Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door David86 »

De auto is onder de jongere generaties zijn waarde als statussymbool aan het verliezen. Eigendom van een auto weegt inmiddels net zo zwaar door in de bescheiden portemonnee voor de jeugd als het gebruik van dat ding. En dan heb je nog het file en parkeer probleem.. Het bezit van een auto is economisch bekeken een belachelijke bezigheid.

Allemaal probleempjes die je met ov of het vervoer per willekeurige tweewieler niet hebt. Een scootertje kost je zo'n vier euro per maand en een motorfiets net geen twintig aan eigendomskosten. ook het gebruik is vele malen goedkoper en files en parkeren heb je geen problemen meer mee. Aanzienlijk betere oplossingen voor jeugdigen met bescheiden financiële middelen..

Ik heb sowieso de indruk dat bigger niet meer better is in de ogen van jong volwassenen. Rank,slank,efficiënt en netwerk gekoppeld geniet (terecht) meer aanzien.
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door Tim »

Hey,

Alleen produceren die jonge volwassenen vaak niets meer, maar werken ze in de economische bubbel. Beleidsmakers, adviseurs, het is een mooie afspiegeling van alle prachtig bedachte opleidingen die inmiddels in het bos groeien.

Een auto is gewoon te duur. Ze willen echt wel dezelfde auto als Pa of Moe, maar dan moet ie wel door hun betaald worden.

Elke ecomoon (Whoahahah, al weer zo'n opleiding) kan dat bedenken. Ook al rijden die juist een dikke wagen. Vraag me af waarom :lol:.

Tim
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door tiho »

Pietje schreef:
tiho schreef:Is dit het andersom denken? Jij vindt fossiel gebruiken voor dingen die je met de hand kunt goed besteed en als je het niet met de hand kunt niet. Ok.
Precies.

Maar nu mag jij iets noemen dat je niet met de hand kan doen.

Dat is niet zo moeilijk. Voor mijn werk plaats ik transportbanden voor de potgrondindustrie bv. Gaat niet met de hand. Ook heel veel constructiewerk doe ik plaatsen en ook dat gaat niet met de hand. Ik werkte vroeger tien jaar bij een boer en daar melkten wij 100 koeien. Zelfs dat gaat niet met de hand.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door Dutch John »

Potgrondindustrie, 100 of meer koeien melken, beide uitwassen van de moderniteit (modernitijd?). Natuurlijk kan dat niet zonder fossiel. Oorzaak en gevolg lopen door elkaar.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door Pietje »

Tiho, op het moment dat het niet meer met de hand gaat, dan moet je je afvragen datgene wel nodig is. En het antwoord is meestal "niet nodig", al moet je kritisch kijken naar de onderliggende overtuigingen / aannames.

Potgrond BV is een goed voorbeeld. In jouw overtuiging zeg je "ik krijg die banden er zonder fossiel niet op" of "zonder fossiel rijden die dingen niet, en dat moet wel". Vraag je nu eens af of die dingen wel moeten rijden. "Ja, hoe komt die potgrond anders op z'n plek?" of zoiets. En de wedervraag is dan "moet die wel op zijn plek, kan het niet anders?". En als je zo een paar keer door ping pongt, dan kom je altijd op een punt uit waarbij je zegt "nee, dat hoeft inderdaad niet", en daarmee valt de hele boom van redenen uit elkaar.

Als je al het onnodige fossiele energie-gebruik hebt weggesaneerd, dan is het gebruik van fossiel voor toepassingen die noodzakelijke lichamelijke arbeid lichter maken een prachtige besteding. Met 5 liter brandstof kan ik voor een jaar haardhout zagen. Da's andere koek dan 75km rijden naar een voetbalwedstrijd oid. ;-)

Overigens komt je altijd uit bij iets low techs, permacultuur-achtigs als enige werkbare, voor iedereen toegankelijke oplossing.

Nog even over potgrond:
http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/s ... 16-01-2014
Na het zien van deze aflevering wil je niets meer met potgrond te maken hebben.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door pelletpower »

Leuk geredeneerd Pietje. Maar op de vraag of je dan fossiel moet gebruiken voor lichte arbeid zou net zo goed het antwoord nee moeten zijn, als je al zover bent dat al het andere 'ge-nee-niet-nodigd' is. Het zou nogal hypocriet worden.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door David86 »

Hey Tim,

Ben ik niet met je eens, ook als pa en moe de machine betalen is het geen status symbool en dat was de strekking van het verhaal. De persoonlijke auto is mijn inziens op zijn retour en das maar mooi ook

daarnaast denk ik dat er evenveel oud volwassenen als jong volwassenen niets meer produceren, maar we dwalen af :)
..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Specifiek gebruik van fossiele brandstoffen

Bericht door OBL-Rien »

Of zoals ik wel eens hoor: De moderne landbouw doet eigenlijk niets anders dan olie in menselijke biomassa omzetten.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie