Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door Dutch John »

Als je de potentiële energie van fossiel vergelijkt met menselijke arbeid, dan is de eerste spotgoedkoop. Nu is de band tussen alleen fossiel en alleen spierkracht behoorlijk breed. Door meer na te denken over specifiek gebruik is een behoorlijke slag te slaan in je fossiele verbruik. Twee voorbeelden wat je met een liter benzine kunt doen: 10 à 20 kilometer auto rijden of 5 bomen vellen en afkorten. Dat rijden kan ook per fiets. Kost je weinig tijd en inspanning. Met die vijf bomen is het een ander verhaal....

Door hiermee bezig te blijven en kritisch elk verbruik globaal te becijferen, ga je je leefpatroon als vanzelf aanpassen door steeds selectiever en efficiënter om te gaan met onze fossiele erfenis. Ik fiets bijvoorbeeld tegenwoordig 16 kilometer voor een Chinese afhaalmaaltijd, omdat ik ooit het tasje voedsel naast 1,5 liter diesel gezet heb. Pas dan zie en besef je de waanzin.... Nu maar niet teveel nadenken over het feit dat ik op deze manier slechts een derde van de totale hoeveelheid fossiele input in het voedsel bespaar......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door Pietje »

Ik kreeg een keer commentaar dat ik met de bladblazer de snippers uit de aanhanger blaas. (bladblazer 10 seconden aan). "Jij die zo eco bent...".

Maar het gebruik van fossiel voor die dingen die je echte fysieke arbeid besparen vind ik heel goed bestede brandstof. Hetzelfde geldt voor kleine machines, zoals minigravers en rupsdumpers. Maar zodra de machines groter worden, ga je dingen doen die je anders niet of niet snel zou doen. Je doet ze dus omdat het met gebruik van brandstoffen opeens wel kan.

Een interessante afweging, elke keer weer...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door Dutch John »

Niet helemaal met je eens, Pietje. Je moet ook overdenken of het werk zelf nuttig is. Een bladblazer ipv een hark gebruiken om een perkje schoon te maken, kan een overdachte afweging zijn. Maar het perkje bladvrij maken is een vrij onzinnige bezigheid. Het is zelfs beter voor de planten om het blad te laten liggen. En kom op, hoeveel tijd kost het om die snippers uit een aanhanger te vegen. Een minuut? Zelfs bij het fenomeen snippers kunnen controverse gedachten opspelen.

Persoonlijk vind ik de bladblazer naast de bosmaaier de meest onnutte uitvinding van de laatste jaren. Ze voegen weinig toe, maken herrie, trillen, stinken en vragen veel onderhoud. Ouwelullengereedschap, net als de midlifecrisistractor. Ik heb tegenwoordig medelijden met volwassen kerels die hobbelend op een kindertrekkertje hun gazon maaien. Weinig stoer. Ze moesten zichzelf eens zien.

De meeste van dergelijke machines bestaan slechts bij de gratie van goedkope grondstoffen en dure arbeid of schaarse vrije tijd. Terwijl het op veel plekken op de wereld nog steeds andersom is. En in de westerse wereld tot voor 50 jaar geleden ook.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door Pietje »

:lol:
Het voordeel van een bladblazer is dat alle snippers uit alle kieren en gaten van mijn antieke aanhanger verdwijnen; daar kan geen bezem tegenop. Maar verder ga ik met je mee :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door Tim »

Pietje,

Ik laat ze gewoon liggen, met een beetje geluk veegt lenemans ze eruit. Ik vind het nadeel van een bosmaaier/bladblazert vooral dat je hem moet kopen en het een k#t ding is in de schuur, blijft nooit staan. Ik heb van de buurman net zo'n blaasmotor gekregen, de waaier was versleten.

Bladblazer heb ik niet, de e-kantjesmaaier geef ik dit jaar weg. Ga de randen wel afsnijden, effectiever en sneller.

Weten jullie hoe zo'n mes heet waarmee vroeger de zijkant van de sloot werd afgesneden?

Tim
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door frans »

Tim schreef: Bladblazer heb ik niet, de e-kantjesmaaier geef ik dit jaar weg. Ga de randen wel afsnijden, effectiever en sneller.
Tim
ff wat oudijzer aan elkaar.
Door de schuine kant werkt het makkelijk.
kantjesteker1.JPG
kantjesteker1.JPG (31.52 KiB) 12320 keer bekeken
kantjesteker2.JPG
kantjesteker2.JPG (30.92 KiB) 12320 keer bekeken
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door Tim »

Frans,

Ik heb al wat rvs rommel liggen :geek:

Btw: Snapt die haan niet wat dat ding in z'n nek doet? Of is ie brutaal?

Tim
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door frans »

Hmm...
Poos geleden 4 jonge kippen "tegen de leg" gekocht..
Volgens mij kraaien er nu al 3 van....
Heb nog niet de zin bijelkaar geraapt, misschien is dit wel een teken...
Zal t.z.t. aan je denken Tim.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door Pietje »

Dutch John schreef:Ik fiets bijvoorbeeld tegenwoordig 16 kilometer voor een Chinese afhaalmaaltijd, omdat ik ooit het tasje voedsel naast 1,5 liter diesel gezet heb. Pas dan zie en besef je de waanzin....
Deze 1,5 liter is de benzine die je zelf gebruikt hebt voor dat tasje eten. Maar wat je niet ziet/weet is hoeveel benzine er nog meer in het bereiden van dat bakje is gestoken, en dat zou nog wel eens een veelvoud kunnen zijn van jouw ophaalbenzine.

(Voor zover het natuurlijk mogelijk is om van die hoeveelheid een inschatting te kunnen maken ;-) )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door Dutch John »

Daar zijn studies naar gedaan. De verdeling is ongeveer als volgt: een derde voor de productie van het voedsel, een derde voor verwerking en transport en een derde voor supermarkt en keuken. Dit is een ruw gemiddelde. Dus al haal je gekocht voedsel met de fiets en bereid je het op een houtvuur, dan nog bevat de maaltijd 7 tot 10 calorieën fossiel voor elke calorie voedselwaarde. Modern voedsel bevat gemiddeld in totaal 10-15 calorieën fossiel per calorie voedselwaarde. Dit is tevens de reden waarom voedsel spotgoedkoop is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door tiho »

Pietje schreef:Ik kreeg een keer commentaar dat ik met de bladblazer de snippers uit de aanhanger blaas. (bladblazer 10 seconden aan). "Jij die zo eco bent...".

Maar het gebruik van fossiel voor die dingen die je echte fysieke arbeid besparen vind ik heel goed bestede brandstof. Hetzelfde geldt voor kleine machines, zoals minigravers en rupsdumpers. Maar zodra de machines groter worden, ga je dingen doen die je anders niet of niet snel zou doen. Je doet ze dus omdat het met gebruik van brandstoffen opeens wel kan.

Een interessante afweging, elke keer weer...
Is dit het andersom denken? Jij vindt fossiel gebruiken voor dingen die je met de hand kunt goed besteed en als je het niet met de hand kunt niet. Ok.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door Pietje »

tiho schreef:Is dit het andersom denken? Jij vindt fossiel gebruiken voor dingen die je met de hand kunt goed besteed en als je het niet met de hand kunt niet. Ok.
Precies.

Maar nu mag jij iets noemen dat je niet met de hand kan doen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door Sandman79 »

treintje van een 12 kassen met een 1500 man aan boord voortbewegen aan een deftig tempo? (140-160.) :)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door Pietje »

Sandman79 schreef:treintje van een 12 kassen met een 1500 man aan boord voortbewegen aan een deftig tempo? (140-160.) :)
Zonde van de fossiele energie :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door Dutch John »

Neemt niet weg dat lichtgewicht railvervoer in en tussen steden best een overgangsoplossing kan zijn. Maar snel lange afstandsvervoer is eigenlijk een ecologische misdaad. Vervoer is sowieso de meest achteloze energieverspiller. Men wil de verwarming nog wel eens een graadje lager zetten. Maar de auto wordt voor elk wissewasje nog steeds gestart. Al meen ik dat het autobezit onder de jeugd drastisch aan het afnemen is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie