Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door OBL-Rien »

Ik ben nu sinds begin dit jaar zzp-er.
Wellicht ben ik niet typisch voor alle zzp-ers, want ik verkeer in de redelijk riante positie mijn werk te kunnen kiezen. I.e. ik hoef niet het hele jar te werken om in mijn levensonderhoud te kunnen voorzien.

Wat me echter opgevallen is is mijn veranderde instelling tov van consumptie. Ik reken consumptie niet langer in geld, maar in "maanden werken". Een andere auto? hoe lang moet ik daarvoor werken? 5 maanden? (tweedehandsje!!) WTF!, ik hoef ineens geen andere auto meer. Die 5 maanden breng ik veel liever thuis door bij mijn gezien (en in de vrije natuur)
Datzelfde geld voor zo ongeveer elke andere consumptie en investering. Meer zonnepanelen? hmm, zou wel willen, maar daarvoor een maand lang aan de slag gaan? wat kan ik in die maand anders doen dat mij wellicht hetzelfde (aan besparing) opbrengt?

Door af te zien van een vaste baan met een maandelijks terugkerende afkoopsom veranderde mijn relatie tot geld en consumptie enorm. Ik denk niet dat ik tot deze zienswijze zou zijn gekomen door in een baan te blijven zitten.

Het proberen waard imo.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door kockie »