Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door David86 »

Ik draai naar volle tevredenheid ubuntu 12 op de laptop van de baas en xubuntu op mijn eigen netbookje. Open office is goed. Ik werk met libre office, is ook prima. Firefox als browser en chromium om te synchroniseren met google drive (ideaal om bestanden te delen met android systemen). Ik vind het leuk dat je je ondanks dat het gratis is veel meer klant voelt. De systemen zijn voor ons gemaakt, zonder poespas. De gratis app store is goud, alle software waar je ooit aan zal denken gratis en met een muisklik geïnstalleerd en een oud computertje draait als een nieuwe op een lichte linux setup. Nooit meer betalen voor een pc dus.
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door kockie »

Mijn ubuntu liefde is een beetje over door de door heb gekozen nieuwe desktopinterface. Ik ben nu bezig met linux mint. Daar merk ik dat het energiebeheer helaas nog achterblijft in vergelijking met windows7. ALs dat beter wordt gaat mijn batterij een stukje langer mee en houdt die ventilator wat vaker z'n kop!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door Tim »

K,

Je kan hem ook wat vaker uitzetten, zei de pot.

Tim
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door frans »

Krelis schreef:Maar hoe start ik nu met linux? Linkje?
Even het begin lezen van deze draad, daar staan de benodigde linkjes.

Bij deze dan een aanvulling.
Skype zonder webcam is wat kaal, het bleek dat als je een losse usb webcam moet gebruiken....het beeld zwart bleef.

ff de gevonden oplossing, scheelt weer wat zoekwerk :fff

Installeer Gedit indien niet aanwezig is, dit is een kladblokprogramma.
Open de Terminal en plak daar onderstaande in.
sudo gedit /usr/local/bin/skype (dit opend gedit en bepaalt de plaats waar het resultaat opgeslagen gaat worden.)

(dit in het blad van Gedit zetten,#!/bin/bash staat er dan al, opslaan en sluiten )

#!/bin/bash
LD_PRELOAD=/usr/lib/i386-linux-gnu/libv4l/v4l1compat.so /usr/bin/skype

sudo chmod a+x /usr/local/bin/skype (in terminal plakken en Enter)
Laatst gewijzigd door frans op 21 apr 2014, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door kockie »

Ik ben vandaag aan het kl#ten geweest met linux mint.... Keer of 5 de image op een usbstick gezet; zowel met unetbootin als met UniversalUsbInstaller. COntinu opstartproblemen vanaf usb. Image opnieuw gedownload en....... in 1 keer bingo. Laptop draait nu lekker met linux ipv windows7 die niet meer op wil starten. Gelukkig zijn alle gegevens nog wel benaderbaar en zijn firefox en thunderbird al weer gesynchroniseerd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door benthuis »

Toevallig hier de zelfde ervaring. Ook drie keer er op gezet voor t werkte. Verder wel tevreden.
Vooral het feit dat er niet meer gemount hoeft te worden etc. (u leest, het is al even geleden sinds ik mn laatste linux met schil installeerde, verder alleen commandline...)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door fietser »

Hier nog een overstapper. Ook ik probeerde enkele keren over te stappen zonder succes: ik miste vooral mijn vertrouwde ontwikkel omgeving voor mijn werk. In januari van dit jaar vond ik een goed open source alternatief en sindsdien draai ik alleen nog maar Linux. Ik heb niet meer de behoefte gehad om terug te stappen naar Windows.

Wat ik vooral mooi vind is de GNU filosofie is de vrijheid die het de gebruiker en gemeenschap geeft. Technisch vind ik het ook veel voordelen en mogelijkheden geven t.o.v. het dominante Windows systeem. Ik moet zeggen dat het voor persoonlijk (Desktop) gebruik ook best prettig werkt, er zijn inmiddels best leuke en handige programma's voor bijvoorbeeld fotobewerking waar ik regelmatig gebruik van maak. Ik mis soms wel bepaalde functionaliteiten die je bijvoorbeeld in Adobe Photoshop vindt, maar ik kan het wel missen.

Ik ervaar het GNU / Linux systeem ook als rustgevender; geen vervelende ballonnetjes meer met vage meldingen, geen gedoe met activatie codes e.d. Geen gedoe meer met virusscanners en spyware.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door Tim »

Fietser,

Wil je je programma keuze delen? Ik zoek nog steeds een goed alternatief voor Autocad.

Heb Debian.

Groet,
Tim
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door fietser »

Hoi Tim,

het programma dat ik bedoelde is Netbeans. Ik gebruik het voor het schrijven van software. Ik ken helaas geen Autocad alternatieven die onder Linux draaien :( Het is ook al weer een tijd geleden dat ik dit programma (met plezier) gebruikte.

Misschien zou je Autocad via een virtual machine zoals Virtual Box kunnen draaien, of wellicht via Wine?

fietser - ook een debian gebruiker
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door Tim »

Hallo Jeroen,

Ik zal er eens naar kijken. Ik zit nog meestal op xp, omdat ik de laptop van het werk gebruik voor internet. 2uurtje gratis stroom :wink:.

Thuis op een oude laptop debian gezet, deze draait in het methadon hok. Meestal alleen muziek en internet, maar ik mis Cad wel eens.

Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door Pietje »

Heb je LibreCad al geprobeerd?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door stan »

Yes :)
Mijn eerste bericht vanaf ubuntu (laatste versie draaiend vanuit een 3-5 jaar oude laptop)
Gister avond de hele avond te lopen kloten om het werkend te krijgen met een dual boot en win-8 op onze "nieuwe" computer, maar kreeg helaas alle 5 de keren het bootprogamma niet draaiend... (help)
Vind ubuntu prachtig tot nu, overwoog tot nu toe een peperdure mac te kopen oor de veel fijnere software, maar denk nu dt ik het maar bij ubuntu houd :)

Heb de computer nu aangesloten op de tv, en ga het geruiken als mediacentre, ben alleen een beetje bang windows van mijn nieuwe pc af te halen, want dan kan ik office niet meer draien, wat ik toch nog wel vaak gebruik...
9of is er een office variant voor ubuntu ((en nee, geen libre office, ik kreig de kriebels al als ik naar de logoś moet kijken....)

Groet,
Stan
Waarom niet ?
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door frans »

stan schreef:Yes :)
Mijn eerste bericht vanaf ubuntu (laatste versie draaiend vanuit een 3-5 jaar oude laptop)
Gister avond de hele avond te lopen kloten om het werkend te krijgen met een dual boot en win-8 op onze "nieuwe" computer, maar kreeg helaas alle 5 de keren het bootprogamma niet draaiend... (help)
Vind ubuntu prachtig tot nu, overwoog tot nu toe een peperdure mac te kopen oor de veel fijnere software, maar denk nu dt ik het maar bij ubuntu houd :)

Heb de computer nu aangesloten op de tv, en ga het geruiken als mediacentre, ben alleen een beetje bang windows van mijn nieuwe pc af te halen, want dan kan ik office niet meer draien, wat ik toch nog wel vaak gebruik...
9of is er een office variant voor ubuntu ((en nee, geen libre office, ik kreig de kriebels al als ik naar de logoś moet kijken....)

Groet,
Stan
logoś en logo's = kwestie van de spatie balk ff aanklikken.na '
n.b. de site die ik in de start van deze draad heb gemeld geeft behoorlijk veel info.
Heb mint 13 (maya) naast xp , werkt als een trein. (geen NS :lol: )
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door Tim »

Stan,

Ik gebruik al jaren open office, ook op windoos. Werkt prima, soms een conversie probleempje als je het in Windoos openen wil. Ik denk dan maar dat dat niet aan mij ligt.

Tim
Laatst gewijzigd door Tim op 02 mei 2014, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door kockie »

De conversieproblemen zie ik hier ook, maar dan eigenlijk alleen tussen openoffice en microsoft office. Het maakt dan niet uit of openoffice draait onder windows of linux. Dat is wel erg jammer en houdt een uitrol van openoffice op m'n werk tegen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie