Koffiebonen branden

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Koffiebonen branden

Bericht door hotglass »

ritsaert snijder schreef:euh..versgebrande en versgemalen koffie is het allerlekkerste?


Vers gebrande koffie moet soms een dag staan (luchten) om op smaak te komen (12much weet vast wel wat er dan precies gebeurd) Dat is overigens niet bij iedere koffiesoort hetzelfde en soms lijkt het qua smaak ook niet nodig.
Vers gemalen verondersteld wel goed (de juiste fijnheid) gemalen en met een schone koffiemolen.
Dus niet eentje van de rommelmarkt waar de schimmel van honderd jaar keukenkastjes in groeit.

Gaat het nu al een beetje? en waar blijven de foto's van dit experiment ?


Groet,

Ed
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Koffiebonen branden

Bericht door ritsaert snijder »

Ik zal dit weekend weer een sessie doen. Ik ben wel nieuwsgierig naar de theorie van het luchten...
groet!

Ritsaert
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Koffiebonen branden

Bericht door midas »

He nog meer koffieleuten oip het forum!
Ik ben een echte koffie freak, espresso tot 'slowwww', oftewel het ouderwets opschenken.
Het liefst werk ik met Piston machines, dat zijn de originele espressomachines zonder pomp. Met een veer zet je de druk op het water. Het spaarpotje is bijna vol genoeg om deze jongen naar Nederland te laten komen. http://londiniumespresso.com/

Het belangrijkste voor een lekkere bak koffie zijn nog altijd de bonen, en dan vooral het woord VERS. Na het branden zijn ze meestal na een dag of 4/5 goed op smaak. Dan zijn ze een dag of 10 goed te gebruiken.
Daarnaast is de molen zeer belangrijk. Koop gewoon een oude horeca machine en je hebt jaren lang plezier. Daarna komen de zet-machines en de barista zelf pas aan bod.

Ik duf overigens te weden dat 98% nog nooit een echt lekker espresso heeft geproefd. Ook bij de betere espresso zaakjes niet.

En wil je wat meer besteden aan je molen http://hg-one.com/wp-content/uploads/20 ... lider3.jpg
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Koffiebonen branden

Bericht door benthuis »

midas schreef:Het spaarpotje is bijna vol genoeg om deze jongen naar Nederland te laten komen. http://londiniumespresso.com/
Zie ik dat nu verkeerd? 2300 euro voor een koffie machine.... Hmmm
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Koffiebonen branden

Bericht door ritsaert snijder »

tsja....waar stel je de prioriteiten!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Koffiebonen branden

Bericht door hotglass »

Ha Midas, mooie koffiemolen heb je daar gevonden. Eentje met een heel laag stroomverbruik, dus wat dat betreft ecologisch volledig verantwoord. :) Ik ga zo eens naar de prijs en de prestaties kijken. Met mijn Vario ben ik overigens heel tevreden, maar ja, dat is wel eentje met stekker. Inmiddels brouw ik met twee Olympia's, eentje met en eentje zonder pomp.

@ Benthuis…….tja dat is veel geld voor een machine en mijn keus zit in een vergelijkbare prijsklasse (als je ze nieuw koopt).
Mijn machine zonder pomp is in topconditie en gemaakt in 1973, mijn machine met pomp is gemaakt in 1978 en voor beide machines zijn de onderdelen bij de Zwitserse fabrikant nog gewoon te bestellen.
Voor de diverse modellen en voor de aanpassingen die de fabrikant in de loop van de jaren heeft gedaan (twee keer sinds begin jaren '70 zijn eigenlijk steeds weer vergelijkbare en passende onderdelen gebruikt. Het tegendeel dus van ieder jaar een nieuw modelletje met andere schroeven en een andere spuitgiet-mal.


Een lekkere hobby en bij een voorzichtige tweedehands aankoop ook nog wel betaalbaar. :fff


Groet,

Ed
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Koffiebonen branden

Bericht door midas »

De Cremina's waren tot de Londiniums zeker de beste huis espressomachines. Nu is daar de londinium naast gekomen en ik denk zelfs boven.... al komt dat vooral door het grotere portafilter dat je er onder kan hangen.


http://www.olympia-express.ch/en/products/cremina
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Koffiebonen branden

Bericht door hotglass »

Midas, de 'rust' van een koffiemachine die (tweede hands) betaalbaar was, een geweldige koffie maakt en mij zeker gaat overleven was voor mij van doorslaggevend belang. Ik hoefde voor de aankoop van ca. 500 euro dan ook niet mijn spaarvarken te slopen :mrgreen:
Een competitie van goed, beter, best, heb ik ook al lang opgegeven :wink:

Groet,

Ed
Plaats reactie