consuminderen en daar ben ik redelijk fel op. Als ik mijn financieel plan kan volgen dan zijn we over 20 jaar hypotheekvrij. Jammer dat we dan boven de 60 zijn. Niet echt bemoedigend dus.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door OBL-Rien »

Yup, hypotheekvrij en geen schulden dat is de key voor succes.
Any success really...

Hoe we (als maatschappij) dat ooit konden vergeten...
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Dutch John »

Omdat we overal een prijs op plakken en die collectief accepteren, zonder de actuele waarde te kennen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie