Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door frans »

De laatste laptop die ik kocht was voorzien van Vista als besturingssysteem.
Dat was een dusdanige ramp dat ik het er al snel heb vervangen voor XP.
Het totale opstarten met Vista duurde c.a. 3 minuten, zelfs mijn oude LT was sneller met win 2k
Het opstarten duurde met XP en een normale hdd ca. een minuut, en ik was er tevreden mee.
Nu zal XP vanaf komend jaar niet meer ondersteund worden door ms.
En zal vanaf dan helemaal een lekke doos voor kwaadwilligen worden.

Ik heb me een poosje geleden verwend met een ssd, was wel nieuwsgierig naar het effect.
Al doende kwam ik er achteraf achter dat je een ssd toch iets anders moet gebruiken om de snelheid er van te behouden in de loop van de tijd.
En om een voortijdig overlijden te voorkomen!

Ik heb nog even overwogen om win7 te gaan gebruiken, maar een niet helemaal legaal exemplaar stond me niet aan, het wordt steeds meer een spion in het huis zodra het verbonden is met het internet. (tot en met je IP adres wordt naar zijn baas gestuurd)

Alles met elkaar was dit de reden om toch weer eens een poging te doen op het Linux pad.

Nu loopt alles naar wens met Mint13 Maya. (deze versie is een langlopende tot 2017 gesteund)
In het verleden een paar keer een matige poging gedaan en toch weer er vanaf gestapt.
Nu, door noodzaak gedwongen en de zeer handige site https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce
ben ik helemaal om.
Win XP staat nu naast Linux Mint 13.
Ik gebruik de opstart van XP alleen nog voor sommige programma's die ik soms nodig heb en
die het niet nodig hebben om online te zijn.
Mint gebruik ik online en zelfs sommige win programma's zijn onder wine te gebruiken.
De ssd kan helemaal tot zijn recht komen door de instellingen die op de site staan.

Lang verhaal met als enige boodschap, je kan gratis iets proberen en de kans zit er dik in dat je nooit meer anders wilt.
n.b. Via http://unetbootin.sourceforge.net/ kan je een opstartbare usb maken met het installatie programma.
Makkelijk als je een netbook zonder dvd drive hebt.
De lt moet dan wel willen opstarten vanaf een usb.

Ziet er misschien ingewikkeld uit, maar zelfs een matige computer kenner als ik komt dankzij knip en plakwerk uit de bovengemelde site tot nu toe helemaal uit.

O ja, opstart tijd is nu minder dan een halve minuut.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door Pietje »

A pinguin on a motorbike: bloody fast and no windows ;-) (Gebruikt Ubuntu, al heb ik nu even windows7 open staan voor het maken van facturen ;-))
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door kockie »

Ik heb al wel een mint variant gedownload nadat ik een half jaar geleden ubuntu de rug heb toegekeerd met hun nieuwe menu. Kon niks meer vinden.... Binnenkort maar eens installeren..
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door frans »

Gisteren had ik het dan echt voor elkaar, mijn Mint systeempje is zeer vlot en stabiel.
Maar niet tegen mij bestand, de desktop en alles wat er op zat werkte niet meer.
Knoppen enz. niets werkte of was verdwenen.

Dit is de reden is waarom Windhoos het zo goed voor elkaar heeft.
Het is niet echt goed, we hebben ons in jaren er aan aangepast en er mee leren leven.

Aangezien ik de stap heb genomen, en een hekel heb om terug te krabbelen mij er toch maar in verdiept, en niet de zaak helemaal opnieuw geïnstalleerd.

Uiteindelijk heeft het geheel me weer iets duidelijk gemaakt over Linux.
Lang leve het www. via een andere lt .
Mocht het je overkomen, xfwm4 bleek niet te actief te zijn.
In de terminal dat intypen en enter.. en de zaak was weer oké.
Wel daarna het in de start instellingen opslaan, anders is de zaak weer kreupel bij de volgende opstart.

Om het e.e.a. Uit te zoeken kostte mij wel een aantal uren, maar het maakte mij weer een stukje wijzer op dit gebied.

En het scheelt jou als het je overkomt een hoop tijd....
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door kockie »

Nou, dan heb ik nog een mooi wi(n)dows anekdote....

Afgelopen week op mijn werk een nieuwe pc met windows-7 voorgeinstalleerd geconfigureerd. Office erop etc. Alles getest, aangemeld op het domein. Bijna alle opstartscripts draaiden.... TOen de pc op de uiteindelijke plek neergezet.

"Press CRTL-ALT-DEL for login"

Misschien raad je het al.... toetsenbord en muis werken niet meer....... Daar sta je dan met een pc met een paar uur werk erin om alle programmatuur draaiend te krijgen. Meerdere keren opnieuw gestart, ook de veilige modus mocht niet baten. Ander toetsenbord en muis geprobeerd (usb, heeft geen ps2 aansluitingen meer) nada....

Gelukkig was het ding wel bereikbaar dmv remote desktop (een trucje waar de meeste gebruikers niet op zullen komen) en kon ik daarmee de drivers opnieuw installeren.... Geintje koste me toch weer een half uurtje of zo...

Windows heeft dus af en toe ook vreemde kuren (en spy/malware)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
EcoArnhem
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 aug 2013, 14:21

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door EcoArnhem »

Waarom Linux?

- omdat het lichter en sneller is dan Windows, en op iets oudere hardware ook goed draait
- omdat hardware het meestal direct doet zonder driver.
- omdat het systeem er voor jou is en niet voor zichzelf (of ben ik de enige waarbij Windows zichzelf ongevraagd een uur bezig houdt met scannen en updates?)
- omdat het niet steeds trager wordt (Windows XP!)
- omdat het legaal is
- omdat het goedkoop is
- omdat het werkt
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door Tim »

Ha,

Omdat windows 8 je wil forceren te inloggen op ms, de optie annuleren is er niet.

Tim
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door Krelis »

EcoArnhem schreef:Waarom Linux?

- omdat het lichter en sneller is dan Windows, en op iets oudere hardware ook goed draait
- omdat hardware het meestal direct doet zonder driver.
- omdat het systeem er voor jou is en niet voor zichzelf (of ben ik de enige waarbij Windows zichzelf ongevraagd een uur bezig houdt met scannen en updates?)
- omdat het niet steeds trager wordt (Windows XP!)
- omdat het legaal is
- omdat het goedkoop is
- omdat het werkt
Iedereen nu aan de linux/open source? Kan me er niks bij voorstellen.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door frans »

Krelis schreef: Iedereen nu aan de linux/open source? Kan me er niks bij voorstellen.
Ik snap nu niet dat ik het niet veel eerder heb gedaan. :D
n.b. als ik nu weer lees dat onze overheid miljoenen uitgeeft aan MS om XP nog een tijd te kunnen gebruiken zonder te grote lekken.....
Ik gebruik XP gewoon op de lt zonder dat er een internet verbinding mogelijk is.
Voor sommige programma's die daar goed op draaien en waar ik geen zin in heb om dat om te gooien is daar niets mis mee.
Het linux gedeelte op de zelfde lt gebruik ik voor het internet en dat werkt prima.
De internet programma's die ik nodig heb werken ook goed.
En windhoos gegevens zijn vaak prima rechtstreeks te benaderen via linux.
Snap echt niet waarom zo'n oplossing niet gekozen wordt door onze overheid? (dom of corrupt..._)
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door Krelis »

frans schreef:
Krelis schreef: Iedereen nu aan de linux/open source? Kan me er niks bij voorstellen.
Ik snap nu niet dat ik het niet veel eerder heb gedaan. :D
n.b. als ik nu weer lees dat onze overheid miljoenen uitgeeft aan MS om XP nog een tijd te kunnen gebruiken zonder te grote lekken.....
Ik gebruik XP gewoon op de lt zonder dat er een internet verbinding mogelijk is.
Voor sommige programma's die daar goed op draaien en waar ik geen zin in heb om dat om te gooien is daar niets mis mee.
Het linux gedeelte op de zelfde lt gebruik ik voor het internet en dat werkt prima.
De internet programma's die ik nodig heb werken ook goed.
En windhoos gegevens zijn vaak prima rechtstreeks te benaderen via linux.
Snap echt niet waarom zo'n oplossing niet gekozen wordt door onze overheid? (dom of corrupt..._)
Omdat een overheid 'geadviseerd' wordt. Schrijft zelf geen wetten, dat doen de grote kantoren. Ook het inrichten van de adminstratie doet 'de overheid' niet, dat doen de 'adviseurs'. En dat alles wordt dan verdedigd door een Opstelten -buitengewoon populair in eigen kring :mrgreen:
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door Krelis »

frans schreef:
Krelis schreef: Iedereen nu aan de linux/open source? Kan me er niks bij voorstellen.
Ik snap nu niet dat ik het niet veel eerder heb gedaan. :D
n.b. als ik nu weer lees dat onze overheid miljoenen uitgeeft aan MS om XP nog een tijd te kunnen gebruiken zonder te grote lekken.....
Ik gebruik XP gewoon op de lt zonder dat er een internet verbinding mogelijk is.
Voor sommige programma's die daar goed op draaien en waar ik geen zin in heb om dat om te gooien is daar niets mis mee.
Het linux gedeelte op de zelfde lt gebruik ik voor het internet en dat werkt prima.
De internet programma's die ik nodig heb werken ook goed.
En windhoos gegevens zijn vaak prima rechtstreeks te benaderen via linux.
Snap echt niet waarom zo'n oplossing niet gekozen wordt door onze overheid? (dom of corrupt..._)
Toch veel te veel gedoe? Zie het mijn meisje niet regelen :fff een wereld waarin het al niet mogelijk is om voor een bijstandsprijsje internet only te bestellen.

btw, 2 laptops werkloos staan (medion en dell d40). Batterijen zijn wel afgetrapt. Gebruik zelf al drie jaar een ipad en weet eigenlijk niet meer hoe een computer werkt.......heb recent nog ff gedacht aan chromebookje o.i.d. Gewoon om o seriös te worden genomen :oops:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door Pietje »

Ja, die miljoenen die de overheid gaat uitgeven om de oude XP-computers te beveiligen zijn een idiote investering. Linux heeft geen last van virussen. Als die miljoenen waren besteed om de bestaande open source software te upgraden naar de eisen van overheid, dan waren ze gewoon voor altijd klaar. Nu blijven ze geld naar Microsoft pompen, en het eind is nog niet in zicht. (Daar zorgt Microsoft ook wel voor door slechte software te blijven schrijven ;-) )

Toch zou het goed zijn (voor iedereen!) om zich te realiseren dat code die eens open source geschreven is, voor altijd gebruikt kan worden. Aangezien er dagelijks open source code geschreven wordt, komen er steeds meer functionaliteiten beschikbaar, waar niemand geld aan hoeft uit te geven. Voor bedrijven heeft het dus geen zin om die functionaliteit commercieel aan te bieden. En dat gebeurt voor steeds meer functionaliteit. Er komt gewoon een moment dat alles open source beschikbaar is, en dan is het gedaan met het monopoly van Windows en Apple.

(Mensen die met oogkleppen op Windows blijven promoten vertragen dat proces helaas, waar Windows natuurlijk erg blij mee is 8) )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door Krelis »

Maar hoe start ik nu met linux? Linkje?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door Pietje »

Effe googlen, bijv. "install linux on laptop".

Ik zelf heb al jaren Ubuntu op verschillende laps en PCs gehad, en de versie 13 heeft een nare Desktop (a la Windows :roll: ). Ik hoor links en rechts mensen die andere distributies (http://nl.wikipedia.org/wiki/Linuxdistributie) naar grote tevredenheid gebruiken. Misschien kunnen anderen hierover aanvullen?

Ubuntu heeft het overstappen naar Linux erg makkelijk gemaakt; je kan een .iso op een USB zetten en daarvan opstarten om te ervaren hoe een Ubuntuversie werkt. Inclusief installeren (op de USB). En als je het werkbaar vindt, dan kun je de versie op je harde schijf installeren, waarbij hij zelf een partitie aanmaakt inclusief multi-boot (keuzescherm bij opstarten of je Linux of Windows wilt gebruiken). (http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieLiveUSB)

Eenmaal Linux, ga je je enorm ergeren aan Windows. Weet waar je aan begint! :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Overstappen op Linux waarom ook alweer?

Bericht door deleted »

Inderdaad beginnen met een recente UBUNTU distributie en Open Office.
Voor een beginner is het namelijk belangrijk dat alles netjes werkt.
Eenmaal enthousiast ga je vanzelf wel verder zoeken.

G
Plaats reactie