Afwasborstel

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Afwasborstel

Bericht door Anne2 »

Je kan voor een paar dubbeltjes afwasborstel kopen. Binnen no time zijn die weg, gesmolten of de haartjes liggen plat. Ik ben weer aan een nieuwe toe. Blokker heeft nu hervulbare borstels in de folder staan... de steel blijft de borstel vervang je. Minder plastic afval maar ziet er uit als een borstel die niet lang meegaat en duurder is.

Ik heb ook nog een hele oude borstel liggen onverslijtbaar. Mijn vader heeft een plastic ding die er uitziet als een standaard borstel die ook onverslijtbaar is. Maar hoe weet ik dit nu?

Afbeelding

Afbeelding

Deze borstel is heel oud.

Hebben jullie een idee waar ik deze borstel kan kopen en hoe ik kan zien of een plastic ding wel lang mee gaat?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Afwasborstel

Bericht door jwardenier »

Geen idee , een ouderwetse houten borstel gemaakt door een borstelmaker kun je na te zijn versleten gewoon opstoken .
Op de zomermarkten in Orvelte staat nog altijd een borstelmaker .Weer een beroep die dreigt te verdwijnen
Dan zijn er nog houten borstels te koop die daar weer van na gemaakt zijn , borstelharen weet ik niet wat voor materiaal dat is, het hout kan ook gewoon in de kachel , het ijzertje bij oud ijzer
De plastieken borstel , stel dat je je eigen afval zou moeten verwerken over 100 jaar komen die na jou komen ,het ding nog weer tegen als je hem begraaft ,al zijn er inmiddels proeven om plastic weer om te zetten naar iets nuttigs het zal nog wel een paar borstel levens duren voordat dit lukt laat staan een markt aandeel krijgt in plastic land waar we zo langzamerhand in zullen om komen .
Een reportage op N D R tv toonde onlangs aan dat naast zeep tandpasta ook al in honing micro plastic verwerkt word ,de onderzoeker toonde zelfs aan dat er in melk micro plastic zat . Mosselen met een plastic ingekapseld balletje , er zwemmen straks plastic vissen in het water .Naar mijn idee, we gaan weer terug naar hout, en echte zeep . Gr J W
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Afwasborstel

Bericht door Anne2 »

Grappig ik zie mijn eigen vraag voorbij komen. Inmiddels heb ik het antwoord:


deLaval afwasborstel, ook goede nagelborstels enz.

Onverslijtbaar. Ze kunnen ook goed tegen hitte, je kan ze geloof ik uitkoken. Boeren gebruiken die voor hun melkmachines. Verkopers gaan soms de boer op. Je vind ze soms in een natuurwinkel of je koopt ze online. Ik heb jaren terug voor 17 mensen besteld en verzendkosten gedeeld.

Dat is niet de afwasborstel van de foto, maar een nog betere.
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Afwasborstel

Bericht door Stapel op Hout »

Google maar even op Vikan.
Ik denk dat dit merk vergelijkbaar zal zijn als de Laval borstels, beiden bestemd voor professioneel gebruik.
In mijn werkzame periode (Voedingsdienst in een ziekenhuis) was er maar één merk schoonmaak gereedschap wat aan onze eisen, je raadt 't waarschijnlijk al..., dat was Vikan, bere sterk en goed hitte bestendig!
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Afwasborstel

Bericht door Anne2 »

En van die houten borstels heb ik de stelen bewaard, zo van je weet maar nooit. En in een kringloop kocht ik een emaille vergiet zonder handvaten en die maakte ik van die stelen, zwart geverfd. Foto's plaatsen gaat te bewerkelijk in een forum, ben ook vergeten hoe dat moet...
Plaats reactie