Koffiebonen branden

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Koffiebonen branden

Bericht door ritsaert snijder »

Ha!
@Ed,
Ik wil ook graag zelf koffiebonen branden. Schijnt niet makkelijk te zijn! Maar jij doet het zelf?

Afgesplitst van viewtopic.php?f=35&t=3944
Laatst gewijzigd door kockie op 18 dec 2013, 09:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: afgesplitst
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Alternatief voor koffie filters?

Bericht door deleted »

Als iemand aan kiembare bonen van de Cofeao Arabica Nana kan geraken, dan houd ik me aanbevolen.
Hij zou het als kamerplant doen.

Een simpele percolator doet het hier overigens prima. Zonder filters.
Heb nu een aluminium versie. Die krijg je na een tijdje niet meer schoon. Niet dat het af doet aan de koffiekwaliteit. Maar overweeg toch een RVS-versie in de toekomst.
Iemand ervaring met de RVS-modellen ?

http://eten-en-drinken.infonu.nl/dranke ... -boon.html

De echte DHZ-koffiefanaten nemen dan ook nog een Loewak in huis. Daar hoor ik gelukkig niet bij.

G
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Alternatief voor koffie filters?

Bericht door hotglass »

Hallo Ritsaert,

Koffiebonen zelf branden heeft -wat betreft smaak- absoluut voordelen.
Ik/wij branden een maal per week een portie bonen en hebben zo altijd erg verse en meestal ook erg smakelijke koffie.
Ongebrande koffie bonen zijn zonder kwaliteitsverlies jaren houdbaar op een droge koele plek.

Ik heb in eerste instantie geëxperimenteerd met handmatige koffiebranders.
Van het soort dat je op Marktplaats wel eens tegenkomt, een gietijzeren pan bv. voor op de kachel. Ook heb ik een tijdje
een handkracht aangedreven brandertje op gas geprobeerd. Iets uit de jaren '50 denk ik. De resultaten van deze
brand-methode waren bij mij altijd zeer wisselend en daarmee was mijn koffie te vaak niet lekker.

Nu gebruik ik een elektrische -hete lucht-koffiebrander met temperatuurinstelling en timer. Daarin gaat 300 gram koffiebonen per keer en die draait dan ca. 17 minuten voor het branden en daarna een koelcyclus van ongeveer 10 minuten. Ook deze machine laat ik niet gewoon zijn gang gaan. In de 'laatste minuut' blijf ik de bonen visueel controleren (door de glazen brandkamer) en kan dan aan het uiterlijk vaststellen of ze precies goed zijn of dat ze nog iets meer tijd nodig hebben.
De brandtijd kan n.l variëren want is afhankelijk van de machine temperatuur, de luchtvochtigheid, de dikte van de koffieboon
en zo nog wat variabelen. Zo bereik ik een goede constante kwaliteit met als nadeel dat ik "elders" nog maar weinig koffie tegenkom die ik lekker vindt.

Echt ecologisch zal het allemaal niet meer zijn op deze manier, wel "zelfvoorzienend" en vreselijk lekker.
Nu, na enkele jaren ervaring lukt het vast ook wel om op primitievere wijze koffie te branden van redelijke kwaliteit.
Mocht je mijn handmatige jaren '50 koffiebrander eens willen lenen en uitproberen kan dat altijd.

Groet,

Ed
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Alternatief voor koffie filters?

Bericht door ritsaert snijder »

Ed,
als ik nu in een stevige gietijzeren pan de bonen doe, matig vuur eronder en de temperatuur in een kwartier laten oplopen naar 245 graden. Vervolgens laten afkoelen. Wat gaat er dan mis?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Alternatief voor koffie filters?

Bericht door hotglass »

Als je de bonen constant in beweging houdt, zodat ze overal egaal warm worden heb je het eerste struikelblok al overwonnen.
De temperatuur moet daarbij rustig aan oplopen en bij de "tweede crack" en de eerste olievlekjes op de bonen moet je direct
gaan koelen. Ze zullen dan nog wat donkerder worden. Te donker gebrande koffie smaakt als houtskool met oude autobanden,
te licht gebrande koffie smaakt zuur. Ik brand mijn koffiebonen overigens op 236ºC in de hete lucht.
Experimenteren met een verfstripper kan best aardige resultaten opleveren.


Succes

Ed
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

zelf koffie branden

Bericht door ritsaert snijder »

Ed, bedankt, ik geloof dat ik een investering ga doen in een kilootje ongebrande koffie en het dan gewoon is ga uitproberen. Ik ben bang dat de conclusie wordt dat je beter een apparaat kan kopen. Maar dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 18 dec 2013, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afgesplitst van topic hergebruik koffiefilters
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Alternatief voor koffie filters?

Bericht door 12much »

effies de overigens perfecte uitleg van Hotglass aanvullen met mijn eigen kronkels:-)

met de tweede "crack" bedoelt Ed dat de eerste al geweest is…..Je hoort nl de bonen breken, zodra je de tweede crack hoort, (niet vertrouwen op je timer als je het handmatig doet) kun je de bonen ook afkoelen( = het stoppen van het brandproces) door er met een plantenspuit water overheen te nevelen. Helemaal speciaal is het afkoelen met ijs, een wadjan volgooien met ijsblokjes, de gebrande bonen in een katoenen of jute zakje er in en heen en weer blijven bewegen tot de bonen zijn afgekoeld tot handwarm. Restant ijsblokjes weer in de vriezer voor de volgende keer en na twee uur de blokjes even van elkaar lossen door de zak of bak met ijsklontjes met een klap op het aanrecht te laten komen.

De bonen hoeven dan minder lang in de open lucht te vertoeven voor ze in een bus of zak met ventiel bewaard kunnen worden. De puristen malen deze bonen pas na 2-5 dagen afhankelijk van de melange. Ik vind het fijn om een zware grillpan te gebruiken omdat de boontjes daarin zo lekker om te rollen zijn. Nooit onbeheerd achterlaten op het vuur, gebruik een eierwekker of stopwatch om de tijden op te schrijven bij een specifieke boon, schrijf daarachter hoe de smaak is na een toebroek (100ml water, 1minuut van de kook opgieten in een beker met 8-10 gram espresso gemalen koffie, wachten tot de koffie naar de bodem is gezakt(gemiddeld 20-25 seconden) voorzichtig de hete koffie slurpen en de eerste smaak proberen te specificeren in de orde van sterk, mild, slap en zuur, vol, bitter. Pas je brandtijd aan tot je ongeveer in mild en vol van smaak uitkomt. Met deze bonen kun je dan zowel een espresso als een lungo zetten en In een cappucino gaat natuurlijk altijd een goed gezette espresso of doppio.

Zo, en nou gaan we weer over tot de orde van de ecologische dag en terug naar het gekaapte topic….:-)

Spoelen van papieren filters gaat heel goed met een zogenaamd filtermandje. Dat is een van rvs draad gebogen spiraal die je in het filter zet met koffie. water er in en de koffieprut in een zeef uit laten lekken. (in de tuin)


Update:

bij http://www.ongebrand.nl hebben ze een mooi proef pakket. Met 16 x 300 gram arabica bonen al dan niet washed. Schitterend om uit te proberen wat je lekker vindt. Ik raad je wél aan om je bevindingen op te schrijven, want othouden gaat je niet meer lukken, vooral als het onvermijdelijke mengen van melanges er op gaat volgen:-)
Never burn faster than your Wocket.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Alternatief voor koffie filters?

Bericht door deleted »

12Much,

Heb jij koffieplanten ? Eigen kweek ? Deal jij zaadgoed ?

G
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Alternatief voor koffie filters?

Bericht door hotglass »

12much schreef:
Update:

bij http:…………...)
Hey 12m

ben jij daar ook klant? :mrgreen:
bedankt voor je mooie aanvulling!

@ ®itsaert , en als je dan groene koffiebonen wil gaan kopen begint de ellende pas goed…..
dan is er teveel keuze waar je volledig in kunt verzuipen.

Oh….. en voor't topic

ik spoel mijn rvs bakjes gewoon onder de koude kraan …….ik heb geen wam kraanwater :oops:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: zelf koffie branden

Bericht door ritsaert snijder »

Ed,
ik ben gaan kijken naar groene koffie. Aanbod is inderdaad divers en kennis is te beperkt. Ik dacht aan een arabica/ robusta melange. Dat drink ik nu ook. Nog tips voor een stevige, ronde en zachte ..bijna romige koffiesmaak zonder bitters en zuren?
groet!

Ritsaert
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Koffiebonen branden

Bericht door Jan. »

Wat doen jullie met de gebruikte koffie?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Koffiebonen branden

Bericht door ritsaert snijder »

doortrekken :lol:
groet!

Ritsaert
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: zelf koffie branden

Bericht door OBL-Rien »

ritsaert snijder schreef:Ed,
ik ben gaan kijken naar groene koffie. Aanbod is inderdaad divers en kennis is te beperkt. Ik dacht aan een arabica/ robusta melange. Dat drink ik nu ook. Nog tips voor een stevige, ronde en zachte ..bijna romige koffiesmaak zonder bitters en zuren?
Gebaseerd op deze: http://forum.bulletproofexec.com/index. ... in-europe/

Denk ik dat deze: Guatemala, Strictly Strictly Hard Bean, Antigua, Los Volcanes.
wel eens aardig zou kunnen zijn, al is misschien de koffiesmaak iets minder.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Koffiebonen branden

Bericht door hotglass »

Ritsaert,

Als je begint met koffie branden moet je zeker geen melanges maken.
Bij de goede -eerder genoemd-koffiehandel koop je dan ook geen robusta koffie, tenzij je weet waarvoor je die wilt gaan gebruiken. Dat kan zijn om het cafeïne gehalte goedkoop op te krikken of om iets te doen voor verjaardagen en partijen.
Normaal wordt deze koffie gebruikt door de industrie voor een "optimale bedrijfsvoering".

Arabica koffie dus en dan een van de goedkopere soorten, want je wilt leren koffie branden dus ga je fouten maken en dingen na het proeven mogelijk weggooien. Ik zie bijvoorbeeld de AA -Top uit Kenia die specifiek omschreven is als een koffie die je uitstekend puur kunt drinken of de Bresil Cerrado, NY 2/3, Screen 17/18, Bandeirante die zoals ik het begrijp gemakkelijk te branden is. Sommige verkopers van groene koffiebonen of koffie-estates publiceren ook uitgebreide smaakrapporten. (nog meer te lezen, nog meer te leren en soms nog meer verwarring :lol:

Als je eenmaal geleerd hebt om de bonen te branden zoals jij ze hebben wilt, begint ook het leren proeven van de verschillen tussen diverse koffie soorten en dan is een 'proefpakket' met kleine hoeveelheden van verschillende soorten koffiebonen prachtig om bonen testen en eventueel te mengen. Dan is het wel aan te raden om ze apart van elkaar te branden, zoals ze per koffiesoort het beste smaken en daarna pas te mengen.

Tot slot…….de smaak van de koffie wordt maar voor een beperkt deel bepaald door de koffieboon. Het branden, het malen en het zetten hebben zoveel invloed dat je probleemloos van de beste koffieboon een smerig bakje slootwater kunt maken. :fff

Groet,

Ed

ps.. mooie kachel heb je gemaakt trouwens! :wink:
Laatst gewijzigd door hotglass op 18 dec 2013, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Koffiebonen branden

Bericht door ritsaert snijder »

Ed, thanx!
Ik ga is wat koffiebonen kraken met de kerst.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie