Hergebruik oude zoldervloerplanken in nieuwe vloer?

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

rikdevreese
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 feb 2013, 18:14

Hergebruik oude zoldervloerplanken in nieuwe vloer?

Bericht door rikdevreese »

Om mijn zoldervloer te isoleren en de onderliggende balken te kunnen behandelen heb ik van de vloerplanken de tanden moeten loszagen en de planken losgemaakt. Ik plan nu om de zolder in te richten. De planken liggen nu los als een tijdelijke vloer, maar ik zou ze graag hergebruiken voor een nieuwe vloer. Ze missen dus hun groef en zijn ietwat geschoteld. Een beperkt aantal planken vertonen sporen van insecten.

Zou het een goed idee zijn de planken vast te schroeven in een onderliggende OSB (of Fermacell vloerplaat), de voegen op te vullen (met wat?) en alles op te schuren om zo een recuperatievloer te realiseren?

Andere ideeën voor een opbouw of hergebruik van de planken zijn welkom.

(Verbranden zou ik liever niet doen)

Rik
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Hergebruik oude zoldervloerplanken in nieuwe vloer?

Bericht door Lieve »

Je kan een nieuwe tand en groef verbinding zelf/of laten doen.
Vast schroeven is een niet zo goed idee in verband met het uitzetten en krimpen.
Veel stof zal tussen de planken komen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hergebruik oude zoldervloerplanken in nieuwe vloer?

Bericht door ritsaert snijder »

Rik,
Hoe stabiel is de temperatuur/ luchtvochtigheid in de ruimte?

Schroeven maken het te rigide. Maar is wel handig om ze recht te te trekken. Er bestaan ook speciale plakstroken die houden ze bij elkaar maar geven ook ruimte voor uitzetting en trekken ze met krimp weer bij elkaar.

Je kan overwegen om ze te nieten (grote en met een luchttacker), met zo weinig mogelijk nieten. Dat geeft ook ruimte.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hergebruik oude zoldervloerplanken in nieuwe vloer?

Bericht door deleted »

Rik,

Betreft het een oud pand of een nieuw ?
En oude vloerplanken of minder oude ?


Aantasting door insecten moet eerst beoordeeld worden op de aktiviteit ervan.
Oud hout heeft nog zeer weinig voedingswaarde en aantastingen zijn dan vaak 'oude' aantastingen die niet meer actief zijn. Chemische behandelingen hebben dan ook weinig nut in dat geval.

Over aantastingen kan je in het algemeen bovendien stellen dat het een fysische oorsprong heeft. Over het algemeen bijvoorbeeld een warme vochtige plek.
Chemisch 'behandelen' is dan ook zo'n beetje dweilen -met-de-kraan-open. Beter is wellicht bij aktieve aantasting het hout vervangen en er voor zorgen dat de fysische omstandigheden verbeteren zodat nieuwe aantastingen vermeden worden.

Insecticiden werken niet eeuwig en zolang ze werken zijn ze ook voor andere bewoners ongezond.


Als het 'mooie oude' planken zijn die je wil recupereren owv hun uitzicht, zou je er een extra groef kunnen inschaven. Groeven worden dan tegen elkaar gelegd met een losse 'veer' erin.
Dan behouden ze hun volle breedte.
De bolle kant van de plank naar boven en met een bandschuurmachine terug vlak schuren.


Ik heb de ruimte tussen de draagbalken gevuld met houtschilfers+hydraatkalk. Eerst had ik de 'oude' draagbalken goed 'gewit' met hydraatkalk+water.

G
Ter info: (maar denk eraan: bouwfysische problemen nooit 'corrigeren' met bouwchemie; meestal wordt er met een kanon op een mug geschoten én de mug gemist)
http://www.cultureelerfgoed.nl/sites/de ... iek_47.pdf
http://www.cultureelerfgoed.nl/sites/de ... iek_22.pdf
rikdevreese
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 feb 2013, 18:14

Re: Hergebruik oude zoldervloerplanken in nieuwe vloer?

Bericht door rikdevreese »

Dag allen,

dank voor de tips.

@Gandalf, het huis is van 1909, en de planken ook (vermoed ik). De balken zijn chemisch behandeld en door de isolatie, ventilatie en inrichting van de zolder zou het fysisch klimaat een eventuele verdere ontwikkeling verder moeten tegengaan. De planken zelf zijn niet behandeld. Ik denk eraan de planken met aantastingskenmerken te vervangen, de planken zonder uitvlieggaten of vermolming te hergebruiken.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hergebruik oude zoldervloerplanken in nieuwe vloer?

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

En oude vloer die ik de moeite waard vond om te bewaren. Taps toelopende planken zet om en om en met de hand op dikte geschaafd. Ook rond de honderd jaar oude zonder veer en groef, koud tegen elkaar gespijkerd met geknipt spijkers.
painted floor.jpg
Zit ook worm gaten in maar doordat het min of meer droog is geen ongedierte activiteit meer. Een plank moest ik repareren met de vlinders.
Misschien een vergelijkbaar toestand en ik vind het zo een mooi vloer, maar ik heb niks tegen een beetje keer die opent in de winter als de verwarming aan is, mijn vrouw wil hem in de verf zetten.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hergebruik oude zoldervloerplanken in nieuwe vloer?

Bericht door deleted »

Ha Ernest,

Heel herkenbare planken. Zo liggen er hier ook veel. Inderdaad, helemaal zonder tand en groef.

Die verf zoals rechtsboven nog op de foto te zien is (rood, bordeaux-achtig),gaat die er bij jou ook zo moeilijk af ?
Enig idee wat de samenstelling daarvan is ?
Zit daar ook ossebloed in ?

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hergebruik oude zoldervloerplanken in nieuwe vloer?

Bericht door ritsaert snijder »

Prachtige planken!
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hergebruik oude zoldervloerplanken in nieuwe vloer?

Bericht door Ernest Dubois »

Gandalf schreef:Ha Ernest,

Heel herkenbare planken. Zo liggen er hier ook veel. Inderdaad, helemaal zonder tand en groef.

Die verf zoals rechtsboven nog op de foto te zien is (rood, bordeaux-achtig),gaat die er bij jou ook zo moeilijk af ?
Enig idee wat de samenstelling daarvan is ?
Zit daar ook ossebloed in ?

G
Ik heb niet geprobeerd om de verf te verwijderen hier omdat het gaat met deze planken over de handgeschaafd oppervlakte en als ik die verf er af wil moet dat dan chemische geburen - en wie neemt dat soort ideeën in de hoofd?
Maar die verf wat jij bedoelt ken ik en heb een par oude planken met zo'n verf nu buiten staan want met het weer, over een jaar valt de verf vanzelf af anders is het een bende. Ik denk zo'n verf is een of ander combinatie van warm geperst lijnolie, pigment, (ijzeroxide) en kalk, maar er zijn talloze recepten soms ook met bloed. Ik heb geen ervaring met bloedverf anders dan wat ik zelf maak, en hoe dat op vloerplanken gaat moet ik nog uitproberen.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hergebruik oude zoldervloerplanken in nieuwe vloer?

Bericht door deleted »

Ernest Dubois schreef:Maar die verf wat jij bedoelt ken ik en heb een par oude planken met zo'n verf nu buiten staan want met het weer, over een jaar valt de verf vanzelf af anders is het een bende.
Goed idee. Heb ik nu ook gedaan met een partij. Op elkaar gestapeld met tengellatten ertussen.
Moet ik ze afdekken vanboven of laat ik de stapel nat regenen ?

Een deel van die verf zit ook op de trap. Trap is helaas moeilijker buiten te zetten.
Als ik volgend jaar aan de traphal toekom wordt dit het recept: leg een dweil op een trede en giet er kokend water op ...


Nog een vraagje:
Ernest Dubois schreef:Taps toelopende planken zet om en om en met de hand op dikte geschaafd.
Bedoel je zoals ze in het frans zeggen " Queue de Billard" ? En zo ja hoe hou je dan steeds perfect de juiste hoek aan ?
En wat is het voordeel precies van deze techniek ?

G
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 20 jan 2014, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast/ Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hergebruik oude zoldervloerplanken in nieuwe vloer?

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Die planken bij mij heb ik gewoon buiten helemaal bloot aan de hemel maar dan schuin standen voor de afwateren en laste bekeken ziet ze verrassende mooi uit, tijd om binnen te brengen.

Over Queue de Billard weet ik niks, ik heb een keer horen over wat ik verstond als, "gerend gelegd" maar nooit iets kunnen terug vinden over dit omschrijving meestal is het omschrijven als, "om en om gelegd". Het is een manier om maximaal uit de boom te halen - zoo ecologische - je hoeft dan niet alleen te rekening met de boven diameter van een stam maar gebruik kunnen maken van de heel diameter bij de broekeinde ook. Voor het leggen is het in mijn ervaring een kwestie van hier en dar een beetje passende maken en niet al te overdreven hoeken gebruiken. In dit geval ben ik te ver gegaan om zo veel hout mogelijk te besparen.
DSCF0327.JPG
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hergebruik oude zoldervloerplanken in nieuwe vloer?

Bericht door ritsaert snijder »

EdB,
Het ziet er goed uit, waarom ben je te ver gegaan?
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hergebruik oude zoldervloerplanken in nieuwe vloer?

Bericht door Ernest Dubois »

De planken, centraal, aangeduid als plank 1 en plank 2 hebben alle beide een overdreven wig vorm wat voor mij oogt niet mooi uit maar het geeft een goed illustratie van het principe. `ik weet niet meer waarom ik heb de planken zo gezaagd, een splijt of knoest of iets dergelijk die moest weg.
DSCF0327.JPG
ff automatische afmelden in eider geval

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hergebruik oude zoldervloerplanken in nieuwe vloer?

Bericht door deleted »

'Queue de Billard' slaat inderdaad op de wigvorm in de lengte van de plank. Zoals bij een biljartkeu.

Ik neem aan dat deze planken dan per 2 (of in ieder geval 'paar') gelijktijdig in deze hoek gezaagd (en geplaatst) worden ? En dat deze hoek niet steeds dezelfde moet zijn/is ?

Zaag je de planken ook volledig manueel ?

G
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hergebruik oude zoldervloerplanken in nieuwe vloer?

Bericht door Ernest Dubois »

IGandalf, het is geen eenvoudig vraag die je heb voorgesteld. Misschien als ik laat weten dat deze planken heb ik met mijn mooi Japanse kobiki gezaagd kan je zelf verder zich voorstellen hoe het is gegaan. In principe zijn de planken per paar gelijkertijd geplast anders is het zoeken en passen zodat af en toe ik kom uit met een kant die min of meer haaks is met de einde muur. In een andere geval komt een zaag helemaal niet ter sprak en gebruik ik alleen een bijl en schaaf, dat laste als het nodig is.

Dit is zeker een te lange en saai film maar misschien schept het wat duidelijkheid over mijn proces.

https://archive.org/details/HandPlank_356

Groete,

E.DB.
Werken, das leuk.
Plaats reactie