Koffiebonen branden

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Koffiebonen branden

Bericht door hotglass »

Ritsaert, heel veel plezier met de kerst!

een goede borrel na de eerste koffie doet altijd wonderen………….. :lol:
Jan. schreef:Wat doen jullie met de gebruikte koffie?
Ik heb deze zomer in Estland geleerd dat rozenstruiken dol zijn op koffieprut, dat mogen de Franse rozen de komende zomer dus mooi gaan bewijzen!

Groet,

Ed
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Koffiebonen branden

Bericht door ritsaert snijder »

Ha!
Een goede borrel doet altijd wonderen!

Ik heb dit jaar voor het eerst zelf rozenmest gemaakt met...bananen schillen. De roos leeft nog en sterker hij heeft super goed gebloeid.

Ik heb de Braziliaanse koffie besteld, dat makkelijk klonk goed. De resten...mislukkingen kunnen dan dus ook bij de roos.
groet!

Ritsaert
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Koffiebonen branden

Bericht door Lieve »

Alhoewel het branden van koffie, een zo prachtige geur meebrengt, kan ik het niet.
Het op het vuur liggende tonnetje dat grootvader op het vuur draaide heb ik wel gekend.

Koffiesmaken zijn erg gebonden aan het land waar je woont, standaard smaakt koffie anders in Nederland, in Belgie of in Frankrijk, de manieren van koffie branden hebben daar evenveel mee te maken dan de herkomst en soort van de bonen.

Voor iedere koffiesoort is er een meer ideale manier om de koffie te zetten.

Een zeer lekkere manier van koffie zetten is het gebruik van een Cona.
http://www.koffiemaniak.be/cona-koffiezetter

Nee ik ken deze site verder niet.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Koffiebonen branden

Bericht door 12much »

Nog tips voor een stevige, ronde en zachte ..bijna romige koffiesmaak zonder bitters en zuren?
In Utrecht bij van Pommeren op de Lijnmarkt een kilo Domingo kopen. Die is al gebrand, maar dan geef je de moed tenminste niet op na het zoveelste bittertje :lol: :lol: :lol:

Is trouwens mijn lievelingskoffie naast de eigen baksels en brouwsels…..
Heb jij koffieplanten ? Eigen kweek ? Deal jij zaadgoed ?
Haha, wel gehad, maar ik heb een chronisch gebrek aan tijd en mijn berg achter in de tuin is niet hoog genoeg:-)
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Koffiebonen branden

Bericht door hotglass »

12much schreef:
Haha, mijn berg achter in de tuin is niet hoog genoeg:-)
De mijne wel, maar de "helft" van het jaar onder nul en daarmee verre van tropisch 8)


Groet,

Ed
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Koffiebonen branden

Bericht door deleted »

Heren, het zijn kamerplanten in ons klimaat.
Maar één plant zou toch 300 kopjes koffie opleveren per jaar.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Koffiebonen branden

Bericht door ritsaert snijder »

Een koffieplant als kamerplant en dan zelf de bonen branden. Leuk en ambitieus! Riskant!

Dan neem je wat planten...na vijf jaar kan je oogsten. Ondertussen heb je ook een Civet kat rondlopen die de bessen op eet. Nadat je de licht gefermenteerde bonen uit de poep hebt gevist ontdek je dat de koffie toch wat te bitter is. Of hij is zalig...
groet!

Ritsaert
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Koffiebonen branden

Bericht door stan »

Deze post is geschreven genietend van ons eerste kopje zelfgebrande koffie, een soort blend met een heel klein beetje autoband en wat zuur..... :fff, veder een heel mooi aroma, de koffie zelf is wat waterig, maar sat komt omdat we hem wat fijner moeten laten malen
Waarom niet ?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Koffiebonen branden

Bericht door ritsaert snijder »

nou genietend....
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
rastaman
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2012, 21:56
Locatie: Utrecht

Re: Koffiebonen branden

Bericht door rastaman »

12much schreef: In Utrecht bij van Pommeren op de Lijnmarkt een kilo Domingo kopen. Die is al gebrand, maar dan geef je de moed tenminste niet op na het zoveelste bittertje :lol: :lol: :lol:
Is trouwens mijn lievelingskoffie naast de eigen baksels en brouwsels…..
Of (allemaal in Utrecht) bij de Village op de Voorstraat een pakje Little Green Bag scoren, of bij Paul van Dillen op het vredeburg (die heeft het al zwaar genoeg met al die gemeenteverbouwingsperikelen) een pakje Panama Arabica of Brazil-st Therezia van de golden coffebox.
Brandmeester heeft ook een eigen biologische expresso (Equito) die echt goed is.
Dan heb je wat vergelijkingsmateriaal met wat de echte profs produceren en kan je proeven wat je eigen baksel waard is.

Ik heb zelf toch geleerd/ ervaren dat echt goed branden iets is wat je met heel veel ervaring en dagelijks moet doen,
anders is het toch wel zonde van de koffie :?

greetz Menno
Laatst gewijzigd door kockie op 25 dec 2013, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Koffiebonen branden

Bericht door ritsaert snijder »

mwah, we hebben alleen de helft weggegooid...smaakte naar zweet, dode hond en inderdaad autobanden.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Koffiebonen branden

Bericht door kockie »

Wat ben ik blij dat ik geen koffie drink :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Koffiebonen branden

Bericht door hotglass »

rastaman schreef: Dan heb je wat vergelijkingsmateriaal met wat de echte profs produceren en kan je proeven wat je eigen baksel waard is.

Ik heb zelf toch geleerd/ ervaren dat echt goed branden iets is wat je met heel veel ervaring en dagelijks moet doen,
anders is het toch wel zonde van de koffie :?

greetz Menno

Nou,nou Menno! :shock: Allerbeste kerstwensen voor iedereen om maar eens met de deur in huis te vallen.

Je eerste eigen gebrande koffie drinken op eerste kerstdag is een prachtig resultaat in het proces van zelf koffie leren branden.
Natuurlijk laat het resultaat nog te wensen over, maar het is wel deel één van iets nieuws leren. En het is een hele grote stap uit de richting van de koffiemaffia die bewust al jaren te weinig koffie in zijn senseo flaps doet.

Na een 1,5 jaar wekelijks zelf koffiebranden weet ik (en ieder ander die het zo doet) echt wel hoe je een koffiekwaliteit kunt branden die ver boven de gemiddelde profi kwaliteit uit gaat. Bij de profi staat immers altijd de winst voorop. De leerling koffiebrander die met zijn nieuwjaars kater de eerste 500 kg bonen verkloot, krijgt ze echt niet mee naar huis. :lol: Die worden netjes door de rest heen geroerd (geblend… hahaha) en zo alsnog verkocht.

Kleinschalig bovengemiddelde kwaliteit maken kan heel goed. Het nadeel is dat ik buitenshuis haast geen lekkere
(espresso)koffie meer aantref.

Hallo Ritsaert-----gefeliciteerd!…. Het malen van je koffiebonen is deel twee van zelf koffie 'doen'. Dit alles lijkt plotseling heel belangrijk te worden en de commercie heeft daar een prachtig antwoord op. Koffiemolens tot ruim boven de 2000 euro.
Ik heb mij nu ook voorzien van elektrisch gemak, maar de resultaten van mijn ouderwetse handkoffiemolen waren geweldig.
Daar kun je bij deze mensen heel veel over lezen.
http://www.orphanespresso.com/Vintage-H ... 546-1.html
De ouderwetse handmolens kosten bijna niets en ook de goede zijn overal te koop.

Groet,

Ed
Gebruikersavatar
rastaman
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2012, 21:56
Locatie: Utrecht

Re: Koffiebonen branden

Bericht door rastaman »

hotglass schreef: Nou,nou Menno! :shock:

Je eerste eigen gebrande koffie drinken op eerste kerstdag is een prachtig resultaat in het proces van zelf koffie leren branden.
Natuurlijk laat het resultaat nog te wensen over, maar het is wel deel één van iets nieuws leren. En het is een hele grote stap uit de richting van de koffiemaffia die bewust al jaren te weinig koffie in zijn senseo flaps doet.
Het was echt helemaal niet vals bedoeld hoor :oops: ,
maar meer een waarschuwing dat het echt een hoop ervaring en kunde kost hier om iets lekkers van te maken.
En je hebt helemaal gelijk, als je niet oefent komt die ervaring er nooit.
Ik heb er zelf in de 90ér jaren wat mee gespeeld, en ben toen gedesillusioneerd afgehaakt.
kan ook zijn omdat we toen al Pelikaan (uit zutphen) dronken en die kwaliteit vervelend evenaren was :(
hotglass schreef: Na een 1,5 jaar wekelijks zelf koffiebranden weet ik (en ieder ander die het zo doet) echt wel hoe je een koffiekwaliteit kunt branden die ver boven de gemiddelde profi kwaliteit uit gaat. Bij de profi staat immers altijd de winst voorop. De leerling koffiebrander die met zijn nieuwjaars kater de eerste 500 kg bonen verkloot, krijgt ze echt niet mee naar huis. :lol: Die worden netjes door de rest heen geroerd (geblend… hahaha) en zo alsnog verkocht.
Kleinschalig bovengemiddelde kwaliteit maken kan heel goed. Het nadeel is dat ik buitenshuis haast geen lekkere
(espresso)koffie meer aantref.
Ik ken het probleem, een hoop commerciële koffie is echt bandenpulp.
Maar als je wil leren branden is het handig om goed referentiemateriaal te hebben, en ik dacht in aanvulling op Boy, ik geef even mijn favorieten aan.
Vooral die van de Village is een persoonlijke favoriet, alhoewel ik denk dat Boy die te "zacht" vindt.
Die bio-expresso van Brandmeester is meer een "echte" espresso.
hotglass schreef: Ik heb mij nu ook voorzien van elektrisch gemak, maar de resultaten van mijn ouderwetse handkoffiemolen waren geweldig.
De ouderwetse handmolens kosten bijna niets en ook de goede zijn overal te koop.

Helemaal mee eens, mijn eerste handmolen kwam van de vrijmarkt, en zo'n handexemplaar is voor kleinere hoeveelheden ruim voldoende.
Versgemalen koffie blijft het allerlekkerste!

En iedereen een goed Kerstfeest !!!!!!

Greetz Menno
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Koffiebonen branden

Bericht door ritsaert snijder »

euh..versgebrande en versgemalen koffie is het allerlekkerste?
groet!

Ritsaert
Plaats reactie